Bolid AGH Racing gotowy do startu w Formule Student

8 lipca 2015, 13:01

Zespół studentów krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej – AGH Racing – zaprezentował bolid Formuły Student, który weźmie udział w sezonie wyścigowym 2015/16. Głównym partnerem uczelnianego teamu wyścigowego jest Valeo.

Formuła Student to kuźnia talentów przyszłych inżynierów sportu motorowego. Studenckie zespoły z całego świata budują swoje autorskie bolidy, czyli pojazdy w których siła docisku aerodynamicznego ma istotny wpływ na ich prowadzenie. Sezon Formuły Student obejmuje około 20 wyścigów organizowanych na całym świecie (z wyjątkiem Afryki). Jednak z uwagi na ograniczenia budżetowe większość zespołów bierze udział tylko w kilku wyścigach w ciągu sezonu. AGH Racing będzie rywalizować na torach na Węgrzech, w Hiszpanii i we Włoszech.

Pojemność silnika ograniczona jest do 600 cm3. Wykorzystywane są wyłącznie silniki tłokowe, czterosuwowe, dlatego naturalnymi „dawcami serca” dla bolidów studenckich są motocykle. Konstruktorzy mogą stosować dowolne doładowanie ciśnienia powietrza, ale na kanale dolotowym musi znajdować się zwężka o średnicy 20 mm. Minimalny rozstaw osi pojazdu to 1525 mm.

– „Tory są kręte, więc warto budować jak najmniejszy bolid” – tłumaczy Michał Bełzowski, Team Leader AGH Racing.

Zawody wyglądają zupełnie inaczej niż to przeciętny fan sportów motorowych zna z Formuły 1. W przypadku Formuły Student zawody dzielą się na dwie części – statyczną i dynamiczną. W pierwszej oceniana jest konstrukcja bolidu, koszt jego budowy, a także sposób prezentacji. W próbach dynamicznych sprawdzane jest przyśpieszenie pojazdu, przyczepność (w czasie jazdy po okręgu), a także jazda na czas po torze.

– „Kierowcy to też studenci, czyli amatorzy. W takiej sytuacji bezpośrednia rywalizacja na torze byłaby zbyt niebezpieczna” – wyjaśnia Michał Bełzowski.

Choć to rywalizacja grup studenckich, poziom konstrukcji jest bardzo wysoki i zgodny z najnowszymi trendami. Do budowy bolidu teamu AGH wykorzystano między innymi drukarkę 3D. Wiele części trzeba wykonać od zera.

– „Potrzebowaliśmy chłodnicy o określonych parametrach cieplnych i rozmiarach, którą specjalnie dla nas wykonała firma Valeo” – mówi Michał Bełzowski

Francuski producent części motoryzacyjnych dostarczył także szereg innych elementów na zamówienie: między innymi zwrotnice, piasty kół, elementy zawieszenia, a nawet mocowania poszycia. Łączny wkład Valeo w budowę bolidu AGH Racing to około 15 proc. całej konstrukcji.

To już trzecia konstrukcja studentów AGH, którzy w Formule Student zadebiutowali w marcu 2012 roku na słynnym brytyjskim torze Silverstone, znanym także z rywalizacji F1.

– „Pierwszy bolid nazywaliśmy Berta, bo bywał bardzo kapryśny” – żartuje Magdalena Ogorzałek, która odpowiada za marketing AGH Racing.

Zebrane doświadczenia pozwoliły na opracowanie lepszych konstrukcji, których zmianę wymusza także nowy regulamin Formuły Student. W bieżącym sezonie ograniczony został, na przykład, docisk aerodynamiczny.

Profesjonalna prezentacja nowego bolidu przypominała atmosferą pierwsze publiczne pokazy bolidów F1. W wypełnionym do ostatniego miejsca audytorium nie zabrakło studentów i wykładowców AGH, przedstawicieli sponsorów i partnerów (w tym delegacja z zakładu produkcyjnego Valeo w pobliskiej Skawinie), a także mediów.

– „Studenci naszej uczelni mają dużo pomysłów i fantastycznych realizacji. Jak widzę ten błysk w ich oczach to wiem, że musimy im pomagać w realizacji ich projektów. Jesteśmy bardzo dumni z naszych studentów” – podsumowała dr hab. Anna Siwik, prorektor ds. studenckich Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Dowiedz się więcej

PWR Racing Team – doświadczeni amatorzy prędkości
PWR Racing Team – doświadczeni amatorzy prędkości

Wrocławska grupa studentów – PWR Racing Team próbuje swoich sił w elitarnych zawodach Formuły Student, ale i innych wyścigach. Kolejne wcielane w życie projekty sportowego bolidu zostały docenione przez Minister Edukacji i Szkolnictwa Wyższego, która przyznała ambitnym studentom dofinansowanie. Ambicja i motywacja Zespół PWR Racing Team powstał wiosną 2009  roku – to właśnie wtedy grupa […]

175 nowości Valeo
175 nowości Valeo

Aż 175 nowych referencji do samochodów osobowych pojawiło się w czerwcu w ofercie Valeo. Poniżej szczegóły dotyczące nowości w poszczególnych liniach produktowych. Chłodzenie silnika Oferta chłodzenia silnika została poszerzona o 12 nowych referencji. Chłodnica – 11 ref.: FIAT Punto Evo 1.3; JEEP Cherokee (XJ), Wrangler II (TJ); KIA Carnival TT (GQ); NISSAN Tiida (C11X); OPEL […]

Rozwiązania Valeo dla systemów Start-Stop
Rozwiązania Valeo dla systemów Start-Stop

System Start-Stop jest już stosowany powszechnie w wielu nowych samochodach. Z założenia ma obniżać zużycie paliwa, a tym samym emisję dwutlenku węgla. W praktyce powoduje znaczne obciążenie niektórych podzespołów. Muszą one odznaczać się ponadprzeciętną odpornością. Euro, ustalone odgórnie normy emisji spalin wymuszają na konstruktorach jednostek napędowych opracowywania coraz nowszych rozwiązań. Do powstania jednego z nich […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!