„Recepta na MAHLE i duże kłopoty…” czyli historia wielkiego koncernu

6 maja 2020, 23:59

Zaczynaliśmy, jak wielu, od zwyczajnego garażu. Miejsce doskonałe – Stuttgart i okolice. Czasy trudne – zaraz po I wojnie światowej. Rok 1920. Tę datę przyjmujemy jako początek historii sukcesu. Hellmuth Hirth opracowuje silniki dwusuwowe w Stuttgarcie. By osiągnąć sukces, potrzebuje on wsparcia handlowego. Hermann Mahle rozpoczyna pracę 1 grudnia 1920 r. To dzień narodzin MAHLE na pięknej mapie motoryzacji w Europie, a chwilę potem na całym świecie.

Już w roku 1922 firma MAHLE specjalizuje się w tłokach ze stopów lekkich. To moment, od którego można jasno powiedzieć, iż staliśmy się światowym specjalistą w aluminium i jego odmianach. W tym roku odnotowano już wyprodukowanie około 40 000 tłoków. Sama manufaktura zatrudnia ok. 200 pracowników. Ze wzrostem zapotrzebowania na dobry produkt pojawiają się coraz większe problemy techniczne, z jakimi należy się uporać. Hermann Mahle prosi brata Ernsta, aby dołączył do firmy jako inżynier. Od tego momentu bracia na dobre pracują już razem.

Mija kolejnych kilka lat. Im bardziej wymagające silniki, tym większa wydajność jest wymagana od tłoków. W Europie jest niewiele dróg asfaltowych, a kurz tych żwirowych i piaszczystych zwyczajnie uszkadza tłoki. W głowie Ernsta oraz za chwilę w strukturze firmy, rusza produkcja filtrów powietrza oraz filtrów oleju własnej konstrukcji. To rok 1929.

W 1930, Ernst wymyśla światową rewolucję w tłokach, które wciąż podlegają pewnym uszkodzeniom w silnikach klientów MAHLE. Przełom to wprowadzenie w tłoku ze stopów aluminium wzmocnienia rowka pierścienia uszczelniającego, poprzez wstawienie tam wkładki tłokowej z żeliwa lub stali (zdjęcie 1). Takie rozwiązanie stosowane jest do dziś, co pokazuje jak pionierskie były to pomysły. Warto tutaj dodać, iż obecnie takie rozwiązania coraz szerzej stosowane są w tłokach do silników benzynowych, a za powszechne uznaje się ich obecność w tłokach do silników wysokoprężnych.

Zdjęcie 1 – w 1930 wprowadzono wkładkę tłokową w tłoku aluminiowym

Od 1933 r. bracia Mahle są już jedynymi udziałowcami firmy, w której pracują. Od 1938 r. przekształcają dzisiejszy koncern w spółkę komandytową o nazwie MAHLE. Logotyp pochodzący od ich nazwiska, który pozostał do dziś praktycznie niezmieniony, wprowadzono jako logo firmy (zdjęcie 2).

Zdjęcie 2 – bracia w uścisku dłoni, od teraz już na zawsze jako firma MAHLE

Kolejne lata dla Europy i całego świata to kolejna wojna. Tego okresu nie da się wymazać, ale w tym trudnym okresie także trzeba działać. W 1940 roku pod dyktando ówczesnej władzy, u dzisiejszych naszych sąsiadów na granicy zachodniej, produkcja ukierunkowana jest na „cele szczególnie pilne w gospodarce wojskowej”. Do 1944 r. liczba pracowników – w tym robotników zagranicznych i przymusowych – wzrosła do ponad 6000. W 1945 musieliśmy sprostać temu, co wszyscy. Należało dostosować się do nowych standardów. Już wtedy MAHLE stosowało strategię dualną (którą można spokojnie nazwać strategią dwóch planów). Otóż po utracie 60% majątku przez firmę, celem jej ratowania postanowiono, by Ernst Mahle przeniósł się do Brazylii i założył tam nowy zakład produkcji tłoków. W Niemczech MAHLE zmienia swój profil i zajmuje się naprawą tłoków, a także wagonów i urządzeń kuchennych. Zachęcam wszystkich czytających do zapamiętania hasła – strategia dualna, gdyż pojawi się ona ponownie na końcu artykułu.

Mija trochę lat w oczekiwaniu na efekty poczynań podjętych przez firmę po wojnie. To jednak się opłaca, bo w 1964 roku po uzyskaniu ponownie stabilizacji, MAHLE powołuje do życia fundację. Oznacza to szereg działań tj. finansowane są opieka zdrowotna i pielęgniarska, edukacja i szkolenia, rolnictwo i żywienie, a także kultura i sztuka. Największym jak dotąd projektem finansowym jest Filderklinik, klinika zlokalizowana w pobliżu Stuttgartu. Te działania są wzorem dla innych spółek z branży i nie tylko. Charakter firmy, która chętnie wspiera inicjatywy globalne oraz lokalne pozostaje w naszej krwi już na zawsze.

