Różne metody tłumienia drgań skrętnych w układzie sprzęgła

, 21 marca 2018, 10:48

Rozwój rynku pojazdów z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi stał się naturalnym powodem gwałtownego wzrostu zapotrzebowania na koła dwumasowe oraz będące alternatywnym rozwiązaniem zestawy ze sztywnym kołem zamachowym K4P.

Drgania skrętne wynikające z nierównomierności obrotów wału korbowego w przypadku tego rodzaju silników muszą być tłumione przez specjalny rodzaj tłumików, a stosowany poprzednio gumowy tłumik wału korbowego przestał spełniać swoją funkcję, okazując się niewystarczającym. Dlatego zastosowano specjalny dodatkowy rodzaj tłumika drgań skrętnych umieszczony w kole dwumasowym, a następnie alternatywne rozwiązanie którym było przeniesienie tłumików z koła dwumasowego na tarczę sprzęgła.

W zależności od preferencji właściciel pojazdu wyposażonego fabrycznie w koło dwumasowe mógł zdecydować się na jedno z tych dwóch rozwiązań. Wybór DKZ zapewniał optymalne tłumienie drgań w układzie przeniesienia napędu i zapewniał maksymalny komfort jazdy. W przypadku decyzji o wyborze alternatywnego rozwiązania K4P dużą rolę odgrywał czynnik wyeliminowania ryzyka związanego z przedwczesną wymianą koła dwumasowego, którego żywotność może zostać skrócona przez m.in.  nieodpowiednią eksploatację pojazdu bądź niesprawne układy pojazdu jak wtrysk paliwa czy rozrusznik.

Firma Valeo będąca jednym z głównych dostawców układów sprzęgła dla wszystkich producentów pojazdów jako jedyna oferuje swoim klientom wybór pomiędzy tymi dwoma rozwiązaniami. Dla samochodów z mniejszym przebiegiem nie będących przedmiotem intensywnej eksploatacji DMF jest doskonałym rozwiązaniem dla zapewnienia maksymalnego komfortu jazdy. Należy pamiętać, że każdy model koła zamachowego posiada właściwości tłumienia odpowiednie dla charakterystyki danego rodzaju silnika. Wraz z rosnącym przebiegiem zmienia się również charakterystyka pracy jednostki napędowej. W przypadku pojazdów podlegających intensywnej eksploatacji oraz tych o większych przebiegach Valeo zaleca zastosowanie zestawu alternatywnego K4P, który konstrukcyjnie posiada tłumiki drgań skrętnych w tarczy sprzęgła i pozwala na zastąpienie koła dwumasowego klasycznym kołem zamachowym.

Pomimo rosnącej popularności kół zamachowych wśród wszystkich producentów pojazdów, które obecnie znajdują zastosowanie również w silnikach benzynowych, bezwzględnie największy potencjał napraw (ze względu na popularność tych pojazdów w naszym regionie Europy) posiadają pojazdy wyposażone w jednostki napędowe 1.9/2.0 TDI z Grupy Volkswagen. W zależności od rodzaju silnika oraz rocznika jego produkcji, Valeo posiada w swojej ofercie odpowiednią kombinację produktów z gamy kół dwumasowych i alternatywnych zestawów K4P. Dla starszych mocno eksploatowanych silników 1.9 TDI Valeo oferuje zestaw K4P (826317) jako idealne rozwiązanie dla pojazdów ze znacznym przebiegiem. Dla kolejnych następców tego silnika (nowsze 1.9 i 2.0 TDI) Valeo oferuje użytkownikom pojazdów wybór pomiędzy zastosowaniem koła dwumasowego lub zestawu K4P (jak w przypadku jednego z bardzo popularnych modeli silnika 2.0 TDI w zależności od preferencji w ofercie dostępny jest zestaw koła dwumasowego ze sprzęgłem i wysprzęglikiem – 837397, lub zestaw K4P z wysprzęglikiem 845153).

Biorąc pod uwagę różne preferencje i potrzeby rynku oraz specyfikę różnych modeli silników, ich przebieg oraz intensywność eksploatacji – Valeo jako jedyny producent zapewnia pełną ofertę kompletnych zestawów sprzęgła dla pojazdów wyposażonych w dwumasowe koło zamachowe, dając swoim klientom możliwość wyboru pomiędzy zastosowaniem koła dwumasowego lub alternatywnym rozwiązaniem – K4P.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Józek, 23 marca 2018, 18:16 2 -1

Uwaga na Valeo. Montuję bardzo dużo sprzęgieł. Z firmy Valeo wycofałem się z powodu reklamacji. W ubiegłym roku reklamowałem dwa wysprzęgliki /cieknące/. Reklamacje odrzucone. Zawsze jest winny kierowca, mechanik lub auto. Nigdy producent. Po odwołaniach jedną reklamację uznano. Zanim kupisz Valeo - poczytaj opinie w internecie. Pozdrawiam.

Odpowiedz