DAYCO: paski

11 maja 2018, 14:56

Paski zębate rozrządu są projektowane do zastosowań tak w silnikach wysokoprężnych, jak i benzynowych, tak w samochodach osobowych, jak i dostawczych.

Paski TB: rozrządu

Dzięki użyciu nowoczesnych materiałów możliwe jest produkowanie pasków o różnych strukturach i profilach zębów, będących w stanie sprostać wymaganiom dedykowanym osiągami nowoczesnych silników.

Obecnie paski poddawane są obciążeniom i warunkom pracy, które jeszcze kilka lat temu wydawały się niemożliwe:

  • Bardzo wysokie ciśnienie wtrysku oleju przekraczające w niektórych zastosowaniach 2000 barów
  • Silniki wielozaworowe: dwa wałki rozrządu o większych obciążeniach
  • Siniki o wysokiej mocy i o temperaturze działania przekraczającej 120°C.

Ponadto paski muszą także zapewniać:

  • Zredukowanie hałasu
  • Niewielkie tolerancje wymiarów
  • Niewielkie zmiany wymiarów paska podczas działania
  • Wysoką odporność na ścieranie tkaniny
  • Wysoką trwałość i przebieg

Podstawowe struktury paska:

  • Chloroprenowa – to cecha paska pierwszej generacji, na ogół struktura ta nie jest narażona na zbyt wielkie obiążenia, takie jak np. temperatury powyżej 70°C, czy też na duże obciążenia robocze.
  • HSN, to struktura charakteryzująca się bardzo dużą odpornością na temperatury do 130°C i na obciążenia pulsujące.
  • HT, paski z tkaniną o powłoce z PTFE (teflon), materiałem o wysokiej odporności na ścieranie, zaprojektowaną, by maksymalnie ograniczyć zniszczenie tkaniny na trzonie i na bokach zębów. Struktura ta zapewnia maksymalną długotrwałość paska w silnikach o wysokich ciśnieniach wtrysku. Paski te są stosowane w silnikach TDI Audi i VW, a także w TDCi Ford, Grupie PSA, Dci Renault oraz JTDm Fiat. Dla niektórych zastosowań przewidziano na grzbietowej stronie paska dodatkową tkaninę, by zwiększyć odporność na zużycie i kompensować je.

 

Najnowsze silniki, a zwłaszcza wysokoprężne Common-Rail ostatniej generacji, są szczególnie krytyczne i narażają elementy przenoszenia napędu na wysokie obciążenia mechaniczne spowodowane wysokimi temperaturami działania, wysokimi mocami właściwymi oraz wysokimi ciśnieniami wtrysku (ponad 2000 barów ), często w połączeniu z dwuwałkowym rozrządem.

Paski HT (z powłoką teflonową) to rozwiązanie Dayco, które zapewniaja precyzyjne i stałe sprzężenie różnych elementów napędu, również w warunkach wysokiego obciążenia mechanicznego, dzięki nowoczesnym materiałom oraz specjalnej powłoce z PTFE w połączeniu z tkaniną pokrywającą zęby.

Pasek HT można natychmiast rozpoznać po białym kolorze charakterystycznej strony wewnętrznej, który zawdzięcza swej powłoce z PTFE, będącej wyłącznym patentem Dayco.

Dzięki tej technologii firma Dayco potrafiła zwiększyć wytrzymałość paska na zużycie wywołane zazębianiem się z kołami pasowymi (również na boku paska), a także zmniejszyć zużycie boczne spowodowane zetknięciem się boku paska z kołnierzem koła pasowego.

Paski PV: wielorowkowe

Paski PV produkowane są dla napędów pomocniczych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów. Wzrost liczby akcesoriów (klimatyzacja, pompy wspomagania kierownicy, alternatory, pompy wody, pompy podciśnieniowe, itp.), jak również warunki działania w temperaturze do 130°C, spowodowały konieczność unowocześnienia materiałów i technologii struktury paska.

Wszystkie paski Poli-V Dayco wykonane są z materiału EPDM (Etylen-Propylen- Dien- Monomery) według ostatnich standardów wymaganych przez sektor Automotive i zapewniają wytrzymałość, niezawodność, wyciszenie oraz długotrwałość działania.

Charakteryzuje je:

  1. Giętkość, by mogły być użyte na kołach pasowych o niewielkiej średnicy
  2. Wymiary umożliwiające zastosowanie jednego tylko paska dla większej ilości urządzeń pomocniczych
  3. Przekazywanie mocy również przez grzbiet, szczególnie w przypadku „podwójnego ożebrowania”
  4. Wysoki zakres temperatury działania zapewniający dłuższą żywotność
    Zgodnie z zapotrzebowaniem branży Automotive Dayco opracowała także dla Aftermarket paski Poli-V ostatniej generacji EPDM3 będące w stanie przekazywać wysokie obciążenie robocze w silnikach ostatniej generacji zachowując taką samą długotrwałość układu.

Poza tradycyjnymi układami przekazywania mocy opartymi na paskach Poli-V i napinaczach, Dayco jest obecne tak w pierwszym wyposażeniu, jak i na rynku części zamiennych ze swymi paskami Poli-V elastycznymi przewidzianymi w niektórych silnikach o stałym rozstawie osi i niewielkich rozmiarach paska. Paski te nie wymagają stosowania zewnętrznych systemów napinania (napinaczy).

Montaż ich wymaga użycia specjalnych narzędzi, pozwalających na wydłużenie i prawidłowe ułożenie paska na kołach pasowych.

Dostępne dla silników Fiat, Alfa, Peugeot, Citroen, Ford, Volvo.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Zenon, 23 czerwca 2018, 21:38 0 0

Uważam,że paski dayco są często nie doceniane wśród mechaników. Conti mocno promowało swoje produkty przez szkolenia.

Odpowiedz