Na rynku wtórnym dostępnych jest wiele rodzajów olejów do sprężarek. Jak sprawdzić, czy dany olej spełnia wymagania sprężarki klimatyzacji DENSO? W artykule wyjaśniamy różnice pomiędzy olejami DENSO ND-8 i ND-12 oraz zwykłymi olejami PAG.
Czym dokładnie jest olej ND-8 i olej ND-12?
Oleje ND-8 i ND-12 są olejami sprężarkowymi najwyższej jakości, produkowanymi przez Idemitsu Kosan Co., Ltd. Ta japońska firma olejowa działa globalnie w różnych obszarach biznesu, takich jak paliwa, oleje, podstawowe chemikalia i energia odnawialna. Jako specjalista w dziedzinie smarów na bazie olejów mineralnych i syntetycznych, Idemitsu jest również producentem olejów PAG do układów klimatyzacji pojazdów.
Z czego składają się oleje ND-8 i ND-12?
Zacznijmy od oleju bazowego. Glikol polialkilenowy (PAG) jest mieszaniną alkoholu (R-OH), tlenku etylenu (EO) i tlenku propylenu (PO). Olej bazowy oleju ND-8 i oleju ND-12 jest formułą tych trzech składników. Oleje ND-8 i ND-12 różnią się od innych (zwykłych) olejów PAG ze względu na zastosowanie wysokiej jakości alkoholu (R-OH) i specyficznej struktury łańcucha składników [EO]n i [PO]n. Proces produkcji łańcucha o takiej strukturze, jak również stosowanie w tej mieszaninie najwyższej jakości alkoholu sprawia, że jest on droższy w porównaniu do zwykłych olejów PAG.
Receptura oleju bazowego zapewnia olejom DENSO wysokie właściwości użytkowe. Oleje DENSO zapewniają smarowanie, ochronę przed zużyciem, stabilność chemiczną i termiczną oraz odpowiednią mieszalność z czynnikami chłodniczymi typu R134a lub R1234yf.
Struktura
Na poniższym diagramie przedstawiono unikalną strukturę trzech głównych komponentów (ROH / EO / PO). Główny łańcuch kopolimerów (EO / PO) olejów ND-8 i ND-12 wyraźnie różni się od zwykłych olejów PAG. W połączeniu z alkoholem najwyższej jakości, ta formuła wymaga złożonego procesu produkcyjnego, co wyjaśnia, dlaczego oleje ND-8 i ND-12 są droższe niż jakikolwiek inny zwykły olej PAG oferowany na niezależnym rynku części zamiennych.
Co oznaczają podwójnie zamknięte wiązania chemiczne?
Struktura chemiczna tego preparatu różni się od (zwykłych) olejów PAG. Oleje PAG to głównie oleje z pojedynczo zamkniętymi wiązaniami chemicznymi. Oleje DENSO ND-8 i ND-12 są olejami z podwójnie zamkniętymi wiązaniami chemicznymi. Oznacza to, że główny łańcuch chemiczny preparatu jest zamknięty z obu stron, podczas gdy w przypadku oleju z pojedynczo zamkniętymi wiązaniami chemicznymi, główny łańcuch chemiczny jest zamknięty tylko z jednej strony. W rezultacie oleje PAG z pojedynczo zamkniętymi wiązaniami chemicznymi są nadal aktywne chemicznie, reagują z wilgocią, powodując tworzenie kwasu. Ten proces obniża wydajność oleju, powodując wcześniejsze uszkodzenie części. Oleje ND-8 i ND-12 z podwójnie zamkniętymi wiązaniami chemicznymi są tymczasem chemicznie nieaktywne i stabilne, odporne na wilgoć i utrzymują długotrwałe smarowanie.
Dzięki dodaniu specjalnego zestawu dodatków, oleje ND DENSO posiadają wysokie właściwości, a tym samym zapewniają wydajność smarowania w każdych warunkach i w szerokim zakresie temperatur. Ze względu na tę recepturę i strukturę, olejów ND DENSO nie można porównać z żadnym innym (zwykłym) olejem PAG dostępnym na rynku wtórnym.
Więcej informacji o częściach do układów termicznych DENSO można znaleźć na stronie www.denso-am.pl, w katalogu TecDoc lub u przedstawiciela DENSO.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Andy, 6 lutego 2020, 22:54 3 -1
Trochę podchodzi pod chwyt reklamowy
Odpowiedz