Pierwszy kwartał roku 2010 okazał się mało łaskawy dla branży motoryzacyjnej w kwestii sprzedaży części zamiennych do samochodów. Wiele hurtowni zanotowało słabsze wyniki. Jedną z istotnych przyczyn takiej sytuacji była szczególnie długa zima, która charakteryzowała się znacznie niższymi temperaturami niż w ostatnich latach.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy łączne przychody 30 największych hurtowni motoryzacyjnych można szacować na poziomie 1,3 mld złotych co stanowi około 85% całkowitej sprzedaży części zamiennych. Jeżeli taka tendencja utrzymałaby się do końca roku 2010 spodziewane wyniki byłyby niższe o blisko 15% niż w roku ubiegłym.
Dlatego aby zweryfikować na ile przychody hurtowni w I kwartale roku odbiegały od sezonowej charakterystyki sprzedaży zbadano opinię przedstawicieli warsztatów w tej sprawie. Blisko połowa ankietowanych stwierdziła iż zimą liczba klientów w ich warsztatach znacznie spada – zauważa Alfred Franke z firmy MotoFocus.pl
Wynika to najpewniej z faktu, iż o tej porze roku kierowcy w mniejszym stopniu użytkują samochody, a ponadto pojawiają się w warsztatach nie zmyślą o zapobieganiu awarii tylko przede wszystkim w związku z koniecznością usunięcia usterki. Niskie temperatury powodują często problemy z uruchomieniem silników, szczególnie pojazdów parkujących pod gołym niebem.
Zaskakującym wydawać by się mogło to że 13% respondentów stwierdza, iż zimą ilość ich klientów w warsztacie znacznie wzrasta. Jedynym wyjaśnieniem tego zjawiska może być głęboka specjalizacja tych firm np. w wymianie opon lub usuwaniu awarii powstających w wyniku niskich temperatur. Na szczęście dla firm działających w branży motoryzacyjnej nadchodzący okres sprzyja przeglądom przygotowującym samochód do sezony wiosenno-letniego – dodaje Franke.
Nie sposób jednoznacznie stwierdzić jak w świetle tych słabszych wyników hurtowni motoryzacyjnych wypadły wyniki firm produkujących części zamienne. A ponieważ hurtownie są tylko jednym ogniwem w łańcuchu zaopatrzenia w części motoryzacyjne zatem spodziewać się trzeba, że tendencja obserwowana w I kwartale pojawiła się również u producentów części zamiennych.
Podsumowując można stwierdzić iż wyniki sondażu wyraźnie podtrzymują potoczną opinię na temat spadku liczba klientów w warsztatach w zimowym okresie, a gorsze wyniki sprzedaży są raczej chwilową tendencją.
Więcej informacji na temat sondażu udzieli:
Alfred Franke
Dyrektor działu analiz rynku
mail: alfred.franke@motofocus.pl
Tel: 22 773 87 74
Komentarze