Trendy w środkach smarnych – niskie lepkości coraz popularniejsze

, 9 kwietnia 2019, 15:17

Nieustanne zabieganie o względy klienta, poszukiwanie coraz bardziej ekonomicznych i ekologicznych rozwiązań, postęp techniczny i zmieniające się potrzeby kierowców – wszystko to sprawia, że przemysł motoryzacyjny jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się na świecie.

Zmiany w szczególności są związane z konstrukcją silników, ich ciaśniejszym pasowaniem i większą precyzją wykonania oraz z mniejszymi chropowatościami elementów. Nie może to pozostać bez wpływu również na firmy produkujące środki smarne, które muszą dostosowywać formulacje olejów do rynkowych trendów.

Oleje o niskich lepkościach

Jednym z następstw tych zmian jest zwiększająca się popularność olejów o niskich lepkościach, które umożliwiają utrzymanie niższych oporów ruchu części w silniku, a tym samym większe oszczędności w zużyciu paliwa. Mniejsza lepkość wiąże się również z lepszym przewodnictwem cieplnym, co oznacza, że olej nagrzewa się szybciej przez co silnik rozgrzewa się w sposób bardziej równomierny.

Dzięki dodatkom uszlachetniającym oleje zyskują między innymi takie cechy jak: odporność na wysokie temperatury, lepsze własności smarne lub odporność na zanieczyszczenia bakteryjne itp.

Technologie w służbie silnika

Jedną z takich technologii, która obecna jest w olejach Castrol EDGE jest Fluid TITANIUM Technology. Wzbogacony o nią olej modyfikuje swoje właściwości, tak aby ochronić silnik przy wysokim ciśnieniu, redukuje tarcie zmniejszające osiągi przy różnych prędkościach i warunkach pracy silnika nawet o 20%. Chroni także silnik przez cały okres między wymianami oleju, nawet w przypadku ekstremalnych ciśnień, pozwala zmniejszyć zużycie paliwa oraz zapewnia wysokie osiągi przy niskiej temperaturze.

Warto tu również wspomnieć o innej technologii, która chroni współczesne silniki. Są to stosowane w olejach Castrol MAGNATEC technologie inteligentnych molekuł. Zawarte w tym oleju inteligentne cząsteczki zapewnią ochronę już od momentu uruchomienia silnika, znacznie ograniczając zużycie ścierne, szczególnie podczas częstego zatrzymywania się i ruszania, które tak typowe jest dla jazdy miejskiej (tzn. zazwyczaj w korkach). Olej tworzy samoodnawiającą się warstwę, która przywiera do metalowych powierzchni i chroni silnik w warunkach wzmożonego ruchu ulicznego dopasowując się do temperatury oraz warunków i stylu jazdy.

Trendy a praktyka – jak dobrać olej do naszego modelu samochodu?

Dobierając olej do naszego modelu samochodu należy pamiętać, że powinien on pasować do konstrukcji danego silnika. Z pomocą przychodzą tu producenci samochodów, którzy w książce auta dokładnie określają, który olej jest najodpowiedniejszy. Należy więc dobrać taki olej, który będzie miał lepkość określoną w instrukcji oraz będzie posiadał wymaganą w niej normę jakościową.

Jeszcze łatwiej jest wybrać olej na dolewkę, gdy producent naszego auta nie określa norm własnych, lecz opiera się na specyfikacjach API lub ACEA, według których sklasyfikowane są niemal wszystkie oleje. A co, jeśli nie posiadamy instrukcji? Tu wesprą nas sami producenci olejów, którzy, udostępniają na swoich stronach aplikacje wskazujące, który olej z dostępnych na lokalnym rynku będzie najodpowiedniejszy dla naszego samochodu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!