Potrzeba rozpoznania rodzaju czynnika w instalacji klimatyzatora w samochodzie wynika z faktu, że na rynku dostępne są różnego rodzaju mieszaniny czynników chłodniczych, a także z powodu „nieautoryzowanych” praktyk w niektórych warsztatach samochodowych.
Aby uniknąć sporych kłopotów i strat należy przed podłączeniem się do klimatyzacji samochodu wykonać analizę czynnika.
Firma Werther wprowadziła dwie udoskonalone wersje przenośnych analizatorów:
- ID 1234 – dwustanowy – sygnalizuje, że kontrolowany czynnik zawiera ponad 95% R1234yf oraz ostrzega o domieszkach powietrza
- Analyzer 1234 – analizator wieloskładnikowy – podaje zawartość % R1234yf, R134a, R22, propanu-butanu, powietrza; wyposażony jest w drukarkę termiczną
Czas pomiaru jest krótszy niż 2 minuty, dokładność wyższa niż 1%. Układ pomiarowy pobiera do analizy 2 gramową próbkę. Zasada działania, podobnie jak analizatorów spalin, oparta jest na ocenie pochłaniania promieniowania podczerwonego przez badany gaz.
Komentarze