W minionym roku nowe samochody osobowe i lekkie dostawcze sprzedawały się w naszym kraju znakomicie. Końcowy rezultat sprzedaży znacznie przewyższył – także rekordowy – wynik z 2015 roku.
Rekordowy rok dla dealerów
W Polsce obecnie sprzedaje się najwięcej samochodów od czasu naszego wejścia do Unii Europejskiej. Miniony rok to czas prawdziwego bumu na nowe pojazdy. Łącznie zarejestrowano 475 935 sztuk samochodów osobowych i lekkich dostawczych (dane PZPM). Jest to aż o 67,5 tysiąca więcej (16,6%) niż w roku 2015, kiedy to branża cieszyła się z powodu przekroczenia “magicznego” progu 400 tys. sprzedanych egzemplarzy. W minionym roku mniej zabrakło do pół miliona.
Szybciej rosła sprzedaż aut osobowych. Rok do roku odnotowano wzrost na poziomie 17,2%. Auta dostawcze do 3,5 t. także sprzedawały się bardzo dobrze i ostatecznie sprzedało się ich o 12,3% więcej niż w 2015 r. W ostatnich miesiącach zanotowano jednak spadki r./r. w segmencie dostawczych. Rynek osobowy wzrasta za to nieprzerwanie od 21 miesięcy.
Czy importerzy są zadowoleni z wyników? Z całą pewnością, aczkolwiek pojawiają się także głosy, że wciąż poziom sprzedaży nowych pojazdów jest niski, w porównaniu do zachodniej Europy. W ostatnim czasie głośno podnoszonym problemem był fakt wysokiego wzrostu importu pojazdów używanych oraz plany wprowadzenia nowych regulacji dotyczących podatku akcyzowego. Niewykluczone, że nowa akcyza przyczyni się do spadku importu używanych pojazdów zza granicy. Trudno jednak wyrokować, czy jakkolwiek przełoży się to na sprzedaż pojazdów nowych.
Nawet notujący tak dobre wyniki rynek ma swoje problemy. W minionym roku aż 67,5% nowych samochodów zostało zakupionych przez firmy. Udział klientów indywidualnych wynosi zatem zaledwie 32,5%. Importerzy wyraźnie otwierają się jednak na nabywców prywatnych, coraz większa grupa oferuje we współpracy z firmami leasingowymi możliwość zakupienia auta w ofertach abonamentowych. Polegają one w skrócie na wydzierżawianiu klientom nowych samochodów w zamian za comiesięczną opłatę. Po określonym czasie klient może odkupić auto za gotówkę, wymienić na nowe bądź po prostu oddać. Tego typu oferta, kierowana do klientów indywidualnych była w ubiegłym roku wciąż traktowana jako nowość, bardzo możliwe zatem, że w bieżącym roku jej popularność będzie wzrastać.
Jakie auta wybierali Polacy?
Na polskim rynku nieprzerwanie dominuje grupa Volkswagena. Pierwsze miejsce na liście marek zajęła Skoda, której pojazdy znalazły w ubiegłym roku ponad 52 tys. nabywców. O niespełna 10 tys. mniej sprzedało się Volkswagenów. Podium uzupełniła Toyota, która sprzedała ponad 40,5 tys. aut. Kolejne miejsca w pierwszej dziesiątce zajęły Opel, Ford, Renault, Kia, Hyundai, Dacia i Nissan. Warto zauważyć, że poza reprezentantami grupy Volskwagena (Skoda, VW), w czołówce znalazły się także marki z innych dużych grup – Renault/Nissan (Renault, Dacia, Nissan), Hyundai (Hyundai, Kia).
Najczęściej wybierane marki nowych samochodów w Polsce w 2016 r.:
1 | SKODA | 52288 |
2 | VOLKSWAGEN | 42830 |
3 | TOYOTA | 40768 |
4 | OPEL | 34212 |
5 | FORD | 29102 |
6 | RENAULT | 23610 |
7 | KIA | 19529 |
8 | HYUNDAI | 17785 |
9 | DACIA | 16949 |
10 | NISSAN | 13678 |
11 | MERCEDES-BENZ | 12672 |
12 | BMW | 12497 |
13 | PEUGEOT | 11373 |
14 | MAZDA | 11231 |
15 | AUDI | 10787 |
16 | FIAT | 9338 |
17 | SEAT | 8745 |
18 | VOLVO | 7741 |
19 | SUZUKI | 7695 |
20 | HONDA | 7514 |
Co ciekawe, Skoda nie jest liderem rynku w segmencie zakupów klientów indywidualnych. Tu czeska marka uplasowała się dopiero na trzeciej pozycji, za Toyotą i Oplem. Kolejne miejsca zajęły: Volkswagen, Kia, Renault, Hyundai, Dacia i Nissan.
