30 tysięcy kilometrów to dystans, po którego przejechaniu zaleca się wymianę przewodów zapłonowych w pojeździe z zamontowaną instalacją LPG. Z jakiego powodu interwał ten jest tak krótki? Wyjaśniamy w poniższym artykule.
Jazda na LPG bardziej wymagająca
Współczesne instalacje LPG są bezpieczne w użytkowaniu i przyczyniają się do znacznych oszczędności w eksploatacji samochodu. Właściciele pojazdów wykorzystujących gaz muszą zdawać sobie jednak sprawę, że charakterystyka tego paliwa w znacznym stopniu różni się od benzyny. Podstawowe różnice można zauważyć w procesie spalania.
W porównaniu do benzyny, uzyskanie zapłonu mieszanki propanu i butanu, popularnie określanej skrótem LPG, wymaga wyższego napięcia w układzie zapłonowym. Praca przy podwyższonym napięciu przez długi czas skutkuje z kolei szybszą degradacją izolacji układu zapłonowego. Głównie za sprawą wyższej temperatury pracy. Degradacja oznacza coraz większą liczbę mikropęknięć, a te, coraz liczniejsze przebicia, mające wpływ na obniżenie napięcia pomiędzy elektrodami świec.
Nowe przewody zapłonowe wykazują bardzo niską pojemność elektrostatyczną, a przez to dysponują wysokimi wartościami napięcia na elektrodach świec. Z czasem, gromadzące się na przewodach mikrowarstwy wilgoci, soli i brudu powodują zwiększenie ich pojemności elektrostatycznej. Skutkuje to stopniowym zmniejszeniem napięcia dysponowanego na elektrodach świecy zapłonowej. Jak wspomnieliśmy wyżej, spalanie LPG wymaga wyższego napięcia. Właśnie dlatego problemy z wypadaniem zapłonów, czyli nierówną pracę silnika, odczujemy wcześniej podczas korzystania z instalacji LPG.
Wielu kierowców przyjeżdżających do warsztatów naprawczych zgłasza problemy z nierówną pracą silnika wyłącznie na gazie. Po wyłączeniu instalacji, czyli przejściu na zasilanie benzynowe, problem nie występuje. Powodem może być niedobór napięcia, niezbędnego do prawidłowego procesu spalania LPG. Napięcie to, okazuje się jednak (póki co) wystarczające do poprawnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Przyczyną może być obniżona sprawność przewodów zapłonowych. Problem nie ma wówczas nic wspólnego ze stanem elementów instalacji LPG.
Wybierz bezpieczne przewody
Użytkując auto, wyposażone w instalację LPG warto wybierać przewody zapłonowe zaprojektowane z myślą o właśnie takiej eksploatacji. Pozwoli to uniknąć problemów z układem zapłonowym przez znacznie dłuższy czas. Odpowiednie przewody ma w swojej firma JANMOR. Produkty z linii PROLINE posiadają izolacje i osłony silikonowe, które charakteryzują się najwyższą odpornością na temperaturę w porównaniu do innych materiałów, stosowanych najczęściej w przewodach. Silikonowy materiał ma zdolność pochłaniania dodatkowego ciepła. To przekłada się na trwałość i niezawodność.
Testy przewodów PROLINE wykazały, że potrafią one pracować w temperaturze od -50 st. C, aż do +250 st. C. Charakteryzują się także lepszym, w stosunku do standardowych przewodów, zabezpieczeniem przed wpływem warunków atmosferycznych (wilgoć) oraz środków chemicznych takich jak oleje czy smary. Na linię PROLINE składają się dwa typy przewodów – z rdzeniem Wire Wound oraz rdzeniem miedzianym (Copper Core). Oba typy doskonale nadają się do zastosowania w pojazdach z instalacją LPG. Asortyment firmy Janmor zapewnia niemal 100% pokrycie rynku w przypadku samochodów obecnie użytkowanych na drogach
Aby uchronić silnik pojazdu przed konsekwencjami, do których może doprowadzić wypadanie zapłonu, warto regularnie wymieniać przewody zapłonowe, wybierając te najwyższej jakości. Zapewni to bezproblemową eksploatację pojazdu przez długi czas.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
PanTom, 23 października 2018, 22:22 2 0
Rzeczywiście warto zadbać o stan techniczny auta przed montażem lpg. Ja przed wstawieniem auta do gazownika zrobiłem pełen przegląd, zmieniłem nie tylko przewody ale również świece. Po montażu nie odczuwam żadnych równic pomiędzy lpg a pb. Zamontowaną mam instalację firmy BRC.
Odpowiedz
Daniel, 28 października 2018, 10:52 0 0
Jaki kolego masz model zamontowany? Ile już przejechałeś?
Odpowiedz
PanTom, 30 października 2018, 17:58 1 0
Zamontowane mam BRC Sequent32. Przed montażem auto miało zrobione 90 tys km, a na lpg wykręciłem już 50 tys km. Auto może nie było mocno wyeksploatowane przed montażem lpg ale dla spokoju zrobiłem pełen przegląd i teraz przynajmniej mam głowę spokojną.
Odpowiedz
Fojciech, 23 lutego 2020, 12:32 0 -3
Totalne bzdury, w jaki sposób napięcie elektryczne degraduje izolację? I w jaki sposób napięcie wpływa na temperaturę pracy?
I jeszcze jedno co to jest pojemność elektrostatyczna? Może jest jakaś teraz nowa fizyka hmm?
Tak naprawdę przewody degradują się od czynników zewnętrznych takich jak przetarcia, degradacja Izolacji przez sól oleje, temperaturę plus efekt starzenia się materiału
Odpowiedz