Nadchodzi zima: przy zmianie opon sprawdź też układ hamulcowy!

, 14 listopada 2017, 13:05

Bezpieczeństwo Twojego samochodu zależy od konserwacji Twojego układu hamulcowego. Poniżej znajduje się 5 porad Brembo jak najlepiej przygotować się do sezonu zimowego.

Jak często muszę kontrolować układ hamulcowy? Czy wystarczy poczekać do kolejnego przeglądu?

Standardowo kontrolę układu hamulcowego należy wykonywać co 15 000/20 000 km, o ile nie wystąpią nietypowe zjawiska wskazujące na zużycie się tarcz i klocków, takie jak wibracje, podejrzane odgłosy, pęknięcia lub odbarwienia tarczy w wyniku przegrzania. Nie zawsze więc wystarczy poczekać do przeglądu.

Przy okazji zmiany opon przed sezonem zimowym, kierowca ma dodatkową możliwość upewnienia się, że jeździ bezpiecznie.

Poproś swojego wulkanizatora lub zaufanego mechanika o sprawdzenie zużycia podzespołów układu hamulcowego w Twoim samochodzie i hamuj bez obaw!

Jak się dowiem, że trzeba wymienić tarcze i klocki hamulcowe?

Tarcze zazwyczaj powinny być wymienione kiedy osiągną „Minimum Thickness” (Min TH), wskazaną przez producenta jako minimalną grubość, jaką powierzchnia hamowania może osiągnąć, by zapewnić bezpieczeństwo i osiągi tarczy.

Również klocki należy wymienić po osiągnięciu przez nie minimalnej grubości, którą można sprawdzić za pomocą wskaźników zużycia (elektrycznych lub akustycznych) lub za pomocą zwyczajnej kontroli wzrokowej wykonywanej przez mechanika.

Trzeba pamiętać, że przy wymianie tarcz hamulcowych należy również koniecznie wymienić klocki hamulcowe.

Jak ważne jest dotarcie klocków po wymianie i jak długo powinno to trwać? Jakie są niezbędne działania do osiągnięcia najlepszych rezultatów?

Po wymianie klocków i tarcz hamulcowych pedał hamulca należy traktować delikatnie i z wyczuciem tak aby mogły się one dotrzeć i „ułożyć” względem siebie. Proces docierania przeprowadza się na dystansie około 200-300 km. W tym czasie trzeba upewnić się, że z hamulców nie dochodzą żadne wibracje ani dźwięki, zarówno podczas jazdy jak i podczas hamowania.

Zbyt gwałtowne i silne hamowanie w czasie gdy układ jeszcze się dociera może doprowadzić do przegrzania materiału ciernego klocków hamulcowych i tarcz, co może znacząco obniżyć efektywności działania układu hamulcowego.

Czy poza tarczami i klockami muszę sprawdzić także płyn hamulcowy?

Płyn hamulcowy jest elementem układu hamulcowego, który najszybciej traci swoje właściwości.

Ze względu na swoją higroskopijność płyn ma tendencję do pochłaniania wilgoci z zewnątrz poprzez przewody układu hydraulicznego. Wchłaniana wilgoć powoduje obniżenie jego temperatury wrzenia. Oznacza to, że przy przegrzaniu układu hamulcowego, płyn hamulcowy może szybciej zacząć wrzeć, co następnie wydłuża drogę hamowania Jest to niezwykle niebezpieczne zjawisko zwane „korkiem parowym” (ang.  „Vapour Lock”).

Z tego powodu ważne jest, aby płyn hamulcowy był sprawdzany w odstępach czasu zalecanych przez producenta i wymieniany w razie potrzeby.

Kiedy i czy w ogóle należy wymieniać zaciski hamulcowe?

Wymianę zacisków hamulcowych i innych podzespołów hydraulicznych układu hamulcowego (przewody, cylinderki hamulcowe, pompa hamulcowa) przeprowadza się nie ze względu na zużycie spowodowane tarciem, lecz z powodu zwykłego niszczenia się lub przypadkowego pęknięcia elementów. Zaciski w szczególności mogą ulegać szybszemu niszczeniu z powodu użytkowania ich w trudnych warunkach środowiskowych. Bardzo niskie temperatury, deszcz, opady śniegu, ale również sól i środki chemiczne używane do czyszczenia dróg zimą mogą przyspieszyć pogorszenie stanu zacisków.

Także w tym przypadku gdy wystąpi jakakolwiek nieprawidłowość w działaniu, należy przeprowadzić dokładną kontrolę, sprawdzając prawidłowy i swobodny przesuw tłoczków zacisku oraz brak istotnych oznak zniszczenia.

Komentarze

Brak komentarzy