Na rynku olejowym w Polsce funkcjonuje niezwykle liczne grono firm. Zapewne nawet doświadczeni mechanicy nie znają wszystkich marek środków smarnych, których produkty można zakupić w oficjalnych kanałach sprzedaży w naszym kraju. W jaki sposób wybrać zatem odpowiedni olej do samochodu klienta? Czym kierują się mechanicy w tej sprawie? Przedstawiamy wybrane wnioski z ankiety przeprowadzonej na naszym portalu.
Oleje silnikowe – jakim markom (nie)ufają mechanicy?
Zanim przejdziemy do tego, jakimi kryteriami kierują się mechanicy przy wyborze środków smarnych, zaczniemy od tego, jakich olejów z pewnością nie chcą oni wybierać. Wyniki ankiety wskazują, że obecnie na rynku polskim cena środka smarnego nie ma kluczowego znaczenia dla pracowników warsztatów. Jedno z pytań dotyczyło tego, czy ankietowani są w stanie “przymknąć oko” na pewne braki oleju silnikowego, jeżeli jest on znacznie tańszy niż oleje o uznanej renomie.
Aż 3/5 badanych uznało, że przy zakupie oleju nie zamierza chodzić na żadne kompromisy. Niewielka część badanych jest w stanie pogodzić się z brakiem wsparcia technicznego, brakiem zatwierdzeń OEM czy niepełną gwarancją zgodności w zamian za niską cenę oleju.
Kryteria wyboru oleju silnikowego przez warsztaty samochodowe
Wiemy już, że cena nie jest kluczową wartością przy wyborze oleju przez mechaników czy też pracowników odpowiedzialnych za zamówienia w warsztatach. Co zatem jest najważniejszym parametrem? Wyniki badania wskazują, że dla ponad połowy ankietowanych ważne są rekomendacje producentów samochodów. Można zatem powiedzieć, że warsztaty w dużej mierze wybierają bezpieczne rozwiązanie – częściowo przenosząc odpowiedzialność za wybór oleju na producenta auta.
To jednak niejedyne często wskazywane kryterium. Niemal co trzeci badany przyznał, że przy wyborze oleju sugeruje się preferencjami klientów – jeśli jakaś marka oleju jest wśród nich popularna, nie ma problemu z dokonaniem właśnie takiego zamówienia. Co czwarty ankietowany wybiera markę olejową, gwarantującą solidne wsparcie techniczne i sprzedażowe. Dla pracowników warsztatów ważna jest także szerokość oferty marki – możliwość pokrycia z pomocą jej produktów jak najszerszego parku pojazdów.
Co ciekawe, zaledwie co piąty badany przyznał, że wybiera marki, które oferują mu najbardziej optymalne zyski.
Czego mechanicy oczekują od marek olejowych?
W ankiecie przedstawiciele warsztatów zostali zapytani także o wartości, które mogłyby zbudować ich przywiązanie do danej marki olejowej. Najwięcej wskazań, jak można było się spodziewać, zebrała jakość produktu. Co trzeci badany, oczekuje od marki olejowej wsparcia w rozwiązywaniu problemów z olejem. Pewną ciekawostką jest wysoki współczynnik wskazań dotyczących dostępu do materiałów marketingowych i promocji. Co czwartemu badanemu bliska jest idea programu lojalnościowego, który może przynosić korzyści. Do najrzadziej wybieranych odpowiedzi należy zaangażowanie marki w wydarzenia sportowe oraz oferowanie przezeń szkoleń.
Z jaką wartością powinna kojarzyć się preferowana przez warsztaty marka olejowa? Zdaniem uczestników ankiety, przede wszystkim z doskonałością techniczną. Dla większości pracowników warsztatów ważny jest także profesjonalizm. Często wskazywano także możliwość polegania na marce (zaufanie).
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Nocnymarek, 2 lutego 2023, 12:45 5 -2
Ankiety sponsorowane przez CASTROL :):):):)
Odpowiedz
Syntetyczny, 3 lutego 2023, 17:16 2 0
A gdzie jest taka informacja?
Odpowiedz
Nocnymarek, 5 lutego 2023, 20:33 0 0
Przeczytaj ze zrozumieniem ankiety :):):)
Odpowiedz
Czytelnik, 6 lutego 2023, 8:39 2 0
Do Nocnymarek: Czytam ze zrozumieniem, przynajmniej tak sądzę i nie widzę inspiracji ze strony firmy Castrol
Odpowiedz
Matic, 6 lutego 2023, 12:21 0 0
Nie ważne jak mówią - ważne, że mówią.
Odpowiedz
Matic, 6 lutego 2023, 12:21 0 0
"Nie ważne jak mówią - ważne, że mówią"
Odpowiedz
Anonim, 6 lutego 2023, 15:08 0 0
Ponoć większość dostępnych olei na rynku ( poza kilkoma markami ) rozlewane są w Polsce z bazy olejowej pobieranej z Orlenu. Mówił mi kiedyś o tym znajomy celnik, który siedział w rozlewni i cyfrował podjeżdżające cysterny.
Odpowiedz
Janek, 7 lutego 2023, 13:36 0 -1
to źle Ci powiedział ;)
Produkty rynku polskiego mogą używać tej bazy.
Odpowiedz
olejarz, 24 lutego 2023, 11:52 1 0
'Wybieram markę, która jest polecana rekomendowana przez producentów samochodowych' - u takiego mechanika nie zostawiłbym złotówki, bo zamiast pozyskać jakąś wiedzę, kieruje się tym, który producent oleju łoży najwięcej kasy u producenta samochodów.
Lepiej się dowiedzieć, czym zalewane są auta wychodzące z fabryk (pro tip - zwykle jest to zupełnie inna marka, niż ta widniejąca na naklejce z rekomendacją).
Odpowiedz