Milion uszczelek – rozwiązania uszczelnienia głowic cylindrów dla silników BMW

28 września 2017, 5:21

Producent silników Bayerische Motoren Werke AG zdecydował wyposażać swoje modułowe jednostki napędowe, produkowane od roku 2014, w podgłowicowe uszczelki stalowe Victor Reinz.

  • Silnik B37

– 1.5 l, 3-cylindrowy, rzędowy, wysokoprężny, o mocach 70kW (95KM) lub 85kW (116KM)

Stosowany na przykład w modelach 214d Active Tourer, Mini One D, 116d, 216d Gran Tourer i Mini Cooper D

  • Silnik B38

– 1.2 l, 3-cylindrowy, rzędowy, benzynowy, o mocach 55kW (75KM) i 75kW (102KM)

– 1.5 l, 3-cylindrowy, rzędowy, benzynowy, o mocach 75kW (102KM) do 170kW (231KM)

Stosowane na przykład w Mini One, 216i Gran Tourer, 116i, 118i, 218i Active Tourer, 318i, X1 sDrive 18i, Mini Cooper czy i8

  • Silnik B48

– 2.0 l, 4-cylindrowy, rzędowy, benzynowy, o mocach 135kW (184KM) do 190kW (258KM)

Stosowane na przykład w 320i, 220i Active Tourer, Mini Cooper S Cabrio, 125i, X1 xDrive 25i, Mini John Cooper Works czy 730i/Li

Modułowe silniki BMW powyższych typoszeregów charakteryzują się kompaktową budową, osiągają wysokie wskaźniki mocy z jednego litra pojemności skokowej, wytwarzają bardzo wysokie wartości szczytowe ciśnień wtrysku przy zróżnicowanych średnicach komór spalania. Dodatkowo, co stanowi dość nietypowe rozwiązanie, posiadają otwarte kanały olejowe na całej szerokości uszczelki i w obrębie zaworów. Wszystko to sprawia, iż przed inżynierami DANA – Victor Reinz® stanęło prawdziwe wyzwanie.

W początkowym projekcie, specjaliści z Neu-Ulm zaprojektowali wielowarstwową uszczelkę podgłowicową MLS o dość unikalnej konstrukcji. Uszczelka składa się z identycznej warstwy górnej i dolnej w przypadku zastosowania zarówno w silnikach benzynowych jak i wysokoprężnych. Uszczelki składają się z częściowo powleczonych warstw stali nierdzewnej o specyfikacji 1.4310. o różnych grubościach. Aby uszczelnić komorę spalania silnika benzynowego, Victor Reinz® stosuje w tych uszczelkach technologię wave stopper®, natomiast w przypadku silników wysokoprężnych zastosowanie znalazły uszczelki zawierające warstwę nośną i warstwy stoperów dystansujących, tłoczonych.

Ze względu na specyficzne wymogi tej generacji silników BMW, specjaliści od projektowania uszczelnień musieli zastosować zupełnie inne rozwiązania niż dotychczas. Standaryzowane normy produkcyjne bezpieczeństwa, zapewniające bezpieczny margines odkształceń plastycznych i elastycznych pierścieni opasania, wokół poszczególnych otworów okalających komorę spalania zostały dostosowane do tych konkretnych silników i ich specyficznych głowic. Prócz unikalnych, odkształcalnych pierścieni, zastosowano także stoppery wtórne na warstwach zewnętrznych. Poszczególne etapy rozwoju i konstrukcji były oczywiście poprzedzone analizą krystalograficzną zastosowanej stali, a wprowadzone do produkcji seryjnej dopiero po końcowej akceptacji BMW.

Aktualnie prowadzone są prace nad rozwojem i optymalizacją produkcji dla drugiej generacji modułowych silników BMW, zwłaszcza o pojemności skokowej 2.0 l.

W szczególności ten 4-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy wymaga zastosowania wzmacnianych pierścieni opasania komór spalania, ze względu na swoje bardzo wysokie parametry trakcyjne i występujące w związku z tym temperatury i ciśnienia szczytowe.

Artykuł sponsorowany Victor Reinz, autor: Bartosz Czuba, Reinz Dichtungs GmbH

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!