Łańcuch rozrządu poddany testom

Redakcja, 8 lutego 2018, 16:07

Łańcuch rozrządu jest integralnym i bardzo ważnym elementem silnika spalinowego. Stanowi połączenie pomiędzy wałkiem rozrządu, wałem korbowym oraz innymi podzespołami osprzętu, które napędza.

Te podstawowe podzespoły muszą idealnie współpracować, co z kolei zapewnia sprawną i niezakłóconą pracę silnika. Napędzając elementy silnika, łańcuch rozrządu porusza się po wielu kołach zębatych, a w trakcie pracy przy wszystkich prędkościach obrotowych i temperaturach silnika jest prowadzony i napinany przez odpowiednie elementy.

Łańcuch rozrządu zbudowany jest ze sworzni, rolek, tulejek, płytek zewnętrznych i wewnętrznych. Jest bardzo elastycznym podzespołem i musi wytrzymać obciążenia i naprężenia powstające w trakcie przenoszenia napędu z wału korbowego na układ rozrządu podczas wszystkich czterech cykli pracy silnika.

Innymi elementami zestawu łańcucha rozrządu są koła zębate łączące łańcuch i przenoszące siły napędzające podzespoły silnika. Koła zębate są zaprojektowane tak, by perfekcyjnie współpracowały z łańcuchem. Jednocześnie szyna prowadząca chroni łańcuch przed wibracjami. Z kolei dociskana napinaczem szyna napinająca napręża i prowadzi łańcuch.

Zadaniem napinacza jest utrzymanie układu łańcucha rozrządu pod odpowiednim naprężeniem we wszystkich warunkach pracy silnika. Ponadto musi on kompensować zużycie łańcucha i odpowiednio naprężać cały układ łańcucha rozrządu. Uwzględniając wszystkie te czynniki jest bardzo ważne, by wszelkie elementy zestawu łańcucha rozrządu były wykonane precyzyjnie według odpowiednich standardów i z wykorzystaniem materiałów najwyższej jakości.

Ponieważ łańcuch rozrządu ma wysoką trwałość, w przeciwieństwie do paska rozrządu nie ma zalecanych interwałów wymiany. Po zamontowaniu w nowym silniku łańcuch rozrządu nigdy nie wymaga kontroli. Mimo wszystko łańcuch rozrządu oraz współpracujące z nim elementy ulegają zużyciu, a nawet uszkodzeniu. Wynika to przede wszystkim z wydłużonych interwałów serwisowych lub zaniedbań w serwisowaniu silnika. Również niewłaściwie dobrana specyfikacja oleju skraca trwałość łańcucha rozrządu oraz innych podzespołów silnika.

Przy wymianie zestawu łańcucha rozrządu szczególną uwagę należy zwrócić na jakość. Firma SWAG poddała testom zestaw łańcucha rozrządu wiodącego, konkurencyjnego producenta.

Zdjęcie 2: Ślady pracy i odciski na tulejkach
Zdjęcie 3: Niewłaściwie ustawione sworznie
Na tulejkach i płytkach widoczne są niewielkie ślady pracy i odciski. Niektóre sworznie zostały zamontowane krzywo. Bliższe spojrzenie pozwala stwierdzić silne rozciągnięcie łańcucha jak na tak niski przebieg oraz zauważalne zużycie pojedynczych ogniw

Silnikiem testowym była popularna jednostka wysokoprężna o pojemności 1.8 litra, która na oryginalnym łańcuchu rozrządu przejechała 177 000 km (110 000 mil). Zestaw łańcucha rozrządu SWAG jest taki sam jak elementy fabrycznie zamontowane w silniku.

Silnik został wyciągnięty z samochodu, a następnie zamontowano w nim oferowany przez firmę konkurencyjną zestaw łańcucha rozrządu składający się z łańcucha rozrządu, napinacza, szyny prowadzącej i napinającej. Przed zamontowaniem w samochodzie silnik otrzymał nowy filtr i olej. Samochód był użytkowany w normalnych warunkach drogowych i pokonał 1 000 km (600 mil). Następnie silnik został wymontowany i cały zestaw łańcucha rozrządu został poddany kontroli. Wnioski były bardzo interesujące.

Oznaki zużycia na otworze i tłoczysku
Ubytki i pozostałości materiału

Wnioski

Ślady zużycia łańcucha rozrządu są całkowicie nieproporcjonalne do przebiegu. Krytycznie oceniono wszystkie wymienione elementy układu rozrządu. Nawet jeżeli zużycie takich elementów jak napinacz i szyna napinacza zostało ocenione na zauważalne, a szyny prowadzącej na niezauważalne, negatywne wyniki weryfikacji stanu łańcucha rozrządu jednoznacznie dyskwalifikują te elementy.

Łańcuch spełnia jedynie standardy zastosowania przemysłowego i dlatego nie nadaje się do wykorzystania jako element pierwszego montażu OE. Przy zakupie i wymianie zestawu łańcucha rozrządu należy zawsze zwracać uwagę na jakość materiałów, z których zostały wykonane poszczególne elementy.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Władyslaw, 15 lutego 2018, 21:56 1 0

Uważam że pasek rozrządu jest o wiele lepszym rozwiązanie napędu rozrządu niż łańcuch.Trwałość łańcucha w tanich samochodach to pojęcie względne w porównaniu do Mercedesa 124, który wypracował opinie na temat jakości to tak jak porównanie Rolls Royce do Fiata126p.Niskiej jakości łańcuch ma następujące wady:Wyższy koszt wymiany,szybsze zużycie w przypadku w przypadku "oszczędzania" na oleju,zanieczyszcza olej opiłkami z zębatek i łańcucha a opiłki niszczą pompę oleju i pozostałe współpracujące części.brak możliwości oceny stopnia zużycia bez demontażu..głośniejsza praca

Odpowiedz

Hercules, 17 lutego 2018, 20:55 1 0

Tak, zgadza się. Łańcuch dzisiaj to rozwiązanie typowo oszczędnościowe dla producenta. Oszczędza na uszczelnieniach wałów - cały przód silnika można zamknąć pokrywami, szyny napinające są z tworzyw sztucznych, więc kosztują grosze, napinanie załatwia hydraulika. Wąski łańcuch z materiałów marnej jakości to gwarantowane problemy po niedługim czasie. A pulsacje od przyrostów ciśnienia, przy ekojeździe są coraz to większe.

Odpowiedz