W tym roku Inter Cars SA świętuje jubileusz 25-lecia. Przez ćwierć wieku firma z hurtowni posiadającej trzy punkty sprzedaży przekształciła się w największego dystrybutora części na polskim rynku. O najważniejszych wydarzeniach w historii firmy oraz hucznych obchodach jubileuszu opowiedział Krzysztof Soszyński, Wiceprezes Zarządu i Dyrektor operacyjny Inter Cars SA.
Inter Cars SA kończy w tym roku 25 lat. Jak przez te ćwierć wieku zmienił się rynek motoryzacyjny w Polsce?
25 lat to dokładnie tyle, ile ma wolny rynek części i usług samochodowych w Polsce. Aż trudno uwierzyć, że jeszcze tak niedawno zdobycie podstawowych dóbr, w tym części zamiennych, graniczyło z cudem. Podobnie było z dostępem do usług. Bez „znajomości” w Polmozbycie umówienie się na naprawę samochodu stanowiło nie lada wyzwanie. Często czas oczekiwania na przyjęcie auta wynosił minimum trzy tygodnie. Telefon stacjonarny był luksusem, podobnie jak posiadanie samochodu czy telewizora oraz innych domowych urządzeń elektronicznych. Komputer to było dobro z najwyższej półki, a o Internecie czy telefonach komórkowych nikt wówczas nawet jeszcze nie słyszał.
Dzisiaj żyjemy w zupełnie innej rzeczywistości. Przez 25 lat wolny rynek wymusił wiele zmian i wpłynął również na niezależny rynek części i usług motoryzacyjnych. Zmienił się on o 180 stopni. Obecnie to dystrybutorzy i warsztaty zabiegają o klientów i z roku na rok wprowadzają coraz więcej udogodnień i nowych rozwiązań mających na celu pozyskanie ich jak największej liczby oraz zbudowanie lojalności.
Przez te minione lata wyrosło nowe pokolenie kierowców, osób urodzonych w innym systemie politycznym i gospodarczym. Upowszechnienie wykorzystania komputerów osobistych, Internetu, nowych form komunikacji za pośrednictwem takich urządzeń jak telefony komórkowe, tablety czy smartfony zmieniło potrzeby i przyzwyczajenia użytkowników.
Kiedy nastąpił kluczowy moment w rozwoju firmy Inter Cars?
Inter Cars rósł wraz z rozwijającym się rynkiem. Na początku mieliśmy 3 punkty sprzedaży mieszczące się w Warszawie przy ul. Powsińskiej, później Waryńskiego i Heroldów. Kluczowym momentem w naszym rozwoju był rok 1999, kiedy firma została przekształcona w spółkę akcyjną. W tym roku także zostało otwarte Centrum Logistyczne w Cząstkowie Mazowieckim, dzięki czemu Inter Cars stał się nowoczesną firmą, w pełni przygotowaną do konkurowania nie tylko na rynku polskim, ale także za granicą. W tym czasie weszliśmy w skład organizacji ATR, obecnie największej europejskiej grupy zakupowej i benchmarkingowej, zrzeszającej liderów rynkowych w dystrybucji części zamiennych z różnych krajów. Otworzyliśmy też pierwszą zagraniczną spółkę dystrybucyjną – Inter Cars Ukraina.
Rok później odbyły się nasze pierwsze Targi części zamiennych, narzędzi i wyposażenia warsztatów. Powstały też pierwsze filie w innych miastach Polski. W 2004 r. Inter Cars wszedł na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie i zainicjował otwarcie struktur dystrybucyjnych w nowych krajach członkowskich Unii Europejskiej. Swoją ekspansje rozpoczęliśmy od Czech i Słowacji.
Kolejny przełom to fuzja z JC Auto.
Tak. Fuzja z JC Auto – liderem w sprzedaży części do samochodów azjatyckich – odbyła się w 2007 r. Proces integracji z sukcesem doprowadził firmę do pozycji lidera w Europie Środkowo-Wschodniej, której zasięg obejmuje dziś 12 rynków (Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Chorwacja, Słowenia, Włochy, Ukraina, Litwa, Łotwa, Estonia).
W jakim miejscu Inter Cars SA jest dziś. Pytam o rynek międzynarodowy.
Dziś Inter Cars jest piątą pod względem przychodów firmą sprzedającą części zamienne do samochodów w Europie i dziesiątą na świecie. Posiadamy 169 fili w kraju i 162 za granicą, a przychody ze sprzedaży za rok 2014 wyniosły blisko 4 mld złotych. Nadal będziemy dążyć do zwiększenia naszego znaczenia w Europie, co będzie przekładać się również na rzecz podnoszenia poziomu świadczonych usług w kraju i za granicą. Tu warto wspomnieć o inwestycji w nowe centra logistyczne w Sosnowcu i Zakroczymiu. Nasz model dystrybucji części, w oparciu o partnerstwo, sprawdza się nie tylko w Polsce, ale i we wszystkich krajach, w których działamy. Dzięki temu także na tych rynkach jesteśmy liderem lub pretendujemy do tej roli.
Jakie są plany firmy na najbliższą przyszłość?
Jak wspomniałem wcześniej, rynek zmienia się dynamicznie, zmienia się też klient. Samochody elektryczne, hybrydy czy inne systemy wspierające kierowców nie stanowią już czegoś nowatorskiego. W najbliższym czasie należy spodziewać się jeszcze więcej nowinek wdrażanych w jeszcze szybszym tempie. Samochody bezobsługowe czy wręcz centra planowania potrzeb użytkowników będą modyfikować nasze plany i życie. Wszystkie te okoliczności zmienią nasze miejsca pracy, otoczenie, mieszkania, miasta, a także samochody.
Firma handlowa bez klientów nie istnieje. Dlatego konsekwentnie realizujemy strategię wspierania niezależnych warsztatów i dystrybutorów. Począwszy od szerokiej oferty produktowej zarówno części, jak i wyposażenia warsztatów, przez szkolenia, aż po pozyskiwanie klientów na rzecz partnerów handlowych. Z tej inicjatywy powstał portal Motointegrator.pl. W 2015 r. planujemy dalsze działania związane z rozwojem platformy Motointegrator.pl i projektów współtowarzyszących. Planujemy szczególnie świętować nasze 25-lecie. O tym, jak również o wielu innych tematach będziemy informować na bieżąco. Ja ze swej strony, jak również w imieniu Zarządu Inter Cars SA, chciałbym Państwa zaprosić już dzisiaj na Targi, które w tym roku będą towarzyszyć naszemu jubileuszowi. Odbędą się one tej jesieni w niezwykłym i wyjątkowym miejscu, jakim jest Stadion Narodowy.
Komentarze