Opony całoroczne sprzedają się jak świeże bułeczki. W ubiegłym roku na polskim rynku zanotowano prawie 50% dynamikę sprzedaży tego typu ogumienia. O tym, co sądzą na temat tego fenomenu przedstawiciele jednego z wiodących producentów opon – firmy Continental, rozmawialiśmy z Łukaszem Kusiakiem, Product Managerem w Continental Opony Polska.
Witold Hańczka: Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, w 2018 roku dynamika sprzedaży opon całorocznych wyniosła aż 49%. Skąd nagły boom na rynku właśnie na ten typ opon?
Łukasz Kusiak: Continental wiele lat temu wprowadzał na rynek opony całoroczne. W przeszłości nie było dużego zainteresowania takimi produktami. Myślę, że dzisiejszy wzrost sprzedaży wynika ze wzrostu zamożności Polaków. Posiadamy więcej samochodów średnio na rodzinę i sądzę, że opony całoroczne są chętnie stosowane w autach, którymi rzadziej się jeździ – są drugim czy trzecim pojazdem w gospodarstwie domowym. Dla zachowania maksymalnego bezpieczeństwa i mobilności tego podstawowego, najczęściej używanego samochodu, my zawsze rekomendujemy stosowanie letnich opon w sezonie letnim oraz zimowych zimą. Oczywiście także pod pewnymi warunkami. Zdarza nam się polecać wykorzystanie opon wielosezonowych – głównie w samochodach rzadziej używanych, o małej mocy, poruszających w obszarach miejskich i osiągających niewielkie roczne przebiegi. Taki samochód możemy pozostawić w garażu, jeżeli warunki atmosferyczne są szczególnie niesprzyjające.
Przez wiele lat topowi producenci nie promowali opon całorocznych, twierdząc że najlepszym rozwiązaniem są dwa komplety opon – dlaczego nastąpiła nagła zmiana frontu?
Stanowisko Continental w sprawie opon jest niezmienne – opony sezonowe powinny być głównym wyborem kierowców. Ogumienie całoroczne nie jest w naszej ofercie nadmiernie eksponowane i nigdy nie będzie. Naszym celem jest zapewnienie maksymalnego poziomu bezpieczeństwa kierowcom i innym uczestnikom ruchu drogowego oraz doskonałych osiągów w każdej sytuacji na drodze, dlatego Continental zaleca stosowanie opon letnich latem i opon zimowych zimą.
Standardowo opony całoroczne produkowane są na bazie opon zimowych, coraz większą popularność zdobywają jednak także opony letnie z homologacją zimową. Co firma Continental sądzi o tym typie opon i czy przymierza się także do jego produkcji?
Dla Continental najważniejsze jest bezpieczeństwo i zawsze to podkreślamy. Dlatego też nasza opona całoroczna to opona zimowa dostosowana do warunków letnich. Chcemy zapewnić jak najlepsze parametry ogumienia w trudnych warunkach zimowych – na tym się koncentrujemy. Niewystarczające jest dla nas stworzenie opony letniej i nadanie jej pewnych parametrów zimowych. Nie dostrzegamy potrzeby wprowadzania do naszej oferty takich opon, a nawet widzielibyśmy w tym pewne ryzyko.
Z naszych obserwacji wynika, że współczesne opony letnie kompletnie nie nadają się do jazdy po zaśnieżonych drogach. Nasi rodzice czy dziadkowie wspominają za to czasy, gdy na takich oponach przejeżdżali srogie zimy (choćby z braku możliwości zakupu innego ogumienia). Co przez lata zmieniło się w konstrukcji opon letnich i na co kładziony jest szczególny nacisk?
