Producenci klocków i tarcz hamulcowych oferowanych na terenie UE mają pewne ograniczenia w zakresie drogi hamowania. Otóż musi być ona taka, jak droga hamowania danego pojazdu, który opuścił linię produkcyjną na zestawie fabrycznym.
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2023/09/klocki.png)
Jakie są najważniejsze cechy klocków hamulcowych?
Kwestia skrócenia drogi hamowania podejmowana jest wyłącznie na etapie konstruowania nowych samochodów (poziom OE) i aftermarket nie może w nią ingerować. Czy producentom oferującym klocki na rynku wtórnym pozostaje jeszcze jakieś pole manewru? Okazuje się, że tak. Oto najważniejsze kierunki, w których mogą wyróżniać się tacy producenci jak Ferodo, które jest autorem poniższej listy.
- Jakość łączenia warstwy ciernej i płytki
Niezwykle ważna dla klocków hamulcowych jest wytrzymałość łączenia warstwy ciernej z płytką klocka. Wadą dyskwalifikującą jest odklejanie się warstwy ciernej od płytki. W klockach wysokiej jakości klockach stosowane techniki łączenia sprawiają, że w warunkach laboratoryjnych prędzej dochodzi do rozerwania samej warstwy ciernej niż do odklejenia połączenia z płytką. - Odporność na wysokie temperatury
Stosowanie najwyższej jakości mieszanek do produkcji warstwy ciernej sprawia, że jest ona odporna na pękanie, kruszenie czy topienie się w wysokich temperaturach, które pojawiają się w trakcie ekstremalnego hamowania. To jeden z głównych czynników, który odróżnia klocki z czołówki od klocków najniższej jakości. - Zachowanie współczynnika tarcia w szerokim zakresie temperatur
Najlepsze klocki w sposób stabilny zachowują współczynnik tarcia w bardzo szerokim zakresie temperatury. W przypadku marek z wyższej półki jest on precyzyjnie oznaczony w całym zakresie przewidywanych temperatur roboczych, a użytkownik wie co kupuje. - Ograniczenie pylenia
Ochrona środowiska, a także troska o zdrowie sprawiają, że producenci klocków już dawno temu wyeliminowali ze składu mieszanek azbest, a obecnie dążą do wyeliminowania z nich metali ciężkich i ograniczenia pylenia. W sposób oczywisty chroni to nasze płuca w obrębie skrzyżowań (tam pył unosi się w powietrzu) i w warsztatach. Efektem dodatkowym jest czystość felg, które w znacznie mniejszym stopniu niż zwykle pokrywają się szarym nalotem.
W przypadku klocków Ferodo realizuje się to w oparciu o technologię Eco-friction®, która umożliwia produkcję klocków hamulcowych o niskiej lub zerowej zawartości miedzi, co pozwala ograniczyć zawartość metali ciężkich i emisję zanieczyszczeń. - Ograniczenie pisków
Piski zawsze są zjawiskiem niepożądanym, ale wraz z popularyzacją cichych pojazdów elektrycznych poprzeczka wymagań została podniesiona jeszcze wyżej. Redukcję pisków osiąga się przez stosowanie specjalnych powłok lub innych elementów ograniczających wibracje. - Ograniczenie czasu docierania się klocka
Specjalna obróbka na etapie produkcji potrafi istotnie skrócić czas docierania się klocka po montażu w warsztacie. Dodatkowym wyzwaniem, które udało się już zrealizować była poprawa skuteczności hamowania podczas pierwszych kilku hamowań tuż po opuszczeniu warsztatu.
W przypadku Ferodo, szereg rozwiązań występuje łącznie i jest oznaczana na opakowaniach jako Fuse+ lub Eco-Friction. W przypadku referencji przeznaczonych do samochodów elektrycznych także chodzi o klocki spełniające określone wymagania.
Komentarze