Ten prosty wzór zdominował rozwój podzespołów samochodowych i jednym z podstawowych kierunków stało się ograniczenie tarcia i wagi tradycyjnej jednostki napędowej, czyli silnika spalinowego. W ostatnich czasach pojemność skokowa silników spalinowych została znacząco zmniejszona, a zastosowanie innowacyjnych technologii sterowania rozrządu oraz zasilania paliwem pozwoliły na zwiększenie sprawności i mocy.
Zmiany te zostały wymuszone głównie przez coraz bardziej rygorystyczne wymagania w zakresie emisji niebezpiecznych substancji. Kluczowym elementem silnika jest układ paska rozrządu. Zadaniem paska rozrządu jest precyzyjna synchronizacja ruchu obrotowego wału korbowego, wałka(ów) rozrządu, wałków wyrównoważających oraz innych elementów silnika spalinowego. Odpowiednia synchronizacja pozwala z kolei sterować otwieraniem i zamykaniem zaworów dolotowych i wylotowych, a także precyzyjnym zasilaniem silnika w paliwo, co ma kluczowe znaczenie dla zachowania dokładnych faz rozrządu, sprawności pracy i trwałości silnika.
Tradycyjny układ rozrządu montowany był „na zewnątrz“ silnika i pracował w suchym oraz otwartym otoczeniu. Zmieniło się to w roku 2008, kiedy Ford w silniku Diesla 1,8 zamienił napędzający pompę wtryskową paliwa i pracujący w oleju łańcuch na pasek również zanurzony w oleju. Celem było uzyskanie większej sprawności układu oraz obniżenie tarcia, co z kolei przełożyło się na ograniczenie emisji. Żeby było to możliwe, pasek rozrządu musiał zostać wyprodukowany ze specjalnych rodzajów kauczuku i materiałów, które zapewniły lepszą wytrzymałość oraz odporność na działanie oleju. Ten typ pasków rozrządu wytwarzany jest z odpornego na działanie wysokiej temperatury elastomeru ACN-HNBR, w który zatopiony jest zapewniający wysoką wytrzymałość kord z włókna szklanego. Do tego dochodzi poliamidowa tkanina nośna z wielowarstwową ochroną przed zużyciem oraz zęby wzmocnione tkaniną aramidową, odporną na działanie temperatury i substancji chemicznych.
Od roku 2008 Ford wykorzystuje to rozwiązanie napędu rozrządu w silnikach Ecoboost i EcoBlue, natomiast grupa PSA zastosowała ten układ w silniku 1,2 Puretech, który zdobył wiele nagród. Grupa Volkswagena również zastosowała pasek pracujący w oleju do napędu pompy oleju w silnikach 1,6 i 2,0 TDI. Niemniej jednak większość z tych silników nadal wymaga wymiany „mokrego“ paska w ramach rutynowej obsługi. Dlatego, wychodząc na przeciw oczekiwań klientów, firma febi wprowadziła do oferty ten rodzaj pasków, które dostępne są w zestawach paska rozrządu.
Pracujące na mokro paski napędzają pompy oleju oraz układy rozrządu w najnowszych silnikach Forda, PSA i grupy VW. Również inni producenci podążają za tym trendem, konstruując nowe silniki wyposażone w ten nowoczesnych układ rozrządu wykorzystujący pasek rozrządu wykonany z kauczuku lub tworzywa sztucznego.
Główną zaletą tego typu paska jest bardziej zwarta budowa, wymagająca mniejszej przestrzeni w kompaktowych silnikach. W porównaniu do konwencjonalnych pasków pracujących a sucho rozwiązanie to charakteryzuje się cichszą pracą, mniejszym tarciem, pozwala obniżyć zużycie paliwa, a tym samym emisję. Olej tłumi wszelkie wibracje powstające w silniku, dzięki czemu ten pracuje bardziej płynnie i równomiernie, a tym samym jazda samochodem jest bardziej komfortowa przy jednoczesnym ograniczeniu negatywnego wpływu na środowisko.
Warto zaufać częściom zamiennym febi w jakości OE. Cały asortyment elementów paskowego napędu rozrządu dostępny jest na stronie: www.febi.com
Komentarze