Moto-Profil: podsumowanie roku 2022 i prognoza na przyszłość

19 stycznia 2023, 9:12

Przedstawiciele jednego z największych w Polsce dystrybutorów części motoryzacyjnych – firmy Moto-Profil, podsumowali miniony rok oraz podali swoje prognozy na nadchodzące 12 miesięcy.

W ostatnich czterech kwartałach Moto-Profil po raz kolejny zanotował wzrost przychodów w stosunku do poprzedniego roku. Firma działa również na arenie europejskiej, stale poszerzając sieć kontaktów biznesowych. Należąca do Moto-Profilu sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 240 sklepów i hurtowni oraz ponad 2150 serwisów motoryzacyjnych w Polsce, Czechach i na Słowacji. Pozostaje tym samym największym tego typu podmiotem na rynku dystrybutorów części i warsztatów w kraju.

– Cieszymy się, że możemy zaliczyć kolejny rok do udanych zarówno z perspektywy handlowej, jak i rozwoju nowoczesnych technologii dla branży. Nie był on jednak łatwy, na co wpływ miała m.in. wojna w Ukrainie, inflacja czy wysokie ceny energii. Dlatego wraz z partnerami tworzymy zaawansowane narzędzia, które pozwolą nie tylko zniwelować skutki obecnej sytuacji ekonomicznej, ale nawet zwiększyć zyski. Nowy katalog części, rozwój oprogramowania do zarządzania punktami motoryzacyjnymi czy poszerzenie oferty handlowej dadzą naszym klientom jeszcze większe możliwości wzrostu biznesu. O to przecież chodzi – by iść do przodu oraz stawiać na perspektywiczne rozwiązania, gotowe do wdrożenia zarówno dziś, jak i w przyszłości – mówi Michał Tochowicz, prezes Moto-Profilu.

Jak podkreślają przedstawiciele Moto-Profilu, poprzednie cztery kwartały stały pod znakiem rozwoju oferty handlowej. Firma rozpoczęła bezpośrednią współpracę z marką Castrol – jednym z najbardziej znanych graczy na rynku aftermarketowym. Wprowadziła także do swojego katalogu asortyment marki KYB (Kayaba). Rozszerzyła również portfolio marek własnych: ProfiPower, Oyodo i JPN.

W 2022 roku Moto-Profil pracował nad nową wersją katalogu z częściami, który będzie wprowadzany w ścisłej współpracy z partnerami biznesowymi od I kwartału br. Będzie to narzędzie nowoczesne, odpowiadające na potrzeby cyfrowego pokolenia pracowników serwisów, sklepów i hurtowni motoryzacyjnych. Kluczowymi zaletami nowej wersji katalogu będą maksymalna intuicyjność i szybkość doboru części przez użytkownika.

Poza katalogiem, Moto-Profil rozwijał też oprogramowanie dla sklepów i hurtowni motoryzacyjnych – ProfiBiznes, dzięki któremu obsługa sprzedaży, prowadzenie magazynu, zamawianie i raportowanie stają się dużo łatwiejsze. Pozwala ono na zwiększenie zysków przy jednoczesnej oszczędności czasu, jaki firma musi poświęcić na codzienną obsługę. Ponadto dzięki dodanemu do niego narzędziu ProfiBI, właściciel może śledzić dynamikę biznesu, zarządzać pracą handlowców oraz zyskać narzędzie do analizy firmy w każdej chwili, również przez smartfona.

Powrót do spotkań na żywo

Po pandemicznej przerwie, firma wróciła do organizacji ogólnopolskich wydarzeń – Konferencji ProfiAuto dla partnerskich sklepów i hurtowni oraz czterech Konferencji ProfiAuto Serwis dla właścicieli warsztatów zrzeszonych w sieci. W trakcie spotkań przedstawiono nową wizję Moto-Profilu („Zapewniamy mobilność – dziś i jutro”) i kierunki rozwoju marki ProfiAuto. Rozmawiano również o wyzwaniach przyszłości w branży aftermarket oraz efektywnym prowadzeniu firmy.

W kierunku przyszłości – ProfiAuto Wirtualny Warsztat oraz aplikacja ProfiAuto

W odpowiedzi na coraz bardziej odczuwalny brak specjalistów w warsztatach oraz wymagania młodego pokolenia mechaników, Moto-Profil wdrożył w 2022 roku oprogramowanie ProfiAuto Wirtualny Warsztat w szkołach mechanicznych w Polsce i Czechach. Dzięki temu niemal 400 uczniów po raz pierwszy kształciło się w zawodzie z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości. W ramach organizowanej przez Moto-Profil, Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną, firmę VRTechnology oraz Akademię WSB konferencji „Nowe horyzonty edukacji”, odbył się także II Wojewódzki Turniej Młodych Mechaników VR.

Mają na uwadze zmieniający się profil klienta warsztatów, w ubiegłym roku Moto-Profil rozwijał aplikację ProfiAuto, która pozwala m.in. na umówienie wizyty w serwisie przez smartfona czy śledzenie wydatków na paliwo. Jak zauważają przedstawiciele firmy, carsharing czy fakt, że pokolenie „Z” prawdopodobnie będzie coraz częściej używać samochodu „as a service” zamiast posiadania go na własność, musi zmieniać model myślenia o serwisowaniu pojazdów. Odpowiedzią na to jest właśnie aplikacja ProfiAuto.

Przedstawiciele Moto-Profilu zwracają uwagę, że związana z elektryfikacją czy nowym modelem klienta rewolucja w motoryzacji wymaga zdecydowanych działań ze strony dystrybutorów części.

– W związku z inflacją, wysokimi cenami energii czy brakiem pracowników na rynku, dla wszystkich przedsiębiorców nastał wymagający czas. Dlatego staramy się maksymalnie wspierać naszych partnerów „tu i teraz”, w szczególności pod kątem zwiększenia efektywności biznesu. Zapewniają to m.in. programy wsparcia handlowego czy szeroko zakrojona działalność marketingowa. Nasze kampanie, jak na przykład „Łowcy usterek”, które w Internecie obejrzało już kilka milionów osób, bezpośrednio przekładają się na rozpoznawalność lokalnych firm z sieci ProfiAuto – mówi Michał Tochowicz. – Z perspektywy globalnej oraz zmian w świecie motoryzacji, jakich nie byliśmy świadkami od jej powstania, skupiamy się także na przyszłości. Mowa tu między innymi o elektryfikacji, nowych modelach korzystania z samochodu czy dyrektywach „Fit for 55”, a więc planowanym zakazie sprzedaży samochodów w Europie z silnikami spalinowymi od 2035 roku. Stąd nasza obecność w organizacjach TEMOT International czy SDCM, w których wspólnie bronimy prawa do wyboru, jak i gdzie ktoś chce serwisować swój samochód. Właśnie pod kątem przyszłości oferujemy też szkolenia dla mechaników i produkty w katalogu związane z serwisowaniem nowoczesnych hybryd czy samochodów elektrycznych. Musimy stale myśleć o przyszłości, żeby właściwie odpowiedzieć na rewolucję w motoryzacji i zapewnić funkcjonowanie branży. 30 lat obecności Moto-Profilu na rynku to solidny ku temu fundament – podsumowuje Michał Tochowicz.