Czy można otworzyć niezależny serwis samochodowy marki Tesla w Polsce?

18 maja 2023, 9:37

Samochody elektryczne marki Tesla są, jak na polskie warunki, bardzo drogie. Pomimo tego, można je coraz częściej spotkać na drogach. Do naszego kraju trafia też wiele używanych Tesli. W USA i kilku europejskich krajach działają już niezależne warsztaty, w których można dokonać przeglądu i naprawy samochodu Tesla. Czy można otworzyć taki warsztat w Polsce?

Tesla, fot. Courtesy of Tesla, Inc.

Na początek odpowiedzmy na podstawowe pytanie.

Czy można otworzyć niezależny serwis Tesla w Polsce?

Tak. Niezależne serwisy Tesla działają już wielu krajach, w których samochody Tesla są sprzedawane. Jak widać po Europie, sama sieć sprzedaży aut Tesla jest skromna. Na początku w Polsce w ogóle nie było oficjalnego salonu sprzedaży, a nowe auta Tesla trzeba było zamawiać online i odbierać w porcie, w dodatku niemieckim.

Nie zanosi się na to, aby sieć sprzedaży i ASO Tesla miały być zbudowane w większej liczbie w naszym kraju, a także u naszych sąsiadów. Tymczasem do kraju trafia coraz więcej Tesli, zarówno nowych, jak i używanych, z innych krajów UE oraz z USA.

Nic zatem dziwnego, że Tesla postanowiła umożliwić rozwój niezależnym warsztatom. W tym celu powstały specjalne programy szkoleniowe, oferowane przez Tesla Service Center. Takie jak najnowszy program szkoleniowy i certyfikacyjny „Tesla Service and Repair”, którego ukończenie pozwala na otwarcie „Tesla Approved Body Shop”, czyli niezależnego, autoryzowanego serwisu blacharskiego.

Przykład – niezależny warsztat blacharski Tesla

Samochodów Tesla jest zbyt mało na polskich drogach, aby móc otworzyć warsztat, zajmujący się tylko i wyłącznie naprawami blacharskimi tych pojazdów. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, by jedno ze stanowisk przeznaczyć do napraw blacharskich aut marki Tesla.

Nim przejdziemy dalej, przypominamy jeszcze raz, że stanowisko do obsługi i napraw aut elektrycznych, musi być odpowiednio przygotowane i wyposażone. Pisaliśmy o tym we wcześniejszych artykułach na Motofocus.pl.

Serwis musi mieć między innymi:

  • specjalny, izolowany podnośnik, ze specjalnymi nakładkami do podnoszenia aut elektrycznych;
  • przeszkolonych pracowników, którzy mają uprawnienia do pracy z prądem do 1kV (trzeba przejść szkolenie i zdać państwowy egzamin);
  • miejsce do napraw auta elektrycznego musi być odpowiednio oznaczone;
  • pracownik musi mieć odpowiedni strój ochronny;
  • każda naprawa powinna się odbywać po odłączeniu akumulatora auta.

Co zapewnia Tesla warsztatom, które chcą naprawiać auta jej produkcji?

  • Szkolenia i odpowiednie procedury (dostęp do informacji technicznych, instrukcji obsługi, schematów oraz oprogramowania diagnostycznego).
  • Główne narzędzia do pracy.
  • Części zamienne z logo producenta.
Diagnostyka samochodu tesli
Diagnostyka samochodu tesli, fot. Courtesy of Tesla, Inc.

Trzeba być przygotowanym na wysokie ceny zarówno części zamiennych, jak i narzędzi do pracy.

Spójrzmy na przykładowe ceny części zamiennych do Tesla model 3, w jednym z europejskich sklepów, specjalizującym się w sprzedaży części do samochodów Tesla.

  • Kompletna klamka do drzwi – 228 – 424 Euro.
  • Oryginalny akumulator 12V – 164 Euro
  • Oryginalny filtr kabinowy – 64 Euro.
  • Uszczelka bagażnika – 154 Euro.
  • Szkło do lusterek bocznych (prawe i lewe) – 102 Euro.
  • Zestaw przełączników zespolonych pod kierownicę (kompletny) – 565 Euro.
  • 8-calowy panel dotykowy (dla pasażerów tylnej kanapy) do sterowania funkcjami rozrywkowymi oraz ustawieniami klimatyzacji – 900 Euro.
  • Wahacz – 168 Euro.
  • Spinka montażowa z tworzywa – 3,33 Euro (sztuka).

Ile kierowca Tesli musi wydać rocznie na konserwację samochodu?

Zgodnie z danymi RepairPal, przeciętnie średni koszt konserwacji Tesli to 832 dolary na rok.

Równocześnie, zgodnie z raportem J.D. Power 2021 U.S. Vehicle Dependability StudySM, Tesla zajęła 30. miejsce (wśród 33 marek obecnych na amerykańskim rynku), w rankingu bezawaryjności. Gorsze były tylko auta marek Jaguar, Alfa Romeo i Land Rover.

Zgodnie z tym raportem, średnio odnotowywano 176 problemów mechanicznych na 100 aut Tesli. Tymczasem średnia wynosiła 121 problemów.

Zatem można przyjąć, że Tesle są awaryjne i ich posiadacze będą szukać pomocy. Z racji specyfiki aut – wyspecjalizowanej pomocy. A tej nie zapewni im zwykły, typowy warsztat, niemający w ogóle wyposażenia, przystosowanego do napraw jakichkolwiek aut elektrycznych.

