Urwanie zaworu spowodowane przekrzywieniem sprężyny zaworu

9 stycznia 2020, 13:28

Po naprawie układu rozrządu, w niekorzystnych warunkach, dochodzi czasem do urwania zaworu podczas pracy. Najczęstszą przyczyną jest w tym przypadku błąd montażowy: ukośne osadzenie sprężyny zaworu.

Jeśli sprężyna zaworu została zamontowana ukośnie, działają na nią nierównomierne siły, ponieważ już przy zamkniętym zaworze sprężyna jest ściskana mocniej z jednej strony. Po otwarciu zaworu sprężyna jest dociskana do bloku, a skok wałka rozrządu generuje ekstremalnie duży moment zginający w górnej części trzonka zaworu.

Może to spowodować jego złamanie na wysokości najniższego rowka. Zawór spada do komory spalania, gdzie zakleszcza się pomiędzy tłokiem a głowicą cylindra i ulega mocnemu zdeformowaniu.

Zdjęcie 1. Ukośnie osadzona sprężyna zaworu

Cechy charakterystyczne tego typu uszkodzenia:

  • Uszkodzenie następuje bezpośrednio po naprawie
  • Pęknięcie zaczyna się na wysokości trzeciego rowka i przebiega w poprzek trzonka zaworu (patrz zdjęcie 2)

    Zdjęcie 2. Pęknięcie zaworu w okolicy najniższego rowka
  • Zamki zaworów są częściowo zdeformowane w okolicy mostków
  • Ślady nierównomiernego nacisku na powierzchni przylegania sprężyny zaworu w głowicy cylindra (patrz zdjęcie 3)

    Zdjęcie 3. Ślady nacisku w głowicy cylindra
  • Powierzchnia pęknięcia ma strukturę typową dla gwałtownego pęknięcia (patrz zdjęcie 4)

    Zdjęcie 4. Złamany zawór

WAŻNE: Podczas montażu sprężyn zaworowych należy zapewnić ich prawidłową pozycję w głowicy cylindra! W przypadku montażu nowych zaworów zawsze wymieniać również
zamki zaworów!

Zdjęcie 5: Typowy wygląd uszkodzenia po złamaniu zaworu

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!