Plany i cele nowej prezes PISKP – wywiad z Jolantą Źródłowską

26 kwietnia 2024, 10:51

W największej w Polsce organizacji, reprezentującej interesy środowiska stacji kontroli pojazdów zaszły ostatnio poważne zmiany, których skutkiem było powołanie nowej osoby na stanowisko prezesa zarządu. Tym samym, na czele Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP) stanęła Jolanta Źródłowska, od lat związana z organizacją oraz czynnie prowadząca własną stację kontroli pojazdów. Jakie zmiany wprowadzi nowa prezes? Zachęcamy do lektury naszego wywiadu. 

Pełniący przez ostatnie lata funkcję prezesa Marcin Barankiewicz objął stanowisko w międzynarodowym stowarzyszeniu EGEA. Jego miejsce zajęła Jolanta Źródłowska, członkini PISKP od początku istnienia organizacji. Zmiany zaszły tuż przed rozpoczęciem przygotowań do dorocznej konferencji “Stacje Kontroli Pojazdów”, która odbędzie się już w maju.

Witold Hańczka: Niedawno branżą SKP wstrząsnęła informacja o odejściu z PISKP Marcina Barankiewicza, który objął stanowisko w EGEA. Czy informacja ta była zaskoczeniem także dla władz PISKP czy też spodziewaliście się, że może to nastąpić?

Jolanta Źródłowska, PISKPJolanta Źródłowska: Pan Marcin przepracował w Izbie ponad 16 lat. Zaczynając od stanowiska specjalisty ds. organizacyjno-prawnych, następnie dyrektora biura, a kończąc na stanowisku prezesa zarządu. Podjął decyzję o zmianie swoich planów życiowych i chce podjąć nowe wyzwania zawodowe. Ja to rozumiem i szanuję. Życzymy Panu Marcinowi dużo sukcesów zawodowych na nowym stanowisku, a kto wie, może przyjdzie czas, że będziemy jeszcze współpracować.

Pani długoletnia działalność w PISKP została zatem doceniona. Czy ma Pani jakieś szczególne cele, które chciałaby zrealizować, stojąc na czele organizacji?

W odróżnieniu od poprzedniego prezesa jestem przedsiębiorcą czynnie prowadzącym stacje kontroli pojazdów. Swoją rolę w Izbie zawsze będę postrzegać przez pryzmat moich osobistych doświadczeń w prowadzeniu działalności gospodarczej. Oczywiście najistotniejszym celem w krótkiej perspektywie czasu jest doprowadzenie do urealnienia wysokości opłat za badania techniczne pojazdów, która bez zmian obowiązuje od blisko 20 lat.

Jednym z najważniejszych dla mnie celów jest także zwiększenie liczby członków naszej organizacji. Apeluję do wszystkich, szczególnie tych, którzy zastanawiają się, czy zrzeszać się w organizacjach gospodarczych o większą aktywność. Warto działać razem w ważnych dla nas tematach, bo w innym przypadku tracimy na tym wszyscy.

Kolejny, ważny dla mnie cel to szkolenie diagnostów oraz stworzenie warunków do tego, aby do branży przychodzili młodzi ludzie. Obecnie ponad 60% diagnostów ma ponad 50 lat, a tylko ok. 3% jest poniżej 30 roku życia. Stacja kontroli pojazdów nie jest dziś atrakcyjnym finansowo pracodawcą dla młodych ludzi. Trzeba to zmienić. Chcąc mieć wykwalifikowaną kadrę pracodawcy muszą także zrozumieć, że na szkoleniu diagnostów nie można oszczędzać.

Za sprawą działań członków Senatu, którzy zapowiedzieli wystąpienie do Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o jak najszybszą zmianę tabeli opłat na SKP, w mediach znów rozgorzał temat potencjalnych podwyżek. Czy PISKP traktuje tę zapowiedź jako działanie, które realnie może przyczynić się do zmiany status quo?

W obszarze zmiany tabeli opłat, która jak wiemy obowiązuje od 2004 roku, Izba przez wiele już lat podejmuje bardzo liczne działania. Były już liczne pisma, petycje do Ministerstwa, wystąpienia do premiera, protesty uliczne, zamykanie stacji, liczne spotkania z posłami i senatorami. 3 kwietnia br. z inicjatywy PISKP odbyło się posiedzenie senackiej komisji infrastruktury. Senatorowie zapoznali się z informacją Ministerstwa na temat stanu stacji kontroli pojazdów. Wysłuchali również przedstawicieli organizacji branżowych. Wszyscy zgodnie wskazali, że sytuacja przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów jest dramatyczna i  wymaga pilnego działania w pierwszej kolejności nowelizacji rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury określającego wysokość opłat za badania techniczne pojazdów.

Liczymy, że stanowisko senackiej komisji infrastruktury przyspieszy działania Ministerstwa w obszarze zmiany tabeli opłat. Uważamy, że takie działanie realnie może przyczynić się do zmiany nieakceptowalnego obecnie stanu rzeczy w tym zakresie.

