Jak zamontować dmuchawy i odpowiednio o nie dbać?

26 lutego 2018, 11:07

Lepiej zapobiegać niż leczyć, dewiza ta doskonale sprawdza się w życiu. Warto stosować się do niej również w odniesieniu do samochodów i części, szczególnie tych, które wymagają systematycznych przeglądów.

Dmuchawy to niezbędny element auta nie tylko w sezonie letnim, ale także zimowym. Zwiększają komfort jazdy, ale i też poprawiają bezpieczeństwo, skutecznie odparowując szyby.

O czym warto pamiętać, aby uniknąć awarii dmuchawy i możliwe jak najbardziej wydłużyć jej okres eksploatacji? Kluczowym czynnikiem jest wymiana filtra kabinowego. Specjaliści z Nissens radzą, aby w warunkach silnego zapylenia sprawdzać, czy czas pomiędzy jego wymianami nie powinien zostać skrócony. Inny istotny element to zapobieganie zawilgoceniu dmuchawy. Nieprawidłowe mycie natryskowe może doprowadzić do dostania się wody do przedziału i silnika dmuchawy. Należy pamiętać też o tym, aby bezpośrednio na dmuchawę nie stosować środków czyszczących ani odkażających. Na żywotność urządzenia wpływ mogą mieć również różnego rodzaju usterki układu elektrycznego pojazdu, dlatego po ich zdiagnozowaniu, zaleca się niezwłoczne usunięcie awarii.

Uszkodzenia mają bardzo różnorodny charakter, najbardziej typowa przypadłość to niedziałająca po włączeniu dmuchawa, niezależnie od wybranej prędkości obrotowej. Pierwszą czynnością, jaką należy wówczas wykonać, aby zdiagnozować usterkę, jest sprawdzenie bezpiecznika odpowiedzialnego za dmuchawę. Jeśli jest spalony, należy wymienić go na nowy o tych samych parametrach. Następnie należy sprawdzić, czy wtyczka dmuchawy jest podłączona prawidłowo oraz czy wirnik nie został zablokowany przez ciało obce.

Jeśli dmuchawa pracuje, ale nie na wszystkich wymaganych zakresach prędkości, zaleca się sprawdzenie, czy jeden lub kilka rezystorów nie zostało uszkodzonych. W przypadku, gdy rezystor jest integralną częścią dmuchawy, musi ona zostać wymieniona w całości. Częstą awarią jest również zbyt głośno pracująca dmuchawa. W przypadku uszkodzenia mechanicznego konieczna jest wówczas wymiana dmuchawy na nową. Podobnie należy postąpić w przypadku zdiagnozowania zużytych szczotek silnika.

Podczas montażu nowej dmuchawy należy zachować wszelkie środki ostrożności, urządzenie to, a zwłaszcza wirnik, są bowiem elementami niezwykle delikatnymi, które łatwo uszkodzić lub pozbawić wyważenia. Źle wyważony wirnik może powodować wibracje, głośną pracę dmuchawy, a w ostateczności nawet jej awarię. Przed montażem należy upewnić się, że w dmuchawie nie została torebka ze środkiem higroskopijnym, trzeba też sprawdzić stan filtra przeciwpyłkowego, a jeśli jest on zabrudzony, sugerowana jest jego wymiana. Zapchany filtr kabinowy uniemożliwia prawidłowy przepływ powietrza przez dmuchawę, co może z kolei powodować szybszą eksploatację urządzenia. Należy również sprawdzić, czy wymieniane części elektryczne są zgodne z instalacją elektryczną auta oraz czy sama instalacja działa zgodnie z wytycznymi producenta.

Podczas odgrzybiania oraz oczyszczania układu klimatycznego środkami płynnymi lub w aerozolach obowiązkowo uważać trzeba, aby nie zalać dmuchawy, gdyż może to spowodować bardzo poważną awarię. Warto pamiętać również, aby montując dmuchawę, ostrożnie i powoli dokręcać śruby mocujące. Zbyt gwałtowny lub zbyt mocny docisk może uszkodzić plastikowe elementy. Z kolei zbyt delikatne dokręcenie śrub może skutkować bardzo niebezpiecznym w skutkach poluzowaniem się dmuchawy.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!