Olej w płynie chłodniczym świadczy o nieszczelności między układem olejowym a układem chłodzenia. Obecność środka smarnego w chłodziwie może prowadzić do poważnych awarii, spowodowanych problemami z chłodzeniem jednostki. Skąd bierze się olej w płynie chłodniczym i jak zlokalizować nieszczelność?
Przyczyny przedostawania się oleju do płynu chłodniczego
Jeżeli stwierdzimy olej w płynie chłodniczym, przyczyny mogą być dwie – uszczelka pod głowicą lub nieszczelna chłodnica oleju. Dużo rzadziej powodem jest pęknięta głowica silnika. Awaria uszczelki pod głowicą jest związana z koniecznością demontażu wielu podzespołów – m.in. napędu rozrządu, oraz planowaniem głowicy, przez co naprawa jest bardziej kosztowna i czasochłonna.
Jeżeli przeciek powstał w chłodnicy oleju, to niezbędna jest wymiana tego podzespołu na nowy, co jest dużo tańsze niż wymiana uszczelki pod głowicą. Chłodnica oleju jest często zlokalizowana w podwoziu, przez co jest narażona m.in. na korozję czy uszkodzenia mechaniczne, powstałe np. po najechaniu na głęboki ubytek w jezdni. Przez chłodnicę oleju przechodzą przewody z płynem chłodniczym, co pozwala odebrać nadmiar ciepła z oleju. Ciśnienie w układzie olejowym jest wyższe niż w układzie chłodzącym, dlatego to właśnie olej przedostaje się do układu chłodzenia przez nieszczelność, a nie odwrotnie.
Jak rozpoznać olej w płynie chłodniczym?
Olej w zbiorniku wyrównawczym jest sygnałem, że między układem olejowym i chłodzącym doszło do przecieku. Chłodziwo może wówczas przypominać rozwodniony olej. Brudny płyn chłodniczy zmienia także swój zapach. Pod korkiem zbiorniczka gromadzi się brązowa i gęsta maź, nazywana przez mechaników „masłem” lub „majonezem” z uwagi na swoją konsystencję.
Aby zlokalizować miejsce przecieku, należy wykonać test składu płynu chłodniczego. W przypadku uszkodzonej uszczelki pod głowicą tester powinien wykryć w nim spaliny. Jeżeli test nie wykaże ich obecności, należy skontrolować szczelność kanałów znajdujących się w chłodnicy oleju.
Olej w płynie chłodniczym – objawy
Jeżeli olej w płynie chłodniczym pojawia się wskutek awarii uszczelki pod głowicą, mogą wystąpić problemy z zapłonem. Podczas jazdy z wydechu wydostawać się będzie biały dym, a w samochodzie może być odczuwalny zapach spalin. Można również odczuć spadek mocy silnika. Objawem, który pojawia się z czasem, jest także brak ogrzewania wnętrza samochodu – maź osadza się na nagrzewnicy, przez co do kabiny nie napływa ciepłe powietrze.
Olej w układzie chłodzenia – co oznacza?
Olej w układzie chłodzenia powoduje odkładanie się mazi w chłodnicy. W efekcie nie może ona efektywnie oddawać ciepła – użytkowanie samochodu w tym stanie prowadzi do przegrzania jednostki. Masełko blokuje również kanaliki odpowiadające za chłodzenie sprężarki w silnikach turbo, przez co turbina również jest narażona na przegrzewanie.
Olej silnikowy negatywnie wpływa na gumowe elementy układu chłodzenia. W efekcie węże odpowiedzialne za transport chłodziwa puchną i stają się miękkie. W tym stanie mogą bardzo łatwo pęknąć i doprowadzić do dużego wycieku płynu z układu.
Olej w płynie chłodniczym – czy można jeździć?
Czy można jeździć samochodem, jeżeli w płynie chłodniczym pojawił się olej? W takiej sytuacji zaleca się zaprzestanie użytkowania pojazdu do czasu zlikwidowania awarii. Po usunięciu przyczyny mieszania się oleju z płynem chłodniczym dobrą praktyką jest przeprowadzenie płukania układu chłodzenia przeznaczonym do tego środkiem. Pozwoli to usunąć nagromadzoną maź, która w dalszym ciągu utrudniałaby pracę chłodnicy.
Komentarze