Zrównoważony rozwój głównym tematem konferencji CLEPA AMCON – wywiad z Louise Wohrne z MEKO

19 marca 2024, 9:17

Cyfrowe i zrównoważone rozwiązania dla konkurencyjnego rynku wtórnego” to temat główny tegorocznej konferencji CLEPA AMCON 2024, która rozpocznie się już 20 marca w Brukseli. Jakie treści będą omawiane przez międzynarodowe grono ekspertów? Rąbka tajemnicy uchyliła Loise Wohrne z firmy MEKO, piastującej stanowisko kierownika ds. zrównoważonego rozwoju.

Witold Hańczka: Hasłem tegorocznej konferencji CLEPA są „Cyfrowe i zrównoważone rozwiązania dla konkurencyjnego aftermarketu”. Czy Twoim zdaniem firmy motoryzacyjne są szczerze zainteresowane zrównoważonym rozwojem, czy też są do tego tematu zmuszane przez nowe regulacje prawne?

Loise Wohrne, MEKOLoise Wohrne, MEKO: Powiedziałabym, że wiele osób interesuje się zrównoważonym rozwojem, a także dostrzega strategiczną przewagę w byciu na czele zielonej transformacji. Coraz więcej firm – od dużych podmiotów po małe i średnie przedsiębiorstwa – bierze pod uwagę rosnące zapotrzebowanie klientów i rosnącą świadomość, że każdy powinien wnieść swój wkład w złagodzenie wpływu na środowisko i społeczeństwo. Ale oczywiście istnieją również działania i środki w zakresie zrównoważonego rozwoju, które są forsowane przez nowe przepisy. Tak czy inaczej, zmierzamy we właściwym kierunku.

W czasie konferencji CLEPA AMCON poprowadzisz sesję tematyczną „Ekologiczna i odpowiedzialna przyszłość rynku wtórnego”. Czy możesz nam powiedzieć, jakie najważniejsze kwestie planujesz poruszyć?

Opowiem o pracy, którą wykonujemy w ramach organizacji FAAS, naszych priorytetach, bieżących działaniach, a także wynikach i planach na przyszłość. Skorzystam z okazji, aby podzielić się spostrzeżeniami na temat kampanii, którą rozpoczniemy w kwietniu, mającej na celu promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym poprzez regenerację komponentów. Wspomnę także o ważnej pracy, którą wykonujemy, aby zapewnić zharmonizowaną, łatwą w użyciu metodologię PCF (ślad węglowy produktu) w naszej branży.

Jak wspomniałaś, jesteś zaangażowana w działalność organizacji FAAS. Jak przebiega rozwój tego nowego projektu?

FAAS, czyli Forum ds. Zrównoważonego Rozwoju Rynku Posprzedażnego Motoryzacji, osiągnęło ogromny postęp w ciągu ostatnich miesięcy, a 19 marca oficjalnie podpisaliśmy akty prawne ustanawiające FAAS samodzielnym stowarzyszeniem międzynarodowym. Prace w czterech grupach roboczych również przebiegają dobrze i obejmują działania obejmujące m.in. dekarbonizację łańcucha wartości motoryzacyjnego rynku wtórnego, wydajną i skuteczną optymalizację logistyki łańcucha dostaw, wdrażanie bardziej zrównoważonych procesów (takich jak regeneracja komponentów) oraz opracowanie metodologii pomiaru śladu węglowego produktu w celu zwiększenia przejrzystości dla klienta. Wraz z naszymi zaangażowanymi uczestnikami, mamy także plany na nowe działania w stowarzyszeniu, takie jak utworzenie platformy wymiany najlepszych praktyk i przygotowanie matryc, podkreślających istotność zrównoważonego rozwoju.

Niedobór wykwalifikowanych pracowników to jedno z największych zagrożeń, stojących przed rynkiem motoryzacyjnym w najbliższej przyszłości. Jakie inne zagrożenia uważasz za najważniejsze?

Nie wiem, czy powinienem nazwać to zagrożeniem, ale istnieje wyraźna potrzeba zrównoważenia zgodności z nowymi przepisami (i powiązanej z nimi sprawozdawczości) ze strategicznymi działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju, które przyczyniają się do rozwoju biznesu. Bez wątpienia stanowi to wyzwanie, ale daje przedsiębiorstwom ogromne możliwości ponownego przemyślenia swojego sposobu pracy i produkcji.

O MEKO:

MEKO to skandynawska grupa zajmująca się dystrybucją części zamiennych. Zrzesza wiodących dystrybutorów samochodowych części zamiennych w Północnej Europie.

Więcej informacji na temat konferencji CLEPA AMCON 2024

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!