Samochody z hybrydowymi układami napędowymi po raz pierwszy pojawiły się jako eksperymentalne egzemplarze już na początku XX wieku. Obecnie oferta pojazdów hybrydowych z różnymi jednostkami napędowymi jest bardzo duża. Ich silniki różnią się w aspekcie posiadania i roli alternatorów i rozruszników.
Motoryzacja nieustannie się rozwija i na rynku jest coraz więcej pojazdów osobowych i użytkowych o napędach hybrydowych oraz elektrycznych. Powoduje to konieczność poszerzania wiedzy przez mechaników i rozbudowywania wyposażenia warsztatów, aby można było obsługiwać coraz większą liczbę samochodów z tymi napędami. Napędy pojazdów hybrydowych są mniej lub bardziej zaawansowane i skomplikowane, gdzie to użytkownik decyduje jaki napęd wybiera, elektryczny czy spalinowy. Zmienia się także funkcjonowanie alternatora i rozrusznika w takim silniku.
Hybrydy mikro, łagodne i pełne
Możemy wyróżnić kilka pojazdów hybrydowych pod względem „zaawansowania”:
- Mikro hybrydy (ang. Micro Hybrid) – silnik elektryczny działa jak rozrusznik lub alternator, ale nie napędza bezpośrednio samochodu,
- Łagodne Hybrydy (ang. Mild Hybrid) – silnik elektryczny wspomaga spalinowy, np. w czasie procesu przyspieszania,
- Pełne Hybrydy (ang. Full Hybrid) – silnik elektryczny wspomaga motor, może jednak także samodzielnie wprawiać w ruch auto.
- Hybrydy szeregowe, równoległe i mieszane
Ze względu na połączenie ze sobą jednostki spalinowej i elektrycznej,
wyróżniamy hybrydy:
- szeregowe – silnik spalinowy wyłącznie wspiera generator (czyli właśnie połączonego alternatora z rozrusznikiem) i ma niewielką moc,
- równoległe – silnik elektryczny pomaga spalinowemu, który jest mechanicznie połączony z kołami. Układ może mieć jedno lub dwa sprzęgła i rozdzielone osie,
- mieszane – połączenie powyższych napędów.
Układ rozrusznik-alternator
Pojazdy hybrydowe posiadają zintegrowane układy rozrusznik-alternator (ang. Integrated Starter Alternator – ISA). Do ich funkcji należy m.in. odzyskiwanie energii podczas hamowania (hamowanie rekuperacyjne), realizacja roli systemu START/STOP czy wspomaganie pracy silnika głównego przy ruszaniu, zwiększaniu mocy i przyśpieszaniu. Układ ten pozwala także na zasilenie dodatkowych urządzeń jak elektryczne wspomaganie kierownicy i klimatyzacja. Najnowsze zintegrowane alternatoro-rozruszniki i-StARS sterowane są cyfrowo za pomocą protokołów komunikacyjnych typu LIN czy BSS.
Zastosowanie napędów hybrydowych pokazuje, jak daleko technologicznie zaszliśmy i jak niewiele potrzeba, aby jednostki spalinowe zostały całkowicie zastąpione elektrycznymi. Aby tak się stało, potrzebne będzie m.in. zwiększenie szybkości ładowania czy ilości źródeł prądu ze swobodnym dostępem oraz wydłużenie ilości przejechanego dystansu na jednym ładowaniu.
Na podstawie materiałów AS-PL
Komentarze