W niektórych modelach samochodów marki Nissan, po uruchomieniu silnika nadal świeci się kontrolka ostrzegawcza poduszki powietrznej i niedostępne są niektóre lub wszystkie dodatkowe funkcje koła kierownicy, takie jak sygnał dźwiękowy lub tempomat. Specjaliści Blue Print radzą, jak rozwiązać ten problem.
Kontrolka poduszki powietrznej w Nissanie – naprawa
Po podłączeniu odpowiedniego testera diagnostycznego sterownik poduszki powietrznej
zgłasza błąd B1049 – ‘otwarty obwód uruchamiania poduszki powietrznej kierowcy’.
Przyczyna
Zwinięty płaski przewód wewnątrz taśmy zapewnia stałe połączenie pomiędzy pętlą przewodów a ruchomymi elementami na środku koła kierowniczego. Ciągły ruch i zmiany temperatury mogą prowadzić do zmęczenia materiału, co skutkuje uszkodzeniem taśmy poduszki powietrznej.
Rozwiązanie
- Odłączyć akumulator i odczekać przynajmniej dwie minuty przed rozpoczęciem prac przy elementach układu poduszki powietrznej.
- Upewnić się, że koło kierownicy ustawione jest do jazdy na wprost.
- Z kierownicy zdemontować moduł poduszki powietrznej. W tylnej części koła kierownicy po obu stronach umieszczone są otwory. Do każdego otworu należy wsunąć płaski śrubokręt, którym po delikatnym naciśnięciu można odblokować zaczepy i wypiąć poduszkę powietrzną. Odłączyć żółtą wtyczkę oraz wtyczkę z zielonym przewodem. Teraz moduł poduszki można odłożyć w bezpieczne miejsce – nakładką skierowaną do góry.
- Przed demontażem koła kierownicy należy upewnić się, że znacznik położenia na kolumnie kierowniczej zrównany jest ze znacznikiem „V“ na kole kierowniczym. Jeżeli znaczniki nie są widoczne, zaleca się ich samodzielne naniesienie – pozwoli to później podczas montażu łatwiej ustawić kierownicę względem kolumny kierowniczej.
- W celu demontażu koła kierownicy należy odkręcić nakrętkę mocującą 19 mm.
- Wykręcić trzy śruby mocujące osłonę kolumny kierowniczej. Ostrożnie zdemontować osłonę w celu uzyskania dostępu do kolumny kierowniczej.
- Ściskając dolny i górny zatrzask zdemontować dwa przyciski/panele wielofunkcyjne.
- Wykręcić dwie śruby mocujące taśmę poduszki powietrznej do kolumny kierowniczej. W celu całkowitego odłączenia taśmy może być konieczne zwolnienie zaczepu wtyczki i odłączenie wtyczek elektrycznych w tylnej części taśmy, przy czym najpierw należy odłączyć szarą wtyczkę.
- Przed montażem nowej taśmy poduszki powietrznej Blue Print ADBP140015, ze starej należy przełożyć czujnik położenia (kąta skrętu) kierownicy (oznaczony 47945-JD000/JD00A). Jest on przymocowany dwoma śrubami.
Montaż nowej taśmy poduszki powietrznej (proces odwrotny do kolejności demontażu)
- Najpierw do taśmy poduszki podłączyć żółtą wtyczkę – łączy się z umieszczoną obok szarą wtyczką.
- Po zamontowaniu taśmy poduszki powietrznej na kolumnie kierowniczej zdemontować blokadę transportową.
- Zamontować koło kierownicy zwracając uwagę na właściwe ustawienie względem kolumny kierowniczej. Przez kierownicę przełożyć przewody.
- Momentem 34 Nm dokręcić nakrętkę mocującą kierownicę.
- Zamontować moduł poduszki powietrznej.
- Podłączyć akumulator.
- Ze sterownika skasować kod usterki i sprawdzić działanie układu poduszki powietrznej.
- W celu zachowania właściwego poziomu oporu elektrycznego zaleca się nałożenie na wszystkie połączenia elektryczne taśmy niewielkiej ilości smaru nieprzewodzącego prądu.
Taśma poduszki powietrznej prezentowana na zdjęciu jest przeznaczona do następujących pojazdów:
- Nissan Dualis 2007 > 2014,
- Note 1 2006 > 2013,
- Pathfinder 3 2005 > 2014,
- Qashqai 1 2006 > 2014
Więcej informacji technicznych można znaleźć na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com
Komentarze