Czym jest trend software-defined vehicle i co może oznaczać dla branży automotive?

24 lutego 2023, 11:06

Oprogramowanie stało się kluczowym czynnikiem umożliwiającym innowacje w motoryzacji. Pojazdy definiowane programowo (software-defined vehicle) są jednym z najważniejszych trendów branży. Wszyscy widzieliśmy burzę, jaką wywołało BMW, wprowadzając subskrypcje podgrzewanych foteli. Wiele wskazuje, że to dopiero początek zmian, które czekają branżę motoryzacyjną.

Czym jest software-defined vehicle?

SDV (od Software Defined Vehicle) odnosi się do nowego podejścia w branży motoryzacyjnej. W podejściu SDV mamy do czynienia z sytuacją, w której to oprogramowanie jest priorytetem i kluczowym czynnikiem, wpływającym na projekt i funkcjonalność pojazdu. Dzięki takiemu podejściu i scentralizowaniu architektury, możliwe będzie modyfikowanie modułów i dodawanie nowych funkcjonalności – wszystko dzięki aktualizacjom oprogramowania przez OTA (Over The Air upgrades). Rewolucję rozpoczęła Tesla, kiedy w 2012 wprowadziła na rynek Model S – samochód, który w założeniu miał właśnie opierać się na oprogramowaniu i wspierającym go, scentralizowanym komputerze pokładowym o ogromnej mocy obliczeniowej. Producenci samochodów dostrzegli w SDV szansę, która umożliwi kolejny ważny krok rozwojowy dla branży motoryzacyjnej.

Już dziś pojazdy klasy premium mogą mieć do 150 milionów linii kodu oprogramowania, rozmieszczonych nawet w 100 elektronicznych jednostkach sterujących (ECU) oraz w coraz większej liczbie czujników, kamer, radarów i urządzeń do mapowania otoczenia i wykrywania obiektów i przeszkód (lidar). Samochody już dzisiaj zbierają tak dużo informacji z różnych czujników, że „stara” architektura nie nadąża za obsługą rosnącej ilości danych. SDV chce to zmienić, tak aby wszystkie czujniki działały w ramach jednej scentralizowanej architektury, która zarządza wszystkim jednocześnie.

Software-defined vehicle (SDV) to również odpowiedź na wymagania klientów, którzy chcą przenosić swoje doświadczenia związane ze smartfonami do samochodów. Stąd rosnąca popularność responsywnych ekranów dotykowych, aplikacji infotainment dostępnych z panelu sterującego oraz łączności internetowej. Oprogramowanie staje się głównym czynnikiem podnoszącym satysfakcję kierowców i pasażerów związanych z korzystaniem z samochodu. Nowe funkcje samochodu dostępne będą dzięki aktualizacjom oprogramowania dla użytkowników, a przez producentów postrzegane są jako nowe źródło przychodów.

Korzyści SDV

– Obecnie aktualizacja oprogramowania systemów informacyjno-rozrywkowych, telematycznych lub diagnostycznych wymaga wizyty w warsztacie samochodowym. W pojeździe zdefiniowanym programowo klienci będą mogli otrzymywać aktualizacje over-the-air (OTA), które obejmują poprawki bezpieczeństwa, ulepszenia w zakresie infotainment oraz monitorowanie i dostrajanie ważnych funkcji pojazdu, takich jak układ napędowy i dynamika pojazdu – mówi Piotr Romanowski, Lead Business Developer w Tietoevry Create dziale odpowiedzialnym za oprogramowanie dla branży automotive.

Korzyści płynące z Software-Defined Vehicles obejmują: zwiększone bezpieczeństwo, dzięki funkcjom systemów antykolizyjnych i wspomaganiu kierowcy. SDV to także większy komfort w korzystaniu z systemów infotainment. Kierowca zyskuje również głębszy wgląd w działanie pojazdu, dzięki telematyce i diagnostyce, co pozwala na skuteczniejsze przeprowadzanie serwisu pojazdu.

Wszystko wskazuje na to, że podgrzewane fotele w BMW to początek większego trendu, w którym kierowca będzie w stanie aktywować kolejne możliwości samochodu, wykupując odpowiednie rozszerzenie u producenta.

Wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego

Pomimo licznych korzyści, software-defined vehicle stawia przed przemysłem motoryzacyjnym wiele wyzwań. Producenci samochodów, którzy chcą wygrać w tym wyścigu, muszą zacząć stawiać coraz mocniej na oprogramowanie. Z tego powodu jednym z  największych wyzwań będzie zdefiniowanie na nowo roli warsztatów samochodowych. Większość funkcji pojazdu będzie kontrolowana przez komputer, który musi być zoptymalizowany tak, aby działał w sposób niezawodny i bezpieczny dla kierowcy i innych użytkowników drogi.

Przewiduje się, że rynek oprogramowania motoryzacyjnego zwiększy się ponad dwukrotnie z 31 mld USD w 2019 r. do około 80 mld USD w 2030 r. Polski oddział Tietoevry specjalizuje się w tworzeniu oprogramowania i zaawansowanych rozwiązań w oparciu o HPC (High Performance Controllers), Digital Cockpit, ADAS oraz Connected Vehicles. Polscy programiści Tietoevry współtworzą też najnowszy standard AUTOSAR Adaptive (AUTomotive Open System ARchitecture), wykorzystywany m.in. w nowoczesnych rozwiązaniach wspomagania kierowcy.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!