Zawieszenie pueumatyczne – porady i triki

11 listopada 2020, 23:00

Elementy zawieszenia pneumatycznego podlegają normalnemu zużyciu eksploatacyjnemu i trzeba je od czasu do czasu wymieniać. Zwykle powodem problemów są przepuszczające powietrze rękawy gumowe w miechach pneumatycznych. Guma parcieje i tworzą się niewielkie pęknięcia, najczęściej w miejscach, gdzie guma pracuje najintensywniej. Rękawy wykonane z cienkiej gumy oraz złej jakości opaski uszczelniającej są częstymi powodami uszkodzeń niskiej jakości miechów.

Jak wykryć nieszczelność?

Typowym objawem problemów z zawieszeniem tego typu jest ostrzeżenie na desce rozdzielczej.

Jeśli ostrzeżenie się nie pojawia, kolejnym typowym objawem jest opadanie pojazdu, zwykle po nocy spędzonej na parkingu. Wycieki powietrza z miechów łatwo zlokalizować spryskując podejrzane miejsca roztworem wody z mydłem. Bąble pokażą, którędy ucieka powietrze.

Porady i triki

Kompresor zawieszenia pneumatycznego pompuje lub wypompowuje powietrze z miechów, w celu utrzymania fabrycznej wysokości pojazdu. Spalenie kompresora to jedna z najczęstszych przyczyn problemów z zawieszeniem powietrznym, a jego powodem jest często nadmierna praca spowodowana przez wyciek powietrza z miecha lub miechów. Błędnie wypoziomowany pojazd wysyła sygnał do kompresora, aby ten skompensował ubytek ciśnienia. Ponieważ ubytek jest spowodowany przez wyciek, kompresor pracuje znacznie częściej niż przewiduje producent, a czasem wręcz ciągle. Niechybnie prowadzi to do jego przegrzania i spalenia. Przy wymianie należy zawsze sprawdzić, co było powodem jego spalenia oraz przejrzeć cały układ pod kątem wycieków powietrza. Jeśli tego nie zrobimy, z dużym prawdopodobieństwem nowy kompresor również ulegnie spaleniu. Ważna jest także wymiana przekaźnika kompresora, który potrafi „skleić się” w pozycji zamkniętej i nie wyłączyć kompresora. To również doprowadzi do jego spalenia.

Wysokość pojazdu: nie jest ustalana przez miechy pneumatyczne lecz przez czujnik poziomu (wysokości).

Po wymianie miecha nie wolno natychmiast opuszczać pojazdu bez wsparcia podnośnika. Winno się najpierw opuścić go do poziomu, na jakim znajdowałby się podczas normalnej eksploatacji, a następnie uruchomić silnik i/lub zainicjować pompowanie miechów. Umożliwi to prawidłowe napompowanie i ułożenie się miechów. Zyskamy również pewność, że miechy nie skrzywiły się podczas montażu, co doprowadziłoby do ich wyłamania z mocowań. Dopiero po wstępnym napompowaniu i sprawdzeniu miechów, możemy opuścić pojazd całkowicie.

 

Z reguły nie ma konieczności dokręcania złączek Voss w podzespołach dostarczanych przez Arnott.

Próba dokręcenia np. kluczem fabrycznie dokręconych złączek może doprowadzić do przekręcenia gwintu w obudowie, która zwykle nie będzie już zdatna do użycia. W razie konieczności złączki tego typu można dokręcać maksymalnym momentem 2Nm.

Pod marką Arnott dostępnych jest ponad 450 referencji zawieszenia pneumatycznego do ponad 800 zastosowań. Są to nowe i regenerowane kolumny pneumatyczne, amortyzatory magnetyczne, innowacyjne miechy, kompresory OES, zestawy do konwersji zawieszenia, bloki zaworowe oraz czujniki poziomu. Wszystkie te produkty są dostępne wraz ze szczegółowymi instrukcjami montażu oraz tutorialami wideo w sieci autoryzowanych dystrybutorów Arnott na terenie całej Polski.

Nie ma powodu, aby nie zająć się naprawą zawieszenia pneumatycznego w swoim warsztacie!

Artykuł sponsorowany Arnott

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!