Nowoczesne silniki, w tym wysokoprężna jednostka PSA DV5, znana jako 1.5 HDi, są wyposażone w układy recyrkulacji spalin (EGR) oraz filtry cząstek stałych (DPF), aby spełniać wymogi przepisów dotyczących emisji spalin Euro. Poprawia to zużycie paliwa i obniża emisje, ale ma negatywny wpływ na silnik. W silniku gromadzą się szkodliwe osady sadzy, które nieuchronnie trafiają do oleju. Te osady krążą w układzie smarowania silnika, powodując trwałe uszkodzenia jego wewnętrznych elementów. W rezultacie dochodzi do przedwczesnego zużycia łańcucha, łączącego wałki rozrządu, które mają zintegrowane koła zębate.
Nawet rygorystyczny harmonogram konserwacji nie powstrzyma gromadzenia się zanieczyszczeń. Zalecany interwał wymiany oleju dla tego silnika wynosi 20 000 km, a producenci obecnie zalecają stosowanie oleju 5W30 zamiast pierwotnie zalecanego oleju 0W30.
Aby przeciwdziałać przedwczesnemu zużyciu łańcucha łączącego wałki rozrządu, producent OE zmodernizował te elementy we wszystkich nowych pojazdach, wprowadzając zmiany około stycznia 2023 roku. Oryginalny łańcuch o grubości 7 mm został zmodernizowany do łańcucha o grubości 8 mm, co wymusiło zmianę zintegrowanych kół zębatych na wałkach rozrządu. Łańcuch 8 mm ma grubsze płytki, co zwiększa jego szerokość o 16% oraz podnosi wytrzymałość na rozciąganie. Aby dostosować się do większego rozmiaru, zmodyfikowany został również moduł wałka rozrządu.
Chociaż te modernizacje wydłużą żywotność oryginalnych komponentów OE, nie stanowią one całkowitego rozwiązania problemu na rynku wtórnym. Wszelkie pojazdy wyprodukowane w latach 2018-2022 posiadają fabrycznie zamontowany układ z łańcuchem 7 mm.
Jak rozpoznać, czy pojazd ma układ rozrządu z łańcuchem 7 mm czy 8 mm?
Dane OE nie wskazują jednoznacznie, jaki układ rozrządu został zastosowany podczas produkcji, a zmiany modernizacyjne miały miejsce około stycznia 2023 roku. Niektóre pojazdy sprzed 2023 roku mogły już zostać zmodernizowane w ramach gwarancji. Możliwe jest rozpoznanie, jaki układ rozrządu został zamontowany w pojeździe, bez zdejmowania osłony w celu inspekcji łańcucha i kół zębatych.
Moduł obudowy wałka rozrządu został zmodyfikowany, aby pomieścić większy układ rozrządu. Oryginalne osłony będą również miały różne numery OE na obudowie.
Po zdemontowaniu modułu obudowy wałka rozrządu, różnicę między wariantem 7 mm a 8 mm można rozpoznać po liczbie ogniw łańcucha rozrządu lub liczbie zębów na zintegrowanych kołach zębatych wałka rozrządu.
Zestawy naprawcze łańcucha wałków rozrządu 1.5 HDi marki BGA
Marka BGA jest producentem kompletnych zestawów układu rozrządu dla silnika PSA DV5, zarówno w wersji z łańcuchem 7 mm jak i 8 mm. Posiada w ofercie dla tego silnika także inny asortyment, np. uszczelnienia, pasek rozrządu, elementy układu chłodzenia itd.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 28 października 2024, 23:23 3 0
Ten problem występuje też nagminnie w Toyotach Proace z tym silnikiem.
Odpowiedz
Krystian, 29 października 2024, 8:42 0 0
Skąd info, że w Toyotach jest silnik HDi francuski?
Odpowiedz
SrT_WWA, 29 października 2024, 10:17 3 0
W katalogach do doboru części jest ten sam kod silnika np. DV5RC
Odpowiedz
LOLek, 31 października 2024, 10:12 2 0
Wystarczy wyszukać np uszczelkę pod głowicę do takiej toyoty i będzie w katalogu że uszczelka jest z silnika Citroen/Peugeot. Albo zestaw rozrządu. Toyota nie ma swojego silnika 1,5 ale ma ten sam problem z cieńkim łańcuchem.
Odpowiedz
mechanik, 31 października 2024, 12:00 0 0
zajrzyj pod maskę
Odpowiedz
Jozek z bagien, 31 października 2024, 14:39 0 0
tojota ma te same silniki co peugeot i citroen 1,5 hdi
Odpowiedz
Anonim, 31 października 2024, 17:40 1 0
Toyota Proace diagnozuje się Diagboxem bo to bliżniak Peugeota.
Odpowiedz