Niedobór części zamiennych w Europie Środkowo-Wschodniej. Wyniki ankiety.

9 listopada 2021, 12:04

Ankieta, którą przeprowadziliśmy niedawno wśród przedstawicieli polskich warsztatów wykazała, że rynek boryka się z zauważalnym problemem z niedoborem części zamiennych. Czy podobna sytuacja ma miejsce także na innych rynkach w Środkowo-Wschodniej Europie? Sprawdźcie wyniki naszego badania.

Problemy z zaopatrzeniem w części motoryzacyjne – tło badania

Celem ankiety, którą przeprowadziliśmy wśród serwisów obsługujących pojazdy osobowe było zebranie informacji w kontekście braków asortymentowych w branży motoryzacyjnej.  Badanie zostało zrealizowane w październiku 2021 r. Wzięło w nim udział 390 przedstawicieli warsztatów z następujących krajów: Litwa, Czechy, Węgry, Bułgaria i Chorwacja. Zebrane dane zestawiliśmy z wynikami ankiety przeprowadzonej na rynku polskim (ich szczegółowe opracowanie można znaleźć tutaj).

Niedobór części w Polsce i innych krajach

Wyniki naszej ankiety wykazały, że w każdym z badanych krajów występuje zauważalny problem z dostępnością niektórych zamiennych części samochodowych, przy czym najbardziej widoczny jest on w Polsce, Czechach i Bułgarii, a najmniej na Litwie. Tylko na Litwie więcej warsztatów wskazało na brak problemów zaopatrzeniowych niż na zauważalne kłopoty w tym zakresie.

Jakich części brakuje najczęściej w warsztatach w Europie Środkowo-Wschodniej? Średni wynik dla wszystkich zbadanych państw pokazuje, że części renomowanych marek. Na ich niedobory narzeka ponad połowa ankietowanych. Braki w zakresie części marek ekonomicznych i marek własnych dystrybutorów są średnio mniej odczuwalne, jednak w niektórych krajach (takich jak Polska, Węgry czy Bułgaria) osiągają one poziom podobny do niedoborów części renomowanych marek. Braki w zakresie części oryginalnych VM (z logo producentów samochodów), stanowią wg deklaracji ankietowanych niewielki problem, przy czym rynkami, gdzie są one najbardziej widoczne są Czechy, Bułgaria i Chorwacja.

Okazuje się, że na żadnym z badanych rynków, niedobory części nie są trudnością nie do pokonania. Na poszczególnych rynkach różnią się jednak dominujące metody radzenia sobie z problemem. Np. pracownik polskiego warsztatu, kiedy nie może dostać poszukiwanej części, najczęściej kupuje ją w innej hurtowni. W tej samej sytuacji Czech, Litwin oraz Węgier najczęściej wybiera inną część, ale z oferty tego samego dystrybutora.

Problemy z zamówieniem potrzebnych części przekładają się na większą ilość poświęcanego czasu i wykonywanej pracy przez pracowników warsztatów. Średnio, w badanych krajach, ponad 2/3 warsztatów uważa, że problemy z dostępnością części utrudniają im pracę. Skalę problemu można określić sprawdzając, ile czasu warsztaty poświęcają średnio na przygotowywanie wycen dla klientów (w tym na zamawianie części). W wielu z nich trwa to nawet do 6 godzin dziennie. Szczegóły można zbadać na poniższym wykresie.

Dlaczego na rynku brakuje części motoryzacyjnych? Problem jest złożony. Jego naturę opisaliśmy przy okazji publikacji wyników ankiety z rynku polskiego. Artykuł ten można znaleźć tutaj.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!