Paski wieloklinowe i paski rozrządu – diagnoza i usuwanie przyczyn typowych uszkodzeń

6 października 2022, 10:28

Zestawy rozrządu Boscha przez cały okres użytkowania zapewniają płynną pracę i wysokie bezpieczeństwo eksploatacji. Zestawy te zawierają wszystkie części wymagane do fachowej wymiany rozrządu. Aby zapewnić najefektywniejsze działanie tych komponentów warto być świadomym, że niegdyś prosty układ napędu pasowego stał się skomplikowany i podatny na zużycie oraz uszkodzenia.

W związku z tym Bosch przedstawia jak zdiagnozować i usunąć przyczyny typowych uszkodzeń pasków wieloklinowym i pasków rozrządu oraz przypomina, jak powinna przebiegać procedura wymiany paska. Pamiętaj, że podczas naprawy układu pasowego, należy zawsze sprawdzać prawidłowe działanie i stopień zużycia wszystkich komponentów.

Problemy ogólne

Rodzaj uszkodzenia: Zdeformowana i popękana tylna powierzchnia paska.

Potencjalna przyczyna:

  • Uszkodzone koło pasowe prowadzące lub napinające,
  • Ciało obce,
  • Zbyt długi czas eksploatacji paska.

Rodzaj uszkodzenia: Hałas.

Potencjalna przyczyna:

  • Nieodpowiednie napięcie paska,
  • Przeciążenie układu pasowego,
  • Nierównolinijne ustawienie współpracujących kół pasowych,
  • Zużyte koła pasowe,
  • Zanieczyszczenie paska.

Problemy z paskami wieloklinowymi

Rodzaj uszkodzenia: Nierówne zużycie profilu paska.

Potencjalna przyczyna:

  • Nierównolinijne ustawienie współpracujących kół pasowych,
  • Poważne wibracje paska.

Rozwiązanie: Skontrolować równoległość i osiowość współpracujących wałków i kół pasowych, sprawdzić zużycie łożyskowań współpracujących kół pasowych.

Rodzaj uszkodzenia: Pęknięcia i wyrwy w materiale mikroklinów.

Potencjalna przyczyna:

  • Praca ze zbyt dużym napięciem paska,
  • Zbyt duży przebieg lub za długi czas użytkowania paska,
  • Temperatura zbyt wysoka,
  • Ciało obce.

Rozwiązanie: Sprawdzić i usunąć przyczynę przegrzewania paska.

Rodzaj uszkodzenia: Zerwanie pasa.

Potencjalna przyczyna:

  • Zbyt duże napięcie paska,
  • Zablokowane napędzane urządzenie lub współpracujące koła pasowe.

Rozwiązanie: Sprawdzić napędzane urządzenia i usunąć przyczynę zablokowania.

Rodzaj uszkodzenia: Zanieczyszczenie paska.

Potencjalna przyczyna:

  • Efekt kontaktu paska z substancjami takimi, jak: oleje, płyn chłodniczy, płyn hamulcowy itp.

Rozwiązanie: Ustalić i wyeliminować wycieki.

Problemy z paskiem rozrządu

Rodzaj uszkodzenia: Zerwanie paska.

Potencjalna przyczyna:

  • Ciało obce,
  • Zbyt duże napięcie paska,
  • Nadmierne zgięcie paska przed lub w trakcie montażu.

Rodzaj uszkodzenia: Ścinanie zębów.

Potencjalna przyczyna:

  • Zbyt małe napięcie paska,
  • Zablokowanie koła napędzanego,
  • Uszkodzona rolka napinająca lub zużyte koło rozrządu,
  • Ciało obce.

Rozwiązanie: Sprawdzić napędzane urządzenia i usunąć przyczynę zablokowania.

Rodzaj uszkodzenia: Uszkodzenia powierzchni zębów.

Potencjalna przyczyna:

  • Uszkodzony napinacz przez obcy materiał lub narzędzie,
  • Ciało obce.

Rodzaj uszkodzenia: Oddzielanie się zębów od tkaniny nośnej.

Potencjalna przyczyna:

  • Efekt kontaktu paska z substancjami takimi jak: oleje, płyn chłodniczy, płyn hamulcowy itp.

Rozwiązanie: Ustalić i wyeliminować wycieki.

Rodzaj uszkodzenia: Wytarcie krawędzi bocznej.

Potencjalna przyczyna:

  • Nie-współpłaszczyznowość współpracujących kół,
  • Uszkodzenie brzegu koła rozrządu, rolki prowadzącej lub napinającej,
  • Stykanie się materiału osłony z paskiem.

Rodzaj uszkodzenia: Przetarcia pomiędzy zębami.

Potencjalna przyczyna:

  • Zbyt duże napięcie paska
  • Uszkodzony napinacz
  • Zbyt duża temperatura generowana przez mechanizm rozrządu

Rozwiązanie: Znaleźć i wyeliminować przyczynę nagrzewania mechanizmów rozrządu.

Procedura wymiany paska

W każdym przypadku należy wymienić pasek wykonując wszystkie poniższe czynności:

1. Sprawdzenie:

  • równoległości i osiowości wałków i kół pasowych
  • zużycia łożyskowań
  • kół pasowych, prowadzących i napinających
  • brzegów rolek i wałków
  • czystości elementów

2. Przygotowanie:

  • w razie konieczności wymienić wadliwe elementy
  • usunąć ciała obce

3. Montaż:

  • zamontować nowy pasek
  • unikać nadmiernego zginania paska
  • ustawić napięcie paska
  • sprawdzić i poprawnie zamontować osłony

Czy wiesz, że…?

Każda przedwczesna ingerencja w układ rozrządu jest pracochłonna i kosztowna dlatego przy wyborze zestawu rozrządu należy kierować się rozwagą.

Odwiedź nas na www.motobosch.pl

Artykuł sponsorowany Bosch

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Barlicki, 6 października 2022, 16:35 4 0

wy tak na serio???

Odpowiedz