Czy wiek samochodu stanowi zagrożenie?

25 lipca 2018, 13:32

Produkowany od 1974 roku Volkswagen Golf jest jednym z najpopularniejszych modeli samochodów na całym świecie. Na przykładzie naprawy egzemplarza z IV generacji specjaliści z BILSTEIN pokazują, że podstawą zachowania bezpieczeństwa na drodze jest sprawny układ zawieszenia.

Opisywana historia równie dobrze mogła wydarzyć się w Polsce. Choć dotyczy Volkswagena Golfa IV (1997-2003) to można ją też przypisać do każdego używanego samochodu. Niezależnie od marki, daty produkcji czy przebiegu, elementy zawieszenia podlegają zużyciu. Jest ono jednak na tyle stopniowe, że kierowca nie odczuwa tego na co dzień. Powoli, lecz skutecznie przyzwyczaja się do odmiennego, niż pierwotne, zachowania samochodu na drodze.

– Efekty zużycia amortyzatorów są łatwe do wychwycenia, szczególnie dla osoby, która na co dzień nie jeździ tym samochodem. Najczęstsze objawy to nurkowanie przodu w trakcie hamowania, podskakiwanie koła w trakcie jazdy po nierównościach, przechyły nadwozia na zakrętach czy wibracje odczuwalne na kierownicy – mówi Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w firmie IHR Warszawa – W konsekwencji może to nawet zakłócić prawidłowe działanie systemów ABS czy ESP. W związku z tym wskazana jest systematyczna kontrola amortyzatorów, najlepiej co dwadzieścia tysięcy kilometrów przebiegu.

W opisywanym egzemplarzu Volkswagena Golfa, o przebiegu 190 tysięcy kilometrów, nastąpiły już takie objawy. Co więcej, po wjechaniu na kanał w warsztacie okazało się, że w przednim amortyzatorze doszło do wycieku oleju, a sprężyny z tyłu były mocno skorodowane. W każdej chwili groziło to ich pęknięciem i nagłą utratą przyczepności.
Właściciel samochodu zdecydował się na kompletną wymianę amortyzatorów na standardowe B4 i sprężyny B3, oba z serii Replacement. Zgodnie z sugestią mechanika zamontowano też nowe łożyska górne, elementy mocowania, osłony ochronne oraz odboje. Wszystkie te części można skompletować z katalogu BILSTEIN B1.

Warto podkreślić, że BILSTEIN nadal oferuje fabrycznie nowe amortyzatory do samochodów wyprodukowanych 30, 40 czy nawet 50 lat temu. W większości przypadków można je zastąpić ulepszonymi pod względem parametrów amortyzatorami BILSTEIN B6 z serii Performance.

– Taka kompleksowa wymiana elementów układu zawieszenia pozwala przywrócić pierwotne właściwości jezdne. Teraz różnicę w prowadzeniu poczuje nawet długoletni użytkownik tego samochodu – dodaje Andrzej Wojciech Buczek – Ten przykład doskonale pokazuje, że sam wiek samochodu nie stanowi zagrożenia na drodze. Warunkiem zachowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa jest systematyczna kontrola stanu technicznego i wymiana zużytych części w odpowiednim czasie.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!