Czy firmy motoryzacyjne odczuły odpływ pracowników w związku z wojną na Ukrainie?

, 16 maja 2022, 10:48

Wiele gałęzi polskiej gospodarki doświadczyło problemu związanego z odpływem pracowników narodowości ukraińskiej, którzy z powodu wojny i mobilizacji wojskowej, wrócili do swojego kraju. Czy dotyczy to także branży motoryzacyjnej? Zapytaliśmy producentów i dystrybutorów części, a także przedstawicieli warsztatów naprawczych.

Odpływ pracowników z Ukrainy – czy branża go zauważa?

Wyniki badania wskazują na to, że w przeciwieństwie do takich branż jak transport, logistyka czy budownictwo, motoryzacja nie odczuła w dużym stopniu fali powrotów pracowników z Ukrainy do kraju.

Mniej niż jedna piąta producentów części motoryzacyjnych (na rynek IAM oraz OE) zauważalnie odczuła problem z odpływem pracowników narodowości ukraińskiej. Ponad połowa zbadanych przez nas firm, nie doświadczyła problemu. 27% firm produkujących części nie zatrudnia obywateli Ukrainy.

Podobnie jak w przypadku producentów, również dystrybutorzy nie odczuli w większości odpływu pracowników z Ukrainy.

Także warsztaty motoryzacyjne nie doświadczyły masowego odpływu pracowników z Ukrainy. Ponad połowa warsztatów, których przedstawiciele wzięli udział w naszym badaniu nie zatrudnia na co dzień obywateli tego kraju.

Czy firmy motoryzacyjne chcą zatrudniać uchodźców z Ukrainy?

Oczywiście wojna nie przekłada się jedynie na odpływ pracowników z Ukrainy. Do naszego kraju trafiło wielu uchodźców, którzy chcą podjąć tu pracę. Jak wykazało nasze badanie, producenci części widzą dużą szansę na pozyskanie pracowników spośród uchodźców. Z pewnością kluczowe znaczenie mają tu predyspozycje głównej grupy osób, które przybyły do Polski, czyli kobiet, i wynikające z tego większe możliwości tworzenia dla nich miejsc pracy w produkcji. Uchodźców z Ukrainy chce zatrudnić prawie połowa badanych producentów części (45,8%).

Liczba respondentów spośród dystrybutorów, która wskazała chęć zatrudnienia obywateli Ukrainy była podobna do tej odnotowanej w przypadku producentów części.

Uchodźców nie planują za to zatrudniać warsztaty samochodowe. Być może jest to spowodowane specyfiką pracy w warsztacie. Imigranci to w większości kobiety i dzieci, wykwalifikowani mechanicy, w odpowiednim do podjęcia takiej pracy wieku, prawdopodobnie pozostali na Ukrainie. Warto zauważyć jednak, że ponad połowa ankietowanych przedstawicieli warsztatów wskazała odpowiedź „trudno powiedzieć”, co oznacza, że nie wykluczają oni zatrudnienia osób narodowości ukraińskiej, w przypadku spełnienia przez nich odpowiednich wymagań.

 

Dane pochodzą z raportu „Przemysł, handel i usługi w motoryzacji – podsumowanie sytuacji po I kwartale 2022 r. i prognozy”, przygotowanego przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych oraz Santander Bank Polska we współpracy z MotoFocus.pl.

Całość raportu można pobrać TUTAJ.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!