Próbnik Bosch dostępny jest z nowym ulepszonym oprogramowaniem i zaktualizowaną bazą danych od czerwca 2017 w cenie urządzenia.
Urządzenie umożliwia sprawdzanie wtryskiwaczy elektromagnetycznych i piezoelektrycznych Boscha, jak również wtryskiwaczy innych producentów. Dzięki temu serwis samochodowy ma możliwość samodzielnego sprawdzenia wtryskiwaczy i naprawy samochodu z zastosowaniem wtryskiwaczy regenerowanych fabrycznie Bosch BX.
Udział układów Common-Rail w pojazdach stale rośnie. Przewiduje się, że w roku 2019 na całym świecie będzie zamontowanych w pojazdach około 800 milionów wtryskiwaczy CR. Dla warsztatów, szczególnie tych prowadzących usługi diagnostyki i naprawy samochodów, oznacza to konieczność jeszcze lepszego przygotowania się do obsługi tych systemów.
Urządzenie EPS 118 umożliwia każdemu warsztatowi przeprowadzanie testów weryfikujących wtryskiwacze Common Rail w sposób całkowicie automatyczny, prosty i szybki. Wykonując test, nie trzeba dysponować specjalistyczną wiedzą z zakresu naprawy i badania osprzętu wtryskowego silników diesla. Wystarczy mieć podstawową wiedzę w zakresie ich diagnostyki.
EPS 118 obsługuje się w sposób intuicyjny, za pomocą dotykowego ekranu. Urządzenie należy podłączyć do sieci elektrycznej 240 V oraz instalacji pneumatycznej o ciśnieniu 7-8 barów i wydajności minimum 320 l/min.
Wtryskiwacz należy zamontować w uchwycie urządzenia umieszczając końcówkę wtrysku w przezroczystej komorze wtryskowej, podłączyć przewody paliwowe i wysterowanie elektryczne. Po uruchomieniu programu trzeba wpisać numer badanego wtryskiwacza, wywołać właściwe dane testowe i uruchomić badanie.
W czasie trwającego około 15-20 minut automatycznego badania wykonywane są pomiary następujących wartości:
- szczelności (statyczne, dynamiczne),
- parametrów elektrycznych cewki i nastawnika piezo,
- dawki wtrysku przy pełnym obciążeniu,
- dawki emisji (częściowych obciążeń),
- dawki wtrysku na biegu jałowym,
- dawki wtrysku wstępnego.
Badanie parametrów elektrycznych obejmuje:
- pomiar rezystancji (R) – Ω cewki wtryskiwacza (zwarcie w uzwojeniu),
- pomiar indukcyjności – micro H cewki wtryskiwacza (wtryskiwacze elektromagnetyczne) (zwarcie w uzwojeniu),
- pomiar pojemności (C ) – micro F stosu piezokryształów (wtryskiwacze piezoelektryczne) zwarcie lub przerwa w piezokryształach,
- zwarcie do masy (R) – MΩ podczas załączania.
Prezentowany finalny wynik badania jest na tyle dokładny, że pozwala określić, czy wtryskiwacz nadaje się jeszcze do użycia, czy też jest faktycznie uszkodzony. Pomiar parametrów elektrycznych odbywa się na początku, ponieważ w przypadku niezaliczenia tego testu nie ma sensu prowadzić dalszych badań – taki wtryskiwacz uznajemy od razu za niesprawny.
W najbardziej zaawansowanym trybie wskazań, tzw. expert, widoczna jest graficzna prezentacja dawek wtrysku i ciśnienia kontrolnego. Dzięki temu mechanik jest w stanie zobaczyć i ocenić, jak zachowuje się wtryskiwacz podczas badania. Obserwację samej strugi rozpylanego paliwa ułatwia przezroczysta komora wtryskowa.
Oczywiście możliwy jest również wydruk protokołu z wynikiem testu oraz danymi klienta.
EPS 118 ma seryjnie zainstalowany program operacyjny zintegrowany z wartościami kontrolnymi. Najnowsza aktualizacja programu i wartości kontrolnych pochodzi z czerwca 2017.
Nowy próbnik sprawdzi się z pewnością w każdym warsztacie samochodowym.Szczególnie w przypadku wtryskiwaczy Bosch piezo oraz nowych typów wtryskiwaczy elektromagnetycznych wyposażonych w zawór krawędziowy, które nie są obecnie naprawialne, po sprawdzeniu we własnym warsztacie można od razu zakupić produkt regenerowany fabrycznie Bosch BX.
Komentarze