Od momentu wprowadzenia do sprzedaż kolejnej odsłony w roku 2007 Fiat 500 stał się niezmiernie popularnym modelem na rynku. Z jednej strony zawdzięczał to swojemu atrakcyjnemu wyglądowi w stylu retro, a z drugiej oszczędnym silnikom oraz niskim kosztom eksploatacji. Dzięki designowi nawiązującemu do swojego pierwowzoru, czyli produkowanej w latach 1957 do 1975 i napędzanej silnikiem umieszczonym z tyłu “pięćsetce”, ten trzydrzwiowy miejski samochód osiągnął ogromny sukces na rynku.
Opisywany w tym artykule egzemplarz to model z roku 2008 wyposażony w sprawdzony, czterocylindrowy silnik rodziny FIRE o pojemności 1,2 litra. Właściciel tego pojazdu skarżył się na “sztywno” działający pedał sprzęgła. Zdiagnozowanie przyczyny wymagało zdemontowania skrzyni biegów.
W przypadku większości pojazdów przednionapędowych proces demontażu skrzyni biegów jest bardzo podobny. Niemniej jednak, w zależności od marki, modelu, silnika i skrzyni biegów mogą pojawiać się pewne różnice, które należy uwzględnić przed rozpoczęciem naprawy. Fiat 500 nie stanowi wyjątku pod tym względem.
Chociaż w egzemplarzu tym zastosowano znany popularny silnik oraz skrzynię biegów – które zresztą Fiat stosuje w wielu innych modelach – różnica polega na elementach wymagających zdemontowania w celu uzyskania dostępu do przekładni.
Po uniesieniu samochodu na podnośniku można rozpocząć operację wymiany sprzęgła. Najpierw należy zdemontować przedni zderzak, co umożliwi dostęp do ramy pomocniczej. Teraz należy zdemontować obydwa przednie koła, następnie nadkola wewnętrzne oraz wsporniki wzmacniające przykręcone do nadwozia i ramy pomocniczej. Umożliwi to odpięcie wiązek przewodów od zamontowanych w przednim zderzaku lamp. Po wykręceniu wszystkich mocujących śrub ten ostatni można zdemontować jako cały, kompletny element.
Pozwala to odsłonić drążek poprzeczny, ponieważ ten łączy lewą część ramy pomocniczej i wymaga demontażu. Teraz będzie dostępna wystarczająca ilość miejsca do wyciągnięcia przekładni (Zdj. 1).
Należy opuścić pojazd, tak by była możliwa praca w komorze silnika od góry, a następnie zdemontować akumulator i jego półkę, co odsłoni górną część skrzyni biegów. Teraz od przekładni można odkręcić siłownik sprzęgła, a dźwignie wybieraka biegów odpiąć od linek. Należy również odkręcić wspornik podtrzymujący je na obudowie skrzyni biegów (Zdj. 2). Równolegle zachodzi konieczność wykręcenia górnych śrub obudowy sprzęgła oraz jednej śruby rozrusznika – do których dostęp jest od góry.
Następnie ponownie należy unieść samochód na wysokość roboczą, odkręcić obydwie nakrętki mocujące końcówki półosi napędowych w piastach kół oraz wysunąć dolne sworznie wahacza ze zwrotnic. Pozwoli to przygotować się do demontażu półosi napędowych.
Teraz trzeba ponownie unieść samochód w celu uzyskania dostępu od dołu. Należy spuścić olej przekładniowy, a następnie przy pomocy odpowiedniej dźwigni można wysunąć z mechanizmu różnicowego wewnętrzne przeguby napędowe. Teraz jest możliwy demontaż półosi napędowych.
Następnym krokiem jest odłączenie przedniej sondy lambda, przewodów włącznika światła cofania oraz pasek uziemiający. Należy również zdemontować wspornik mocujący przewody do skrzyni biegów.
