Skutki inflacji – które podwyżki najbardziej zabolały firmy z branży motoryzacyjnej?

24 maja 2022, 12:41

Wzrost kosztów prowadzenia działalności jest odczuwalny zarówno dla producentów i dystrybutorów części, jak i warsztatów motoryzacyjnych. Które podwyżki szczególnie zabolały przedsiębiorców? Zachęcamy do sprawdzenia wyników naszej ankiety.

Koszty w branży motoryzacyjnej – które podwyżki są najbardziej dotkliwe?

Dla blisko połowy zbadanych przez nas producentów części motoryzacyjnych, w ostatnich miesiącach najbardziej odczuwalnym był wzrost kosztów surowców i komponentów, niezbędnych do produkcji. Surowce drożeją już od początku pandemii, ale wybuch wojny dodatkowo zmniejszył ich dostępność, co zaowocowało kolejnymi podwyżkami cen. Producentom mocno dają się we znaki także podwyżki cen energii elektrycznej.

Jak widać, większość producentów części nie postrzega wzrostu cen paliw i transportu jako kluczowego problemu dla swojej działalności. Inaczej jest wśród dystrybutorów części. Niemal połowa z nich wskazuje, że wyższe ceny transportu mają największy wpływ na ich firmy. Także w tej grupie, spora część ankietowanych zauważyła wysoki wzrost kosztów energii. Prawie co czwarty badany uważa za dominujący problem wzrost kosztów pracowniczych.

Podwyżki cen energii elektrycznej i cieplnej mają zdecydowanie największy wpływ na działalność warsztatów samochodowych. Energia niezbędna do korzystania z oświetlenia i narzędzi warsztatowych, a także do ogrzewania budynku warsztatu ma znaczny udział w ogólnych kosztach działalności. Przedstawiciele warsztatów zwracali uwagę także na inne, doskwierające im podwyżki – np. wzrost cen części u dystrybutorów (będący efektem m.in. rosnących kosztów transportu).

Dane pochodzą z raportu „Przemysł, handel i usługi w motoryzacji – podsumowanie sytuacji po I kwartale 2022 r. i prognozy”, przygotowanego przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych oraz Santander Bank Polska we współpracy z MotoFocus.pl.

Całość raportu można pobrać TUTAJ.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

serwisik, 24 maja 2022, 22:32 4 0

Wzrost kosztów energii, wzrost kosztów pracowniczych, wzrost kosztów transportu, co faktura z hurtowni to nowe wyższe ceny, co chwila PH ględzi kupuj olej bo za chwilę będzie droższy, a na koniec ciekawostka: co chwila na motofocus dystrybutorzy chwalą się rekordowymi zyskami. Czy ktoś może to wytłumaczyć ten ewenement czy tylko mi wydaje się, że ktoś z nas robi tata wariata motyla noga.

Odpowiedz

fish, 25 maja 2022, 6:04 3 0

policz , to proste
jeżeli hurtownia kupowała olej za 100 zł i dorzuciła 10% to zarobek miała 10 zł
teraz hurtownia kupuje olej za 120 zł i dalej dorzuca 10% to ma z tego 12zł
czyli 20% wzrostu .
Po drugie hurtownie mają koszty prowadzenia oddziałów,filli,itd... im też wzrosły koszty o których piszesz , oni żyją tylko z handlu. Mechanik na robocie może sobie regulować cenę za usługę , a bo jeszcze śrubkę przykręciłem , a osłonę założyłem i nie mam nic przeciwko temu . ale sprzedawca w hurtowni czy w sklepie nie dołoży Ci 15 zł do filtra bo musiał bienąć na magazyn i go przynieść :). Sklepy , Hurtownie itp żyją z MARŻY także nie dziw im się że kładli przykładowe 10% do ceny a teraz chcą kłaść 12.

Odpowiedz

Anonim, 25 maja 2022, 8:53 3 -1

A czy to nie jest przypadkiem tak, że wykorzystując okazję wszyscy dystrybutorzy walą po cenach bo oprócz wzrostu zysku wzrasta im marża rekordowo jak niektórzy piszą. W warsztacie jak słyszy, że wymiana opon 100-wa to mówi za rogiem biorą 50 bo robi na czarno śmieci do lasu olej pali i nie ma kosztów

Odpowiedz

Waldek, 25 maja 2022, 15:21 4 -1

To jest bardziej oczywiste niż Wam się wydaje. Dystrybutorzy, głównie te duże firmy, mocno inwestują w rozwój za granicami naszego kraju. Wchodząc na nowe rynki mają coraz wyższe przychody. Ponadto na tych rynkach są wyższe marże niż u nas. Dlatego notują ciagłe wzrosty.

Odpowiedz

Kosiniak, 25 maja 2022, 20:00 3 -3

Pokaż mi Waldku wyższe marże na eksporcie niż w kraju, baju baju :)

Odpowiedz

Anonim, 29 maja 2022, 21:25 0 0

No to marże muszą mieć po 300 procent, a bez kozery powiem pińcset żeby nadrobić to co tracą u nas,

Odpowiedz

Marża 300% a nawet pińcset, 30 maja 2022, 12:29 0 0

Misiek, marża to do 100% jest XD

Odpowiedz

Kaszub, 26 maja 2022, 8:24 0 0

O podatku obrotowym 9% od remanentu( dla ściemy nazwanym ,,składką zdrowotną'' ) też nie należy zapominać. Żadna firma nie wchodzi w Nowy Rok z pustymi magazynami, więc sprzedając to co ma na stanie po roku 2021 jest obciążone tym zbójeckim podatkiem.

Odpowiedz