Tradycyjnie świece żarowe posiadają metalową rurkę grzejną, jednak w niektórych silnikach pojawiają się świece ceramiczne. Element grzejny jest w nich wykonany z azotku krzemu, który jest odporny na wysokie temperatury i obciążenia mechaniczne.
Stąd ceramiczna świeca żarowa nagrzewa się szybciej i do wyższych temperatur – rzędu 1300°C. Nie każdy silnik wymaga jednak tak wysokiej temperatury. Tam, gdzie nie ma specyficznych wymogów, stosuje się sprawdzone świece metalowe – tradycyjne lub niskonapięciowe. Odpowiedź na pytanie, czy należy wybrać świece ceramiczne czy metalowe, brzmi więc – należy wybrać takie, jakie zaleca producent silnika.
Nowe trendy w świecach
Do warsztatów coraz częściej trafiają samochody z silnikami Diesla nowej generacji, gdzie stosowane są różne rozwiązania – świece ceramiczne, świece metalowe niskonapięciowe i świece o dużej długości.
Świece żarowe ceramiczne są stosowane m. in. w BMW 320d [F30] z silnikiem N47. Świece te nagrzewają się błyskawicznie – w 1,4 s, dodatkowo wyróżnia je możliwość długiego dogrzewania i wysoka żywotność. Świece Bosch do tego modelu samochodu to Bosch DuraSpeed (nr referencji 0 250 603 006).
Świece żarowe metalowe niskonapięciowe obecne są w wielu modelach samochodów, np. w BMW 320d [E90], do którego katalog Bosch przewiduje świecę Bosch Duraterm High Speed (nr referencji 0 250 402 002). Duraterm High Speed są też przewidziane do pojazdów z grupy VW z silnikiem 1.9TDI z pompowtryskiwaczami. W świecach niskonapięciowych zasilanie modulowanym niskim napięciem pozwala uzyskać temperaturę roboczą w 2 s.
Dlaczego warto wybrać świece żarowe Bosch?
- kompetencje systemowe – Bosch produkuje kompletne układy wtryskowe, stąd każdy element – w tym świeca żarowa – jest idealnie dopasowany
- wymiary produktu Bosch zgodne z wymogami wyposażenia fabrycznego – odchyłki geometrii występujące w tanich zamiennikach zwiększają podatność na ukręcenie
- każda świeca jest sprawdzana – Bosch wykonuje test grzania świecy na końcu linii produkcyjnej
Komentarze