Teraz nadszedł czas na odkręcenie i zdemontowanie drążka reakcyjnego przymocowanego do tylnej części bloku silnika (pod rozrusznikiem i dolną osłoną koła zamachowego). Następnie należy odkręcić elementy mocowania rozrusznika, ale ten powinien pozostać na miejscu – do opuszczenia skrzyni biegów nie ma potrzeby całkowitego wyciągnięcia rozrusznika (Zdj. 3).
Po zostawieniu na miejscu tylko dolnych śrub mocujących obudowę sprzęgła oraz mocowań skrzyni biegów można podeprzeć silnik, co umożliwi wyjęcie przekładni. Należy odkręcić dolne śruby mocujące obudowę sprzęgła oraz wsporniki mocujące – zapewni to wystarczającą ilość miejsca do opuszczenia na podłoże skrzyni biegów. Wtedy można ją swobodnie skontrolować (Zdj. 4).
Z koła zamachowego trzeba zdemontować docisk i tarczę sprzęgła w celu sprawdzenia obecności ewentualnych, niecodziennych śladów zużycia. W przypadku opisywanego w tym artykule modelu z roku 2008 koło zamachowe było w dobrym stanie i wymagało jedynie wyczyszczenia. Niemniej jednak okładzina cierna tarczy była prawie całkowicie zużyta, a sprężyna talerzowa docisku (tzw. “słoneczko”) nosiła ślady znacznego zużycia. Było to przyczyną “sztywnego” działania pedału sprzęgła (Zdj. 5).
Należy również zwrócić uwagę na mechanizm wyciskowy. Zaleca się gruntowne oczyszczenie wnętrza obudowy sprzęgła ze smaru, zanieczyszczeń i resztek powstałych w wyniku ścierania starej tarczy sprzęgła. Z widełek wysprzęglających należy zdemontować łożysko wyciskowe, a następnie skontrolować tulejkę prowadzącą pod kątem zużycia. W przypadku samochodu opisywanego w tym artykule zostały wymienione uszczelniacze, co pozwoliło ograniczyć ryzyko wycieków w wyniku starzenia fabrycznie zamontowanych uszczelniaczy.
Po sprawdzeniu wszystkich elementów nadszedł czas na wymianę sprzęgła. Nasz wybrany zestaw sprzęgła – ADF123042 – został otwarty i przygotowany do montażu (Zdj. 6).
Na początku należy ustawić nową tarczę i docisk sprzęgła z kołem zamachowym. Wszystkie śruby dokręcić zalecanym momentem. Następnie zatrzasnąć nowe łożysko wyciskowe na widełkach wysprzęglających i sprawdzić pod kątem poprawnego działania. Jeżeli wszystko działa bez zarzutu, przekładnia jest gotowa do zmontowania z silnikiem.
Należy ustawić skrzynię biegów względem silnika i wkręcić wszystkie śruby, a następnie założyć wsporniki mocujące. Kolejnym etapem jest montaż obydwóch półosi napędowych, dolnych sworzni wahacza, linek mechanizmu zmiany biegów oraz przewodów instalacji elektrycznej. Ustawić i dokręcić ramę pomocniczą oraz porzeczkę, przedni zderzak, wzmocnienia oraz wewnętrzne osłony nadkoli.
W kolejnym kroku trzeba opuścić pojazd i przed założeniem kół dokręcić nakrętki piast kół odpowiednim momentem. Przed napełnieniem skrzyni biegów świeżym olejem należy zlokalizować i odkręcić korek wlewowy.
Po zamontowaniu wszystkich części można założyć półkę akumulatora i podpiąć sam akumulator. Wtedy możliwe będzie ustawienie zegarka i radia. Na końcu pozostaje sprawdzić pedał sprzęgła pod kątem “płynnego” działania, a następnie przeprowadzić jazdę próbną w celu sprawdzenia poprawności działania sprzęgła podczas jazdy.
Więcej informacji technicznych można znaleźć na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 13 października 2023, 0:43 0 0
To sprzęgło się robi w 3,5 godz a jak Sid spieszysz to nawet szybciej i parę punktów bym w tym opisie pomina
Odpowiedz