Zawieszenie pneumatyczne różni się od tradycyjnego, opartego na sprężynach zwojowych. Ich funkcje przejmują gumowe miechy, które oprócz resorowania zapewniają również auto-poziomowanie, zwiększone bezpieczeństwo oraz to co najbardziej lubią użytkownicy, czyli zwiększony komfort i gładkie prowadzenie.
Głównymi komponentami systemu zawieszenia pneumatycznego są:
Czujniki poziomu
Czujnik poziomu na bieżąco sprawdza wysokość położenia nadwozia i wysyła sygnał do sterownika pojazdu w celu aktywacji kompresora. Na podstawie odczytu wysokości nadwozia nad nawierzchnią drogi sterownik (ECU) umożliwia uzupełnienie bądź spuszczenie powietrza z poszczególnych miechów.
Kompresory zawieszenia pneumatycznego
Kompresory zawieszenia pneumatycznego są elektrycznymi pompami powietrza, dostarczającymi sprężone powietrze do zbiorników ciśnienia lub bezpośrednio do elastycznych miechów pracujących niezależnie lub będących częścią kolumn pneumatycznych, względnie amortyzatorów wspomaganych miechami. Kompresory Arnott są bezpośrednimi zamiennikami sprężarek montowanych oryginalnie. Posiadają zabezpieczenie przed przeciążeniem termicznym, a ich montaż jest prosty dzięki funkcji plug and play.
Bloki zaworowe zawieszenia pneumatycznego
Bloki zaworowe są odpowiedzialne za dystrybucję sprężonego powietrza z kompresora do poszczególnych miechów i/lub kolumn pneumatycznych.
Miechy pneumatyczne
Głównym elementem miecha pneumatycznego jest gumowy rękaw wypełniony powietrzem, który przejmuje funkcje tradycyjnej sprężyny zwojowej w zawieszeniu. W miechach pneumatycznych wykorzystuje się ściśliwość powietrza i gumy do pochłaniania wibracji oraz podnoszenia i opuszczania pojazdu. Miechy Arnott są zbudowane z tłoka, górnego i dolnego mocowania oraz wielowarstwowej gumy (Continental ContiTech), które zapewniają integralność konstrukcji, szczelność, wytrzymałość na zanieczyszczenia podnoszone z drogi oraz odporność na sól i korozję chemiczną. Miechy zapewniają niemal natychmiastową korektę wysokości zawieszenia oraz adaptację do różnych obciążeń dynamicznych i statycznych. Wysoka jakość podzespołów jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów, a ciśnienie panujące w miechach wacha się od 7 do 15 barów. Z tego powodu Arnott nie kopiuje po prostu produktów OE z użyciem tanich materiałów, ale przeprojektowuje je celem poprawy ich właściwości, a następnie montuje z wykorzystaniem najwyższej jakości podzespołów. Arnott jest firmą inżynieryjną, która testuje produkty OE na najnowocześniejszych stanowiskach testowych, gdzie można wykryć ich słabe punkty, zarówno jeśli chodzi o konstrukcję, jak i proces montażu. Dzięki testom możliwa jest poprawa projektu oraz użytych materiałów. Cały proces odbywa się w ścisłej kooperacji z wieloma dostawcami na pierwszy montaż.
Kolumny pneumatyczne
Kolumna pneumatyczna stanowi połączenie amortyzatora z miechem pneumatycznym w celu zapewniania kompleksowego zawieszenia pojazdu. Amortyzatory służą do tłumienia ruchu sprężyn, ale nie przenoszą obciążeń. W przypadku uszkodzenia miecha, amortyzator musi przenosić dodatkowe obciążenia co powoduje jego nadmierną pracę i zużycie. Amortyzatory aktywne, elektryczne oraz adaptacyjne są bardziej skomplikowane od tradycyjnych jednak ich podstawowa funkcja jest taka sama jak wykonywana przez pasywne amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia – kontrola przepływu oleju przez wewnętrzne zawory.
Firma Arnott oferuje zarówno kolumny nowe, jak i regenerowane. W nowych kolumnach Arnott wykorzystano dekady wiedzy i doświadczenia inżynierów do skonstruowania pasywnych amortyzatorów o zmiennej charakterystyce, skalibrowanych tak, aby zapewnić prowadzenie identyczne z OE. Nowe kolumny to również szczelne górne i dolne mocowania, wysokiej jakości miechy i inne komponenty pierwszomontażowe.
W kolumnach regenerowanych z kolei wykorzystuje się oryginalny amortyzator, górne i dolne mocowania oraz inne integralne komponenty, które zapewniają utrzymanie właściwości tłumiących na poziomie fabrycznym. Oprócz wymiany miecha na nowy wiele regenerowanych kolumn Arnott jest również nabijanych nowym olejem wysokiej jakości, a ich wewnętrzne komponenty są wymieniane na nowe.
Komentarze