Próba wykonana przez niezależny instytut wykazała, że olej PAG w niehermetycznych pojemnikach szybko wchłania wilgoć. Zbadano pięć pojemników na zużyty olej różnych producentów urządzeń serwisowych i otwarty pojemnik szklany jako punkt odniesienia.
Skutek: W czterech z pięciu pojemników ilość wilgoci przekroczyła wartość ostrzegawczą już po trzech dniach. Tylko olej w hermetycznym pojemniku na świeży olej WAECO zachował wartość poniżej progu ostrzegawczego.
Oleje PAG błyskawicznie pochłaniają wilgoć. To, co układy klimatyzacji na czynnik R 134a A/C tolerowały bez przeszkód, dziś okazuje się poważnym problemem, ponieważ R 1234yf jest czynnikiem znacznie bardziej wrażliwym na interakcje.
Stabilność cieplna i chemiczna mieszanki czynnika chłodniczego/oleju ma ogromne znaczenie dla niezawodności układu klimatyzacji. Dlatego wnikanie wilgoci stwarza zagrożenie. Reakcja pomiędzy czynnikiem chłodniczym, olejem i wodą może prowadzić do powstawania kwasów lub zawiesin, które mogą uszkodzić układ klimatyzacji, np. spowodować korozję sprężarki.
Natomiast zwiększona wilgotność może wpływać niekorzystnie na właściwości smarne oleju. To z kolei skraca żywotność podzespołów układu klimatyzacji.
Drugą najczęstszą przyczynę uszkodzeń sprężarki stanowi niewystarczające smarowanie! Powoduje ono awarie układu klimatyzacji, kosztowne naprawy lub czasochłonne reklamacje.
Dlatego też w przypadku konserwacji i naprawy układów klimatyzacji zaleca się stosowanie wysokiej jakości, chemicznie i termicznie stabilnego oleju z łańcuchami chemicznymi obustronnie nieaktywnymi (Double End Capped), przechowywanego w szczelnie zamkniętym pojemniku i wtryskiwanego do układu klimatyzacji bez kontaktu z otaczającym powietrzem.
OLEJE KOMPRESOROWE
SKUTECZNA OCHRONA UKŁADU KLIMATYZACJI PRZED WILGOCIĄ W ROZWIĄZANIACH WAECO
Zbiornik do przechowywania o podwójnych ścianach – budowa i działanie:
Zbiornik ze specjalną torbą wewnętrz butli
Cechą szczególną tego zbiornika są jego podwójna ściany. Konstrukcja ta jest całkowicie zgodna ze specyfikacjami przemysłu motoryzacyjnego.
Na zewnątrz: zabezpieczający metalowy pojemnik
Wytrzymały, bezciśnieniowy metalowy pojemnik chroni znajdującą się w nim powlekaną torbę. Ciśnienie podczas opróżniania wyrównywane jest przez mały otwór na górze.
Wewnątrz: wykluczająca dostawanie się wilgoci powlekana torba
Dwuwarstwowa torba powlekana aluminium zapewnia optymalne warunki do przechowywania olejów kompresorowych i dodatków UV. Specjalny proces napełniania oraz przechowywanie w powlekanych torbach gwarantuje, że do środka nie dostanie się wilgoć.
Opróżnianie bez strat
Butlę do przechowywania przyłącza się do stacji do serwisowania ASC (do przyłącza wagi oleju) za pomocą specjalnego adaptera. Adapter ten aktywuje specjalny mechanizm opróżniania butli. Pompa próżniowa wytwarza podciśnienie w celu opróżnienia powlekanej torby, która stopniowo się kurczy. Ułożony osiowo spiralny wąż zapewnia całkowite opróżnienie powlekanej torby.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Slawek1024, 15 maja 2021, 6:38 0 -2
Witam. Jakość zużytego oleju. Co za bzdura. Dobrze gdy piszący wiedziałby jak wygląda stacja klimatyzacji.
Pozdrawiam
Odpowiedz
Niezgoda123, 21 maja 2021, 13:11 0 0
Slawek1024 chyba wie o czym pisze :) Przepracowany olej w stacji (latwo poznac bo najczesciej ma kolor brudny czerwony) nalezy koniecznie wymienic!
Odpowiedz