Należy zwrócić uwagę na to, jak mocno zmienił się rynek motoryzacyjny – w tym średnie prędkości, pokonywane odległości. Dzisiejsze samochody dysponują też większą mocą i sama mobilność ma dużo większe znaczenie niż kiedyś. Na przestrzeni lat nastąpił bardzo silny podział pomiędzy oponami letnimi a zimowymi. Dla Continental rozwój opon zimowych rozpoczął się w latach 50. XX wieku. Wówczas zaczęliśmy pracować nie tyle nad samą mieszanką, ale przede wszystkim nad rzeźbą bieżnika, dostosowaną do warunków zimowych. Dzisiaj od opony zimowej wymaga się odporności na jazdę z wysoką prędkością oraz możliwości stosowania jej w samochodach o dużej mocy. Taka opona całkowicie różni się od opony letniej.
Czy trwałość opon całorocznych jest niższa niż letnich lub zimowych? Uwzględniając oczywiście, że jeździmy na nich przez cały rok. Kiedy są one bardziej podatne na zużycie – latem czy zimą?
Nie posiadam twardych danych na ten temat. Mogę tylko powiedzieć, że nasza opona AllSeasonContact™, która wywodzi się z opony zimowej, została zoptymalizowana pod kątem trwałości. Co za tym idzie może zapewnić duże przebiegi. Z pewnością opona całoroczna będzie w większym stopniu zużywać się w skrajnych warunkach letnich niż typowa opona letnia.
Co jest priorytetem dla polskich klientów przy zakupie opon? Zainteresowanie oponami całorocznymi sugeruje, że jest to niski koszt obsługi ogumienia, z drugiej strony jednak rok rocznie wzrasta poziom zakupów modeli premium.
Wzrost zainteresowania oponami całorocznymi wynika oczywiście z chęci obniżenia kosztów związanych z obsługą ogumienia, co nie jest do końca słusznym podejściem. Takie opony również wymagają kontroli ciśnienia, poziomu zużycia czy rotacji na samochodzie, jeżeli robimy większe przebiegi. Kierowcy używający ogumienia całorocznego również powinni odwiedzać okresowo warsztat wulkanizacyjny – można to robić poza sezonem wymiany, by zaoszczędzić czas spędzany w kolejkach, ale zdecydowanie nie powinno się tej konieczności zaniedbywać.
Z drugiej strony odnotowujemy wyższą sprzedaż opon premium. Wynika to z tego, że coraz
więcej osób jeździ samochodami z segmentu premium, które wymaga stosowania ogumienia najwyższej jakości. Ludzie są także coraz bardziej świadomi tego, że opony mają istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Wizja Zero, której założenia od lat realizuje Continental, przemawia do kierowców. Rosnąca grupa użytkowników samochodów zdaje sobie sprawę z tego, że mając coraz szybsze auta i dostęp do coraz szybszych dróg, trzeba dbać o maksymalne bezpieczeństwo. A to jest związane m.in. z zastosowaniem opon klasy premium.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Phil, 3 kwietnia 2019, 11:09 5 -1
Ależ oczywiście, że to opony się zmieniły na gorsze, a nie samochody. Czym się różni dzisiaj zawieszenie i przedni napęd samochodu od aut sprzed 20-30 lat? A wtedy na zwykłych letnich oponach można było przejechać przez nieodśnieżoną drogę - dzisiaj na takich nie da się wyjechać z garażu
Odpowiedz
Tomasz, 3 kwietnia 2019, 12:07 1 -1
Potwierdzam, u nas w firmie paraliż jak tylko trochę śniegu spadło w listopadzie. Wiadomo, opony trzeba zmieniać, ale sądzę że wcale nie są bezpieczniejsze niż były ładnych parę lat temu. Mam na myśli letnie oczywiście.
Odpowiedz
aaabbb, 4 kwietnia 2019, 11:39 1 0
Proszę spojrzeć na rzeźbę bieżnika opon letnich sprzed 25-30 lat. To jest odpowiedź dlaczego można było jeździć na nich zimą. Obecne opony letnie są zupełnie inne.
Odpowiedz
Marek, 8 kwietnia 2019, 19:22 0 0
warto jeździć na całorocznych - uniwersalnych.
Odpowiedz