Czy aktualnie, za kadencji nowo utworzonego rządu, jesteśmy w Polsce bliżsi reformie SKP, uwzględniającej zmiany w tabeli opłat?

Pomimo naszych starań, ostatnie 8 lat nie przyniosło przełomu. W związku z obecnymi zmianami politycznymi liczymy na to, że politycy będą wsłuchiwać się w głos przedsiębiorców. Informacje, które płyną obecnie z Ministerstwa Infrastruktury są takie, że trwają analizy, co do zasadności podwyżek i możliwych mechanizmów obliczania nowych stawek. Potwierdzono to także dobitnie na posiedzeniu senackiej komisji infrastruktury. Wierzę, że w końcu nastąpi przełamanie i te podwyżki będą, bo w innym przypadku czeka nas katastrofa systemu badań technicznych. A to w efekcie będzie miało wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym nas wszystkich.

Chyba wszyscy jesteśmy świadomi tego, że branża SKP potrzebuje także innych reform. Jakie zmiany powinny zostać wprowadzone Pani zdaniem, by polskie skp były w stanie efektywnie badać stan techniczny pojazdów – także tych nowoczesnych, wyposażonych w systemy ADAS, eCall i inne?

W obszarze prawa czeka nas kolejne podejście do wdrożenia dyrektywy 2014/45/UE. Nasze stacje mają wszystkie wymagane urządzenia i spełniają wszystkie kryteria w niej określone. Zdajemy sobie sprawę, że istnieje konieczność podniesienia jakości badań, co może wiązać się ze zmodyfikowaniem systemu nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów. Nowe uregulowania nie mogą jednak, ze względu na obecną kondycję finansową przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, przerzucać na nich kosztów nowych rozwiązań prawnych i technicznych. Postęp w motoryzacji (elektryki, wodór itp.) pewnie będzie wymagał jeszcze kolejnych zmian legislacyjnych i zakupu nowych urządzeń do sprawdzania nowych systemów w pojazdach. Przedsiębiorcy będą skłonni do inwestowania w nowe technologie, ale tylko wtedy, gdy będą mieli jasną perspektywę rozwoju ekonomicznego.

Tegoroczna konferencja szkoleniowa będzie zarazem obchodami jubileuszu działalności PISKP. Czy będą to obchody radosne pomimo tego, w jakiej sytuacji znajduje się obecnie branża (oczywiście w kontekście braku zmian w tabeli opłat)?

Nasza 18. konferencja PISKP to po pierwsze jubileusz 20-lecia powstania Izby, ale również miejsce spotkania się z naszymi gośćmi, członkami, przedsiębiorcami, czas na rozmowy i dyskusje. Przyjeżdżają przedsiębiorcy z całego kraju, żeby wysłuchać ciekawych wykładów, ale również znaleźć czas na odpoczynek od codziennych spraw i problemów. Kwestia cennika nie jest jedynym zagadnieniem, z którym musieliśmy się zmierzyć przed te dwie dekady i mamy się czym pochwalić.

Jest Pani świeżo wybranym prezesem, ale w organizacji PISKP działa Pani od dawna – jakie wymieniłaby Pani najważniejsze osiągnięcia Izby przez te dwie dekady działalności?

Przez okres dwudziestu lat działalności Izby udało się przeprowadzić wiele inicjatyw ważnych dla całego środowiska. Pozwolę sobie wymienić kilka przykładów. Opiniowaliśmy z korzyścią dla środowiska rozporządzenia i ustawy związane z prawem o ruchu drogowym. Przez te lata czynnie uczestniczyliśmy z wieloma sukcesami w procesie ich tworzenia. Braliśmy udział w licznych spotkaniach w ministerstwach, w posiedzeniach komisji parlamentarnych. Staramy się kreować świadomość użytkowników pojazdów w zakresie tego, czym są badania techniczne i jaką rolę pełnią one w systemie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Nie można zapominać, że działalność Izby to także bieżące porady prawne i techniczne dla zrzeszonych przedsiębiorców. Przez te dwie dekady pomogliśmy naprawdę wielu przedsiębiorcom i ich pracownikom. Prowadzimy od wielu lat, z dobrym wynikiem, szkolenia dla kandydatów na diagnostów. Przez nasz ośrodek szkolenia przewinęło się około 3 tysięcy przyszłych diagnostów. Przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów spotykają się z nami cyklicznie, każdej jesieni na spotkaniach szkoleniowych organizowanych na terenie całego kraju.

Od 18 lat corocznie organizujemy kilkudniową konferencję, która jest przestrzenią, gdzie zaproszeni goście oraz wybitni specjaliści mogą podzielić się z naszym środowiskiem wiedzą i doświadczeniami w zakresie badań technicznych pojazdów. Od wielu lat funkcjonują nasze ośrodki regionalne. Drugą dekadę wydajemy miesięcznik poświęcony stacjom kontroli pojazdów, warsztatom i technice motoryzacyjnej tj. „Serwis Motoryzacyjny”. O innych naszych działaniach informujemy na naszej stronie internetowej www.piskp.pl, na Facebooku oraz w licznych innych publikacjach prasowych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!