Błędy przy montażu ciężarków klejonych

10 stycznia 2013, 16:00

Montaż ciężarków klejonych przy wyważaniu kół wydaje się być banalną czynnością, jednak nieprzestrzeganie procedur często skutkuje odpadnięciem ciężarka z felgi. Eksperci firmy Świstowski przypominają o prawidłowym przebiegu montażu ciężarków oraz zwracają uwagę na felgi polakierowane lakierami rozpuszczalnymi w wodzie.

Temperatura, oczyszczenie, promień i czas

Najpierw należy upewnić się, że temperatura otoczenia, felgi i ciężarka wynosi 16 stopni Celsjusza lub więcej. Następnie trzeba oczyścić felgę odpowiednim środkiem czyszczącym, np. izopropanolem lub benzyną ekstrakcyjną, aby usunąć resztki smaru i inne zanieczyszczenia.

Później można dopasować ciężarek z folią ochronną do konturu felgi. Krzywizna ciężarka i felgi powinny być zbieżne, ewentualnie promień krzywizny ciężarka może być nieco mniejszy. Gdy ciężarek jest już dopasowany, należy usunąć folię ochronną z taśmy klejącej. Czynność tę powinno się wykonywać ostrożnie, by nie dotknąć taśmy klejącej przed przyklejeniem jej do felgi.

Ciężarek trzeba przycisnąć do felgi, zaczynając od środka i zmierzając w kierunku jego brzegów, wywierając nacisk co najmniej 100 kPa. Po zamontowaniu ciężarka, siła adhezji pomiędzy ciężarkiem a felgą zwiększa się z czasem. Po upływie doby osiąga ona około 80-90% ostatecznej wartości adhezji, zaś maksymalna adhezja osiągnięta zostaje po upływie około 72 godzin.

Uwaga: Farby do felg rozpuszczalne w wodzie

Od 2005 roku wszyscy producenci felg stosują farby rozpuszczalne w wodzie (wcześniej skład farb oparty był na rozpuszczalnikach). Charakterystyczne dla nich jest odkładanie się wosku na powierzchni felgi. Wosk ten można usunąć poprzez czyszczenie odpowiednim środkiem, np. izorpopanolem lub benzyną ekstrakcyjną.

Bez uprzedniego oczyszczenia felgi, nie jest możliwe uzyskanie napięcia powierzchniowego odpowiedniego do przyklejenia ciężarka. Powinno ono wynosić nie mniej niż 32 mN/m, aby montaż ciężarka był trwały i bezpieczny. Dla nieoczyszczonej felgi ta wartość spada poniżej 28 mN/m, wskutek czego ciężarek może odpaść bez wyraźnego powodu w ciągu 2 dni od wyważenia koła.

 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Ciężarki stalowe klejone w formie rolki – nowość w ofercie Świstowski
Ciężarki stalowe klejone w formie rolki – nowość w ofercie Świstowski

W ofercie firmy Świstowski pojawił się nowy produkt. Jest to praktyczna rolka z klejonymi ciężarkami stalowymi. Rolka z ciężarkami praktyczniejsza od pasków Rolka złożona jest z tysiąca kostek stalowych o gramaturze 5 g każda, zabezpieczonych powłoką antykorozyjną. Zostały one naklejone na taśmę samoprzylepną. Powłoka zabezpieczająca odporna jest na uszkodzenia mechaniczne, nie odpryskuje pod wpływem uderzeń. […]

Nowy rozwieracz do opon w ofercie Świstowski S.A.
Nowy rozwieracz do opon w ofercie Świstowski S.A.

Firma Świstowski S.A. wprowadza do swojej oferty nowoczesny rozwieracz do opon PL-M275. Rozwieracz do opon PL-M275 Rozwieracz do opon PL-M275 ma za zadanie maksymalnie ułatwić pracę przy inspekcji i naprawie opon samochodowych. Oponę mocuje się na podstawie, którą można dowolnie obracać w obie strony, dzięki czemu operator nie musi przemieszczać się względem niej. Dodatkowo oponę […]

Podnośnik nożycowy PL-D55 w ofercie Świstowski S.A.
Podnośnik nożycowy PL-D55 w ofercie Świstowski S.A.

Jedną z nowości w ofercie firmy Świstowski S.A. jest podnośnik nożycowy. Model przeznaczony jest do podnoszenia pojazdów podczas zabiegów konserwacyjnych, wymiany opon oraz diagnostyki podwozia. Podnośnik nożycowy PL-D55 Zaletami urządzenia są prostota obsługi, optymalna wydajność, stabilność i bezpieczeństwo użytkowania. Wysokość podniesienia może być precyzyjnie ustawiona, co jest konieczne w przypadku kontroli geometrii kół. Urządzenie cechuje […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 20 lutego 2013, 2:01 3 -6

Piękny opis bardzo piekny .Mam wrażenie nieodparte ,że to pisał prawnik a bardziej prokurator albo podobnie wykształcona osoba lub jeszcze wyżej z wykształceniem..Athezja ładne slowo nawet takie z etosu wykształcenia wytargane na swiatło dzienne dla malućkich ..A do tej pory to w prokuraturach czy tam sądach obrabiane.......Troche robie w tej branży ale tego to bym nie potrafił wykombinować tłumacząc laikowi , no chyba że ktoś z branży adwokackiej do mnie zawita na alusach to mu adhezyjnie dopasuje cięzarki ..Super panowie 5 za wysiłek w pisowni pała czyli 2-ja za prostote i komunikacje jezykową .Reszta artykułu troche archaiczna ,ale może byc.
pozdrawiam Mariusz

Odpowiedz

Nick, 3 lutego 2017, 7:31 7 -3

Naucz się pisać Mariuszu, bo najpierw się stawia znak interpunkcyjny, a potem spację i kolejny wyraz.

Odpowiedz

mario, 14 listopada 2017, 0:22 2 -3

jak to czytam to ,, Jasiu podaj materie budowlaną 6x12x24 w kolorze 678 no i lepiszcze do tej materii o składzie wapno 18% cement 2% piasek do obliczenia na kielni norma 653/1968 no i tyle na temat... ma się trzymać i robić trzeba szybko metody wypracowałem sam i zdają egzamin , brak reklamacji .. panowie trochę realii a nie etosu w opisach bo boki zrywać

Odpowiedz

Kamil, 21 września 2019, 20:16 3 -1

Mam nadzieję, że te komentarze to tylko rynsztok, a nie prawdziwi fachowcy, bo jeżeli człowiek nie zna podstawowych pojęć swojego zawodu, a zarabia nim na chleb, to strach u takiego zlecić usługę...

Odpowiedz

Gumiarz, 18 listopada 2023, 23:56 0 0

Profesjonalny opis.
Doskonała instrukcja obsługi. Oby każdy fachowiec się do niej stosował.
A nie jak komentarz powyżej. Robię że kurde ten ten i koniec.

Odpowiedz