W 1971 następuje coś, czego spodziewać się należało. Po ponad 50 latach od utworzenia fundamentów dzisiejszej firmy, bracia przechodzą na zasłużoną emeryturę (Zdjęcie 3). Spoglądają jednak dobrze na przyszłe lata, gdyż kondycja firmy jest niezła tj. MAHLE osiąga sprzedaż na poziomie ponad 400 milionów ówczesnych niemieckich marek (DM), zatrudniając ponad 6000 pracowników.

Zdjęcie 3 – bracia na ceremonii ich uroczystego pożegnania – 50 lat dla firmy i wciąż w dobrej kondycji

W kolejnym roku, tj. 1972, ożywia się i znacznie poszerza podejście koncernu do filtracji. W 1941 roku dział ten został zawieszony. Teraz jednak przejmując pakiet większościowy firmy Knecht – filtry stają się znaczącym biznesem MAHLE dla biznesu pierwszego montażu. Nasze produkty trafiają do najlepszych marek pojazdów, początkowo przede wszystkim z podwórka europejskiego. Warto tutaj dodać iż objęcie na cel Knechta nie jest przypadkowe. Firma ta, podobnie jak MAHLE, stawia na jakość OE. Sama firma Knecht swoją działalnością sięga jeszcze XIX wieku.

W 1991 roku następuje przełom. Z dostawcy komponentów stajemy się innowatorem rozwiązań w zakresie systemów oraz modułów. Po przejęciu J. Wizemann w 1991 r. oraz firmy Pleuco w 1994 r., firma produkuje teraz kompletne układy zaworów, które dołączają do oferowanych tłoków, elementów silnika – np. tuleje cylindrowe, panewki różnego typu oraz do układów filtracyjnych.

Zdjęcie 4 – kompletne systemy zaworowe w ofercie MAHLE dla nowych aut i za chwilę dla rynku części zamiennych

W 1997 r. Spółka joint venture w Indiach stanowi przełom dla firmy na Dalekim Wschodzie. Przejęcia Izumi w Japonii w 1999 r. oraz Tennex w 2001 r., stanowią znaczący krok naprzód. Dzięki temu MAHLE staje się największym na świecie dostawcą systemów filtracyjnych. W kolejnych latach firma znacznie rozszerza swoją obecność w Azji, która jako kontynent odnotowuje coraz większe znaczenie na mapie motoryzacyjnej świata.

W 2003 roku powstaje pierwszy własny silnik MAHLE. Producent komponentów pokazuje, iż silnik to dla nas żadna zagadka. Wysokoobrotowy, czterosuwowy silnik rzędowy o całkowicie nowatorskiej strukturze ogólnej i aluminiowej konstrukcji w imponujący sposób pokazuje swoje możliwości.

W 2010 roku chłodzenie silnika oraz klimatyzacja stają się ważne dla każdego kierowcy. Stają się jeszcze ważniejsze dla MAHLE. Behr jest idealnym partnerem w tym zakresie. MAHLE stopniowo staje się większościowym akcjonariuszem. Pierwszym wspólnym projektem, który pokazuje, ile potencjału leży w akwizycji, jest moduł dolotowy powietrza ze zintegrowanym pośrednim chłodzeniem powietrza doładowującego (Zdjęcie 5). W 2013 roku Behr – z 17 000 pracowników i 38 fabrykami na całym świecie są już całkowicie w rodzinie MAHLE.

Zdjęcie 5 – wspólne dziecko MAHLE oraz Behr

W 2015 roku wracamy do opisywanej wcześniej i z sukcesem wprowadzanej do życia strategii dualnej. Polega ona przede wszystkim na tym, że wszyscy, którzy zaufali MAHLE w dziedzinie silnika oraz jego filtracji oraz filtracji pojazdu, mogą liczyć na nas jeszcze przez długie lata. Tak długo jak konwencjonalna jednostka będzie ważna dla rynku, będzie ważniejsza dla nas i naszych klientów. Z drugiej strony jeżeli przyjdzie dzień na przekwalifikowanie się, będziemy z wami w obszarze samochodów hybrydowych i innych napędów konwencjonalnych, o czym zapewniamy dalszym rozwojem. W ręce MAHLE trafia w całości słoweńska Letrika (która za czasów byłej Jugosławii nosiła nazwę Iskra). Kolejne dzieci MAHLE to japońskie Kokusan Denki, które podobnie jak Letrika zajmują się mechatroniką w pojeździe. Z kolei przejęcie Nagares w 2017 roku pozwoliło firmie wejść na rynek elektroniki samochodowej.

