Nawiercane czy nacinane? Dobierz najlepsze tarcze dla siebie.

14 listopada 2017, 13:24

Każda z nich oferuje coś więcej niż standardowe tarcze, lecz pod pewnymi względami różnią się także pomiędzy sobą.

5 różnic pomiędzy nawiercanymi i nacinanymi tarczami

Czy nadal szukasz „czegoś więcej” jeśli chodzi o tarcze hamulcowe do Twojego samochodu? Nie wiesz co wybrać – tarcze nawiercane czy nacinane? Jakie są zalety każdego z rodzajów? Jakie są przeciwskazania?

Nawiercane czy nacinane – oto jest pytanie. Bez obaw – Brembo pomoże rozwiązać ten dylemat. Kończąc czytać ten artykuł będziesz wiedzieć, która z tarcz lepiej spełni Twoje wymagania.

W porównaniu ze zwykłą tarczą, obie z nich zapewniają lepsze tarcie, szybsze wydalanie gazów powstających podczas hamowania oraz większą wydajność na mokrej nawierzchni. Żeby pomóc Ci lepiej poznać indywidualne cechy każdej z nich, porównaliśmy tarcze Brembo Xtra (nawiercane) i Brembo Max (nacinane) w 5 aspektach: wydajność, walory estetyczne, chłodzenie, odporność na pękanie oraz dodatkowe funkcjonalności.

Poniżej 5 zasadniczych różnic:

1)    Walory estetyczne

Obie tarcze charakteryzują się unikatowym i wyrazistym wyglądem w porównaniu do klasycznych tarcz hamulcowych o gładkiej powierzchni. Tarczę nawiercaną można z łatwością poznać po znajdujących się na niej otworach. Tarczę nacinaną wyróżniają nacięcia na jej powierzchni.

Wygląd nawiercanej tarczy może wydawać się bardziej agresywny i sportowy, w porównaniu do jej nacinanej “kuzynki”. Jednak gusty są różne. Każdy wybiera według swoich preferencji.

2)    Chłodzenie

Zarówno otwory, jak i nacięcia zostały opracowane po to by skuteczniej chłodzić tarczę hamulcową. Ale dzięki nawiercanym otworom zdolność rozpraszania ciepła jest wyższa niż w przypadku tarczy posiadającej nacięcia.

3)    Odporność na pęknięcia

Brembo przeprowadza badania w warunkach laboratoryjnych i drogowych na wszystkich tarczach, a już szczególnie na tych, których powierzchnia została w jakiś sposób zmieniona (np. nawiercona lub nacięta). Badania te są przeprowadzane po to by poprawić osiągi układu hamulcowego oraz jego odporność na działanie wysokich temperatur w każdych warunkach.

To zmniejsza ryzyko powstania pęknięć w tarczach nawiercanych i nacinanych. Ale w warunkach takich jakie możemy spotkać na torze wyścigowym tarcze nawiercane biją na głowę te nacinane pod względem wytrzymałości mechanicznej.

4)    Wskaźnik zużycia

Nacięcia na tarczach Brembo Max pozwalają użytkownikowi samemu ocenić stopień zużycia tarczy: jeżeli choćby jedno z nacięć jest niewidoczne tarcza nadaje się do wymiany, ponieważ została wykorzystana do maksimum swoich wartości i nie gwarantuje obiecywanej początkowo wydajności. Nawiercane tarcze nie dają użytkownikom takiej możliwości.

5)    Wydajność

W porównaniu ze zwykłą tarczą, tarcze nawiercane i nacinane gwarantują lepsze tarcie w początkowej fazie hamowania. Są również bardziej responsywne, a dzięki nim układ hamulcowy działa wydajniej. Dzięki nierównej powierzchni (otworom lub nacięciom) tarcze te „czyszczą” klocek odświeżając jego powierzchnię cierną. Obydwie przerywają film wodny podczas jazdy w deszczu i zapobiegają zjawisku fadingu podczas bardzo gwałtownego hamowania. Różnice w wydajności tych dwóch rozwiązań są nieznaczne, a korzyści z użytkowania są w tym aspekcie niemal identyczne.

Czego się nauczyliśmy:

Zarówno Brembo Xtra jak i Brembo Max to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy pragną przeżyć sportową przygodę bez rezygnacji z komfortu jazdy oraz żywotności tarcz i klocków.

Różnią się ich walory estetyczne i pragmatyczne.

Tarcze Brembo Xtra przypasują tym, którzy cenią sobie wygląd zewnętrzny, ponieważ nawiercane tarcze kojarzą się ze sportem.

Tarcze Brembo Max wybiorą z kolei osoby praktyczne – te tarcze nie tylko są bardziej odporne na pękanie, ale też można samemu ocenić ich stopień zużycia dzięki nacięciom.

Jeżeli chodzi o wydajność, nie ma praktycznie żadnej różnicy – zwłaszcza jeżeli patrzymy na sportową jazdę w kontekście jazdy drogowej, a nie tej po torze. Jazda wyścigowa wymaga innej klasy produktów zaprojektowanych specjalnie do zastosowania w warunkach wyścigowych.

Podsumowując, wybór będzie całkowicie zależał od subiektywnych odczuć. A skoro już poznałeś wady i zalety… wybór należy do Ciebie.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 26 listopada 2017, 9:42 2 0

Jak to jest w końcu z tym pękaniem. Wyżej piszecie że lepiej wytrzymują tarcze nawiercane, a niżej we wnioskach że nacinane? Zdecydujcie się.

Odpowiedz