Poza tym warsztat może zajmować się nie tylko awariami mechanicznymi i naprawami blacharskimi, ale też standardową obsługą aut. A zatem może wymieniać LED – owe reflektory, pióra wycieraczek, płyn do chłodzenia i ogrzewania baterii, akumulator 12V, przeprowadzać serwis klimatyzacji, smarować zaciski hamulcowe (Tesla zaleca robić to co roku, albo co 12500 mil przebiegu) itd.

Standardowa gwarancja Tesli obejmuje 4 lata eksploatacji lub 50.000 mil przebiegu (w zależności od tego, co nastąpi pierwsze). W przypadku akumulatora (baterii litowo – jonowej) i zespołu napędowego, gwarancja wynosi zazwyczaj 8 lat lub 120.000 mil w przypadku modelu S i 150.000 mil w przypadku modelu 3. Układ bezpieczeństwa SRS objęty jest 5 – letnią gwarancją.

W przypadku zakupu auta używanego od firmy Tesla, nabywca może liczyć na roczną gwarancję do 10.000 mil przebiegu.

Klienci będą zatem szukać warsztatów, które zajmą się naprawami i serwisowaniem ich aut, po okresie gwarancyjnym.

Jak duży jest rynek pojazdów Tesla w Polsce?

W 2022 roku w naszym kraju sprzedano 1 226 nowych samochodów Tesla (761 szt. Modelu 3). W samym marcu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 418 nowych Tesli model 3.

Do tego dochodzą jeszcze auta używane, sprowadzane z USA i krajów Europy Zachodniej. A zatem rynek rośnie.

A wraz z nim potrzeby serwisowe właścicieli aut, którzy na pewno nie chcą jeździć do Berlina, żeby serwisować swój pojazd.

Naprawa Tesli – albo tania albo droga. Efekt ten sam.

Nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, że niektórzy posiadacze aut marki Tesla będą szukać taniego sposobu naprawy swojego (drogiego) samochodu.

Jednym z typowych problemów Tesli są awarie klamek. Jak wspomnieliśmy wcześniej, nowa klamka kosztuje prawie 500 Euro. Tymczasem w sieci pojawiały się informacje, że można je naprawić, używając części za 1 dolara (nowego przewodu).

Wymiana silnika kosztuje nawet kilkanaście tys. dolarów. Tymczasem też można to zrobić znacznie taniej, wymieniając np. łożyska silnika elektrycznego.

Z pewnością jest wiele innych, podobnych sytuacji. Przykładem mogą być reflektory wykonane w technologii LED. W Polsce jest już wiele firm, które je regenerują za 5 – 10 procent ceny nowego.

Ile trzeba zapłacić za szkolenia i certyfikacje?

Otwarcie niezależnego serwisu, który otrzyma certyfikację firmy Tesla nie będzie należało do tanich. Niestety, nie znamy cen narzędzi i sprzętu diagnostycznego, jaki będzie trzeba kupić w Tesli. Nie wiemy, ile będzie trzeba płacić za dostęp do informacji technicznej producenta.

Ale wiemy za to, ile kosztują szkolenia, pozwalające uzyskać odpowiednie certyfikaty. Są to szkolenia, przeznaczone dla europejskich mechaników, chcących naprawiać Tesle.

  • Podstawowe naprawy i konserwacja (bezpieczna praca przy autach Tesla, sposoby dokonywania pomiarów, podstawowe sprawdzenie systemu High Voltage, praca z systemem infotainment) – czas trwania 5 dni, cena 2000 Euro.
  • Systemy wysokiego napięcia i elektryczne (diagnozowanie wiązek elektrycznych, naprawa urządzeń elektrycznych, wymiana silnika) – czas trwania 3 dni, cena 2000 Euro.
  • Systemy informacyjno rozrywkowe i wspomagania kierowcy (nauka diagnostyki i napraw) – czas trwania 2 dni, cena 950 Euro.
  • Systemy sterowania nadwoziem, systemy termiczne, system podwozia – czas 3 dni, cena 650 Euro.
  • Zamknięcia i szyby oraz dach panoramiczny – czas trwania 2 dni, cena 950 Euro.
  • Diagnostyka i rozwiązywanie problemów (zaawansowane problemy z wysokim napięciem i elektryką) – czas trwania 3 dni, cena 1100 Euro.
  • Diagnostyka systemów Infortainment i Driver Assist – kontynuacja – czas trwania 3 dni, cena 1100 Euro.
  • Naprawa baterii – 3 dni, cena 750 Euro.

Jakie naprawy są najczęściej wykonywane w samochodzie Tesla Model 3?

Spójrzmy na koniec, jakie naprawy są najczęściej wykonywane w amerykańskich serwisach niezależnych w samochodzie Tesla Model 3. To:

  • Problemy z klamkami drzwi.
  • Naprawa regulatora elektrycznie otwieranych szyb.
  • Wymiana akumulatora rozruchowego 12V
  • Wymiana baterii głównej.
  • Naprawa ciemnego ekranu MCU.
  • Wymiana oleju w skrzyni biegów.
  • Naprawa układu jezdnego.
  • Serwis klimatyzacji i wymiana filtrów.
  • Naprawy nadwozia i korekta lakieru.
  • Aktualizacje oprogramowania.
  • Wymiana przedniej szyby.
  • Naprawa zawieszenia.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 18 maja 2023, 10:12 4 -3

Jag, Alfisti i snobiarze w Rangach. Swietne towarzystwo dla lalusia w rurkach z wymodelowaną brodą który musi pokazać się wTesli. Nie jest mi ich żal, niech płacą.
Zaraz zacznie się typowe dla polskich warsztatów druciarstwo, któe szybko skończy się podwojonymi kosztami napraw

Odpowiedz