Dzisiaj MAHLE to 160 fabryk i ponad 77 tysięcy pracowników. Nie można jednak zapomnieć o 12.000 patentów. Na rynku części zamiennych oferujemy 150.000 części o jakości pierwszego montażu.

Wielu klientów nie wie, że z MAHLE wiąże się np. wynalezienie powłoki Nikasil, wprowadzenie do auta seryjnego klimatyzacji działającej na dwutlenku węgla i wiele innych. Dziś rozwijamy dalej tłok (nasz pierwszy seryjny produkt) w wersji stalowej (Zdjęcie 6) itd…

Zdjęcie 6 – nowoczesne typy tłoków stalowych do aut osobowych oraz ciężarowych

Dziś z dumą ogłaszamy, iż po przejęciu firmy Behr Hella Service od roku 2020 posiadamy w ofercie kompletne układy chłodzenia silnika a także układy klimatyzacji. Sto lat na rynku i jeszcze tyle do odkrycia. Ważne, że od zawsze stawiamy na jakość, a nie żeby było jakoś…

Autor: mgr inż. Maciej Hadryś

Artykuł sponsorowany MAHLE

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

wzburzony, 7 maja 2020, 12:31 6 -4

ile osób zginęło przez Mahle? Mój dziadek nie wrócił z takiej przymusowej wycieczki w 1940. Jak to możliwe ze takie firmy nie zniknęły z mapy byłych obozów pracy?

Odpowiedz

Thug, 7 maja 2020, 16:49 6 -4

A przepraszam bardzo, jakiej firmy masz pralkę zmywarkę, robota kuchennego czy wiertarkę? BOSCH? Baterie czy akumulator Varty kupiłeś kiedyś? Jeśli tak to poczytaj troszkę na ich temat.

Odpowiedz

wzburzony, 7 maja 2020, 12:35 6 -3

do Brazylii i innych krajów Ameryki Płd to uciekali byli kolaboranci aby uchronić się przed sprawiedliwością.

Odpowiedz

Jędrzej, 7 maja 2020, 19:15 6 -3

A co z tysiącami Polaków, którzy tam jechali za pracą? Proszę poczytać ze zrozumieniem historię bo w przeciwnym razie stwierdzę, że pandemia ma na Pana zły wpływ.

Odpowiedz

Matic, 7 maja 2020, 14:41 5 -2

"W 2003 roku powstaje pierwszy własny silnik MAHLE. Producent komponentów pokazuje, iż silnik to dla nas żadna zagadka." TO GDZIE TE SILNIKI MAHLE DZIŚ - PYTAM?

Odpowiedz

Autor artykułu, 7 maja 2020, 19:13 1 -2

Mahle ma silniki demonstracyjne. Nie montuje się ich w pojazdach, gdyż w nich są często nasze komponenty. Wiedza ze wspomnianej jednostki służyła np. w konstrukcji tzw. Mahle Range Extender. Mogę o nim Panu opowiedzieć na priv.

Odpowiedz

Typ R, 7 maja 2020, 16:25 2 -3

Dobrze, że Honda nie ma ich komponentów

Odpowiedz

SLRR, 7 maja 2020, 18:13 1 -1

Ma tłoki stalowe i aluminiowe

Odpowiedz

Norman, 7 maja 2020, 19:09 7 0

W Hondzie jest więcej Mahle niż Ci się zdaje oraz innych dostawców części. Podejrzewam iż o Hondzie wiesz tylko tyle, że pisze się przez samo H...

Odpowiedz

Ceed, 7 maja 2020, 18:28 5 -2

Mahle to dzisiaj dalej obozy pracy

Odpowiedz

Stefan, 7 maja 2020, 19:07 1 -6

Masz kompleksy idź do specjalisty.

Odpowiedz

qwer, 8 maja 2020, 11:40 2 0

@Stefan, poczytaj opinie na gowork i wróć na ziemię.

Odpowiedz

Pracownik, 8 maja 2020, 11:53 3 -2

Nikt nie zmusza chyba do pracy w Mahle, więc jaki to obóz? Ludzie opamiętajcie się bo za chwilę będziecie chcieli pracować za najniższą krajową, byle tylko mieć pracę.. Poczytaj opinie innych firm na GoWork... Pozdrawiam wszystkich pracowników!

Odpowiedz

LPU Puławy, 11 maja 2020, 1:21 0 0

Ja miałem Topla 66Ah działała 5 lat wiec byla z 2015r. Za bardzo nie zajmowałem się obsługa tego akumulatora, doladowalem może raz na rok. Auto ma już 19 lat. Dzisiejsze akumulatory zapewne nie muszą wytrzymać gwarancji, bo wystarczy że nie będzie nam uznana nawet za kilka dni. Nie wiadomo zatem czym kierowac sie przy zakupie.

Odpowiedz

Anonim, 13 maja 2020, 20:08 0 0

Topla do dziś trzymała jakość.

Odpowiedz