Ciekawe rozbieżności widzimy także przy zestawieniu najpopularniejszych modeli na całym rynku oraz tych najczęściej wybieranych przez klientów indywidualnych. Najwięcej w minionym roku sprzedano Skód Octavii – aż 16 964, jednak wśród nabywców prywatnych model ten zajął dopiero ósme miejsce, a kupiło go tylko nieco ponad 3 tysiące osób. W tym rankingu największą popularnością cieszył się Opel Astra. Jednak wynik 5 883 sprzedanych egzemplarzy pokazuje jak niewielki jest udział klientów indywidualnych w całym rynku.
Drugie miejsce w całościowym zestawieniu zajęła Skoda Fabia (ponad 15 tys. sprzedanych egzemplarzy). Kolejne miejsca należały do Opla Astry (ponad 14,8 tys.), VW Golfa (12,6 tys.), Toyot Yaris (11,1 tys.), Auris (10,4 tys.), Forda Focusa (9,8 tys.), VW Passata (8,9 tys.), Skody Rapid (8,7 tys.) i Dacii Duster (8,3 tys.).
W rankingu aut kupowanych przez klientów indywidualnych na szczycie więcej było małych samochodów, ale nie zabrakło także droższych SUVów. Za wspomnianym Oplem Astrą uplasowały się Toyota Yaris, Skoda Fabia, Dacia Duster, Opel Corsa, Toyota Auris, VW Golf, Skoda Octavia, Opel Mokka i Hyundai Tucson.
Ranking sprzedaży pojazdów w Polsce w 2016 r.:
Rynek ogółem | Nabywcy indywid. | |||
1 | Skoda Octavia | 16 964 | Opel Astra | 5 883 |
2 | Skoda Fabia | 15 072 | Toyota Yaris | 5 466 |
3 | Opel Astra | 14 819 | Skoda Fabia | 4 584 |
4 | Volkswagen Golf | 12 624 | Dacia Duster | 3 578 |
5 | Toyota Yaris | 11 089 | Opel Corsa | 3 513 |
6 | Toyota Auris | 10 422 | Toyota Auris | 3 395 |
7 | Ford Focus | 9 819 | Volkswagen Golf | 3 109 |
8 | Volkswagen Passat | 8 857 | Skoda Octavia | 3 039 |
9 | Skoda Rapid | 8 777 | Opel Mokka | 2 990 |
10 | Dacia Duster | 8 307 | Hyundai Tucson | 2 936 |
11 | Nissan Qashqai | 7 704 | Renault Clio | 2 930 |
12 | Renault Clio | 7 020 | Skoda Rapid | 2 891 |
13 | Hyundai Tucson | 6 893 | Kia Sportage | 2 744 |
14 | Opel Corsa | 6 770 | Nissan Qashqai | 2 571 |
15 | Skoda Superb | 6 425 | Kia RIO | 2 255 |
16 | Kia Sportage | 5 936 | Fiat Tipo | 1 979 |
17 | Ford Mondeo | 5 262 | Renault Captur | 1 940 |
18 | Toyota Avensis | 4 928 | Toyota Corolla | 1 930 |
19 | Toyota Corolla | 4 641 | Suzuki Vitara | 1 827 |
20 | Renault Megane | 4 595 | Honda Civic | 1 758 |
Na podstawie danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Paweł, 23 marca 2017, 21:27 12 -14
Z tabeli wynika że jesteśmy biednym społeczeństwem, nie sądzę żebyśmy mieli szczególne upodobanie do starych aut, jesteśmy nędzarzami Europy.
Odpowiedz
Sraweł, 4 stycznia 2018, 13:37 3 -2
Podobny ranking, poza Skodą jest w USA, więc z rankingu wynika, że jesteś nędzarzem jak przeciętny mieszkaniec Słonecznej Kalifornii :>
Odpowiedz