Podczas wymiany uszkodzonego alternatora ważne jest, aby dotrzeć do potencjalnych przyczyn awarii. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że w niedługim czasie uszkodzenie wystąpi ponownie. Eksperci marki Mahle przygotowali poradnik, w którym instruują na co należy zwrócić szczególną uwagę.
Kontrola uszkodzonego alternatora i jego okolic
Ślady lub pozostałości oleju w alternatorze czy wokół niego mogą wskazywać na przyczynę usterki. Olej mógł dostać się do alternatora na różne sposoby. Być może nie zachowano ostrożności podczas uzupełniania oleju silnikowego albo podczas wymiany filtra oleju. Możliwe przyczyny to także uszkodzona uszczelka silnika lub nieszczelny przewód hydrauliczny.
Uszkodzenia spowodowane przedostaniem się oleju
Olej silnikowy lub hydrauliczny we wnętrzu alternatora mogą doprowadzić do jego uszkodzeń, prowadzących nawet do całkowitej awarii alternatora. Jeśli olej dotrze do pierścieni ślizgowych i szczotek, starty materiał zostanie związany, przez co nie będzie go można usunąć powietrzem chłodzącym. W wyniku tego powstaje zwiększone iskrzenie, a tym samym zwiększa się zużycie: regulator napięcia może się przegrzać, a szczotki mogą się zablokować. Ponadto ta gęsta masa oleju i pyłu węglowego także przewodzi prąd elektryczny. Jeśli maź zbierze się między pierścieniami ślizgowymi wirnika a obudową alternatora, prędzej czy później doprowadzi to do zwarcia z masą.
Ważne!
W przypadku uszkodzenia alternatora należy zawsze ustalić przyczynę awarii. Jeśli występują nieszczelności w silniku, układzie paliwowym lub układzie hydraulicznym, należy je usunąć przed montażem nowego alternatora. Jeśli otwór wlewowy oleju lub filtr oleju znajdują się w pobliżu alternatora, podczas napełniania lub wymiany filtra należy je zabezpieczyć na przykład szmatką.
Komentarze