Jednostka napędowa stosowana w takich pojazdach jak Fiat Ducato czy Iveco Daily o pojemności 2,3 L to konstrukcja bardzo popularna w całej Europie. W przypadku wymiany układu rozrządu należy zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów.
Podczas wymiany układu rozrządu należy zwrócić szczególną uwagę na zastosowanie narzędzi specjalnych do zablokowania wałków rozrządu, wału korbowego oraz koła pompy paliwowej, mimo że na pasku znajdują się znaczniki ustawienia paska do znaków na zębatym kole wałka rozrządu i wału korbowego. Montaż paska bez użycia blokady wałków rozrządu może doprowadzić do przestawienia drugiego z nich, który jest połączony łańcuchem z wałkiem, do którego zamontowane jest koło.
Jednym z pierwszych symptomów niewłaściwego ustawienia rozrządu w przypadku montażu bez narzędzi specjalnych, może być nierówna praca silnika na biegu jałowym, słyszalne odgłosy z okolicy paska rozrządu, wskazujące na nadmierne drgania paska oraz pojawienie się błędu w sterowniku silnika związanego z niewłaściwym sygnałem czujnika wałka rozrządu.
Należy również zwrócić uwagę, że część nieprawidłowości, jakie występują w przypadku braku blokad rozrządu tj. nadmierne drgania paska rozrządu, mogą wystąpić gdy zostanie niewłaściwie wykonana procedura napięcia rolki napinacza. Głównym powodem są zmiany technologiczne dotyczące rolki napinacza i procedury napięcia. W przypadku zestawów INA napinacz ze zmodyfikowanym mimośrodem regulacyjnym o numerze referencyjnym 531 0505 10 może występować w zestawach INA KIT pod numerem referencyjnym 530 0232 09/10/30 na rynku Aftermarket w Polsce.
Podczas wymiany układu rozrządu w silniku 2.3 JTD, po zamontowaniu blokad należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj rolki napinającej zamontowanej w silniku i znajdującej się w zestawie rozrządu. Fot. 1 pokazuje różnice wizualne.
Główną różnicą jest wygląd mimośrodu regulacyjnego. Rolka napinająca znajdująca się po lewej stronie została zastąpiona nową rolką, po prawej stronie, która występuje w zestawach INA KIT. W przypadku instrukcji wymiany rozrządu znajdujących się na www.repxpert.pl oraz w innych dokumentacjach przygotowanych do wymiany starego typu rolki napinacza, przedstawiona jest procedura napięcia mimośrodu regulacyjnego z płytą mimośrodową o trzech nacięciach. Według instrukcji właściwe napięcie paska to ustawienie napinacza tak by znacznik znajdował się na nacięciu środkowym, tak jak widać na załączonym rysunku.
Dlatego w przypadku występowania nowego typu rolki napinającej w zestawach o numerach 530 0232 09/ 530 0232 10/ 530 0232 30 należy dokładnie zapoznać się z instrukcją montażu dołączoną do zestawu, która wyjaśnia poprawną procedurę napięcia rolki napinacza nowego typu.
Procedura zawiera informacje dostosowane do nowego typu rolki napinającej i pokazuje właściwy montaż. Podczas montażu nowej rolki napinającej należy we wstępnej fazie przepiąć mimośród regulacyjny poza zakres właściwego ustawienia i dokręcić śrubę (punkt 6) i dokonać 8-krotnego obrotu wału korbowego (punkt 7). Jednym z powodów 8-krotnego obrotu wału korbowego jest to, że koło wałka rozrządu i koło wału korbowego posiada klin co uniemożliwia swobodne obracanie się tych kół. Dlatego podczas procedury napięcia paska rozrządu fizycznie napina się około 30 % tego paska, dlatego kilkukrotne obrócenie wału korbowego pozwala na dokonanie właściwego napięcie pozostałej części paska rozrządu. Kolejną czynnością (punkt 8) jest właściwe ustawienie rolki napinającej, w której mimośród regulacyjny posiada jedno nacięcie, a na mimośrodzie roboczym znajduje się okrągły otwór, który po montażu ma się znajdować w wycięciu mimośrodu regulacyjnego (punkt 11).
Instrukcja montażu dostosowana do nowego typu rolki napinacza znajduje się w zestawie INA KIT, jak również w opakowaniu z pojedynczą rolką napinacza. Można ją również znaleźć na portalu REPXPERT i katalogu online Schaeffler.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
ElMaczo, 25 czerwca 2023, 21:27 0 -1
Do tych silników należy stosować wyłącznie stosować rozrządy oryginalne lub Dayco z teflonowymi paskami białymi od wewnątrz. Takie zestawy przy eksploatacji na długich trasach bez problemu wytrzymują 200-250 tyś. km. Należy także pamiętać o wymianie łańcuszka z kołami o napinaczem, który łączy ze sobą wałki rozrządu, maksymalnie co 3 wymiany zestawu paska.
Odpowiedz
Wiktor, 29 listopada 2023, 16:35 0 -1
Łańcuszek po 300tyś już tarł o obudowę więc warto go wymienić do drugą wymianę rozrządu, która ma być przy 120tyś (informacja z autoryzowanego serwisu)
Odpowiedz