LED zamiast żarówki – retrofity OSRAM

, 6 września 2019, 14:19

Firma OSRAM posiada w swojej ofercie diodowe zamienniki żarówek halogenowych, czyli tzw. retrofity. Takie oświetlenie ma wiele zalet – dłuższa trwałość oraz wyższa efektywność energetyczna, a także możliwość uzyskania niemal dowolnej temperatury barwowej, w tym wysokiej, dającej charakterystyczne chłodnobiałe światło, które zwiększa kontrast, ułatwia zauważenie przeszkód czy znaków drogowych oraz nadaje samochodom nowoczesny wygląd. Zastosowanie lamp LED w światłach pomocniczych, takich jak światła stopu, światła pozycyjne, kierunkowskazy itp. zapewnia uzyskanie natychmiast pełnego strumienia świetlnego, co daje innym kierowcom więcej czasu na reakcję.

OSRAM posiada w swojej ofercie źródła LED retrofit będące zamiennikami żarówek halogenowych najbardziej popularnych typów. Modele LEDriving HL są doskonałym sposobem na zmodernizowanie świateł głównych przystosowanych do żarówek H4, H7, H11 i HB4. Gwarantują wysoką jasność i atrakcyjniejszy wygląd samochodu. Ich chłodnobiałe światło ma temperaturę barwową 6000 K. Seria OSRAM LEDriving FL służy do zastąpienia żarówek stosowanych w lampach przeciwmgłowych, a modele LEDriving SL są przeznaczone do montażu w światłach sygnalizacyjnych oraz pomocniczych.

Z powodu braku odpowiednich przepisów homologacyjnych w tej chwili w Europie nie można używać takiego oświetlenia na zewnątrz pojazdu w czasie jazdy po drogach publicznych. Brak regulacji wyznaczających standardy powoduje, że na rynku oświetleniowym możemy znaleźć zarówno produkty, które zostały zaprojektowane z myślą o prawidłowej współpracy z układem optycznym, jak i takie, które nie spełniają żadnych standardów poza trzonkiem mocującym w reflektorze.

Te drugie są bardzo niebezpieczne, ponieważ ich konstrukcja i punkt świetlny są umieszczone w zupełnie innym miejscu niż żarnik tradycyjnej żarówki, co w połączeniu z reflektorem może dać efekt w postaci rozsyłu światła, który oświetli drogę nie tam gdzie trzeba, a nawet oślepi innych użytkowników drogi, co w efekcie końcowym może doprowadzić do wypadku.

Firma OSRAM jest uznanym producentem dostarczającym produkty na pierwszy montaż do nowych samochodów i mimo braku oficjalnych norm dla zamiennych lamp LED dąży przy ich konstruowaniu do stworzenia źródła światła, które we współpracy z reflektorem zapewni dystrybucję światła prawie identyczną jak w przypadku żarówek halogenowych. Wszystkie produkty LED są poddawane przez OSRAM wymagającym testom, które sprawdzają, czy ich zastosowanie w samochodach będzie przede wszystkim bezpieczne.

Stworzenie norm homologacyjnych jest trudnym i długotrwałym procesem.  Aby było możliwe trzeba mieć gwarancję, że zastosowanie  źródła światła w każdym reflektorze posiadającym homologację na dany typ pozwoli uzyskać rozsył zgodny z wymaganiami określonymi w normach ECE. Najważniejsze jest ścisłe dopasowanie źródła światła do układu optycznego w reflektorze samochodowym. Każda zmiana w położeniu żarnika żarówki halogenowej wprowadza drastyczną zmianę w efekcie, jaki obserwujemy na powierzchni drogi.

Budowa lampy LED znacząco odbiega od żarówki halogenowej, dlatego nie istnieje możliwość dokonania homologacji tych źródeł bazując na obecnych regulacjach. Stworzenie nowych norm gwarantujących poprawną współpracę źródeł LED ze  wszystkimi reflektorami, a właściwie układami optycznymi, które są użytkowane na rynku jest trudne nie tylko ze względu na stopień skomplikowania, ale również z powodu stale rozwijających się technologii.

OSRAM popiera rozszerzenie przepisów homologacyjnych o wymienne źródła LED i stara się aktywnie uczestniczyć w tym w procesie. Jako innowacyjny gracz na rynku motoryzacyjnym oraz członek grupy roboczej ONZ ds. oświetlenia i lamp sygnałowych (GRE) OSRAM ściśle współpracuje z organizacjami rządowymi i pozarządowymi w celu ukierunkowania zmian.

Do czasu uporządkowania sytuacji najlepiej polegać na firmach, które posiadają ugruntowaną pozycję na rynku oświetleniowym, od lat oferują produkty wysokiej jakości. Renoma OSRAM dostarczającego produkty do tzw. pierwszego montażu jest gwarantem, że oferowane w tej chwili rozwiązania do jazdy off-road są również bezpieczne i najwyższej jakości.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 14 września 2019, 9:05 0 0

ułatwia zauważenie przeszkód czy znaków drogowych oraz nadaje samochodom nowoczesny wygląd - jak ma ułatwić skoro nie można ich stosować na drogach publicznych.
niby nie wolno ale zamontujcie - ciekawe kto w razie w będzie miał przechlapane

Odpowiedz