Producenci samochodów klasy premium wykorzystali w swoich nowych modelach rozwiązania dostarczone przez firmę HELLA. Innowacyjne oświetlenie posiada m.in. nowe Audi A4 i BMW serii 3.
Z okazji 40-lecia BMW serii 3, HELLA opracowała dla najnowszej odsłony tego modelu oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne. Prócz możliwości wyboru jednego z trzech rodzajów reflektorów przednich (halogenowe z charakterystycznymi „Angel eyes” do jazdy dziennej, ksenonowe oraz w pełni LED-owymi), oświetlenie zaprojektowane przez HELLA posiada wbudowaną funkcję samodzielnego dostosowywania natężenia, oraz sposobu oświetlania drogi zależnie od tego czy jedziemy w mieście czy jesteśmy w trasie. Dodatkowo asystent świateł drogowych automatycznie dostosowuje światła tak aby nie oślepiały one innych kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka. Co więcej reflektory LED posiadają możliwość dzielenia wiązki światła tak by przy włączonych na stałe światłach drogowych (tylko poza terenem zabudowanym) nie oślepiały one pojazdów nadjeżdżające z przeciwnego kierunku, przy ciągłym zachowaniu oświetlania przeszkód znajdujących się nawet do 400 metrów przed samochodem.
Każdy z nas zostawił kiedyś samochód na parkingu w centrum handlowym, gdzie każda alejka wygląda tak samo przez co trudno znaleźć własny pojazd. Sytuacja jest jeszcze gorsza gdy parking jest słabo oświetlony lub w ogóle nie oświetlony. Pomocny w takich sytuacjach będzie system HELLA wprowadzony w nowych BMW serii 7 – wystarczy wcisnąć przycisk znajdujący się w kluczyku, aby samochód został podświetlony z obu stron. Dodatkowe LED-owe oświetlenie umiejscowione jest w progach, po obu stronach samochodu. W przeciwieństwie do poprzednich rozwiązań tego typu, gdzie diody znajdowały się za lusterkami, lub pod panelem bocznym drzwi kierowcy. System zaprojektowany przez firmę HELLA pozwala na oświetlenie samochodu tak żeby był widoczny już ze znacznej odległości – poszukiwanie ułatwia jasno oświetlony obszar o promieniu 4 metrów wokół auta. W systemie „poszukiwania” zastosowano układ wielu mikro soczewek co daje duże natężenie emitowanego światła. Dodatkowo kiedy panel LED-owy zostanie na przykład zabrudzony w kilku miejscach nie powoduje to znacznego obniżenia poziomu oświetlenia, ponieważ wciąż kilka innych mikro soczewek skierowanych jest w tym samym kierunku.
Coraz więcej nowoczesnych samochodów wyposażanych jest w światła LED za sprawą ich możliwości, którym coraz trudniej jest dorównać światłom w technologii ksenonowej. Nie dziwi więc fakt, że Audi postanowiło w swoim nowym A4 wykorzystać technologię LED opracowaną przez firmę HELLA. Podobnie jak w przypadku BWM serii 3 rozwiązanie zaproponowane w Audi to dynamiczny, pracujący w czasie rzeczywistym, system adaptacyjny dostosowujący oświetlenie do aktualnego natężenia ruchu i rodzaju drogi. Dodatkową funkcją zaproponowanego przez firmę HELLA oświetlenia wnętrza jest zbliżeniowy wyłącznik lampek sufitowych. Wystarczy przysunąć rękę do czujnika znajdującego się w wewnętrznej lampce aby włączyć lub wyłączyć oświetlenie w kabinie samochodu.
Komentarze