Urządzenia do pomiaru geometrii kół bazują na skokowym rozwoju techniki wizyjnej oraz oprogramowania i są nieustannie udoskonalane. Pojawiają się nowe możliwości instalacji i zastosowania. Dodano szereg przydatnych funkcji, w tym procedurę niwelacji błędów wykonania podnośnika czy też stanowiska pomiarowego. Użytkownik ma zapewnione całkowite bezpieczeństwo w zakresie dokładności i niezawodności.
Technologia 3D wyeliminowała szereg niedogodności urządzeń poprzednich generacji. Brak jest elektroniki mocowanej do kół. Nie pojawia się problem zasłaniania wiązki podczerwieni przez spoilery. Nie występują kłopoty z rozładowanym akumulatorem. Pomiary są bardzo szybkie.
Zasada działania urządzeń 3D oparta jest na przetwarzania obrazu uzyskanego z kamer wideo. Obiektywy kamer zwrócone są w kierunku tarcz z markerami, zamocowanych do kół samochodu. Ustawienie przestrzenne tarcz jest przeliczane na kąty ustawienia kół i osi pojazdu.
Firma WERTHER aktualnie stosuje szybkie kamery 5MPx z obiektywami o ogniskowej 9-12-16 mm. Oprogramowanie wewnętrzne kamer samoczynnie lokalizuje obszary gdzie znajdują się tarcze refleksyjne. Kąt obserwacji kamer do niedawna określał minimalną odległość kamera – tarcza przedniego koła w granicach 2,2-2,5 m. Obecnie ograniczenie odległości zawiera się w granicach 1,5-4,0 m. Systemy 4-kamerowe pozwalają na pomiary pojazdów o rozstawie międzyosiowym od 1,8 do 18 metrów, co powiększyło zakres badanych kategorii pojazdów: od samochodów osobowych i dostawczych do ciągników siodłowych, samochodów ciężarowych, naczep i autobusów. Wersje do samochodów ciężarowych i uniwersalne są oznaczone jako Truck oraz Hybrid.
Systemy 2 i 4 kamerowe
Większość stanowisk diagnostycznych może być opomiarowana 2 kamerami. Jeśli stanowisko posiada podnośnik, wówczas badania na różnych wysokościach umożliwia ruchoma belka kamer przestawiana wciągarką elektryczną.
Wymagania odnośnie stanowisk przy zastosowaniu systemów Werther:
- odległość kamera – przednia oś samochodu od 1,5 do 4,0 m.
- dla podnośnika 4-kolumowego prześwit między kolumnami większy 2,75 m.
- długość pomostów podnośnika:
– 4,3 m – dla małych i średnich samochodów osobowych
– 4,8 m – samochody osobowe + średnie dostawcze
– 5,3 m – większość samochodów osobowych i dostawczych
– 5,5 m – wszystkie samochody osobowe i dostawcze - promienie słoneczne ani odbłyski nie powinny padać na tarcze z markerami
Systemy 4 kamerowe zapewniają ciągłą widoczność tarcz refleksyjnych w zakresie zmian wysokości podnośnika – od pozycji pomiarowej do pozycji regulacji i odwrotnie bez konieczności przemieszczania kamer.
- każda z kamer obserwuje 1 koło. Kamery umieszczone są wysoko i są nieruchome
- tarcze refleksyjne są mniejsze i jednakowe -co zmniejsza uciążliwość wąskich podnośników 4-kolumnowych
- kamery mogą być montowane do innych elementów konstrukcyjnych – takich jak ściana
W przypadku gdy przed stanowiskiem diagnostycznym znajduje się ciąg komunikacyjny lub drzwi – 4 kamerowy system jest najlepszy.
Wymagania odnośnie stanowisk są podobne jak dla systemów 2-kamerowych:
- odległość kamera-przednia oś samochodu: 1,8÷3,5 m, zalecana: 2,5 m
Stanowiska diagnostyczne
Firma Werther opracowała szereg wariantowych rozwiązań pozwalających na utworzenie stanowiska pomiarowego z podnośnikiem lub na kanale przeglądowym. Poniżej znajdują się również sugestie odnośnie możliwości adoptowania istniejących stanowisk na potrzeby geometrii kół
9000 LIFT – to uniwersalna wersja do pracy z podnośnikiem czterokolumnowym, nożycowym, lub także na stanowiskach z kanałem przeglądowym. Ruchoma belka kamer dostosowuje pole widzenia kamer do wysokości samochodu. W stanowiskach z kanałem przeglądowym wersja Lift pozwala na zaparkowanie kamer, które są najbardziej wrażliwym elementem urządzenia. Pozycja górna jest poza zasięgiem personelu obsługującego i klientów oraz przemieszczanych przedmiotów. Posiada certyfikat ITS do stosowania w SKP.
9000 MOTION – wersja wyposażona w wózek umożliwiający przemieszczanie do innego stanowiska diagnostycznego lub zaparkowanie po pomiarze. Słup wykonany ze stopu lekkiego powoduje, że środek ciężkości znajduje się bardzo nisko. Pomimo niewielkich wymiarów wózka przemieszczanie jest bezpieczne. Wózek zawiera poziomicę do zgrubnego wypoziomowania i zestaw 3 podpór stałych. Posiada certyfikat ITS do stosowania w SKP.
9000 WALL – belka kamer przymocowana sztywno do ściany lub innego elementu konstrukcyjnego. Osprzęt komputerowy może znajdować w szafce Prof lub w szafce Mini zamocowanej również do ściany. Szafka Mini maksymalnie oszczędza powierzchnię warsztatową. Wersja dwukamerowa najczęściej stosowana jest do stanowiska z kanałem przeglądowym. Wersja czterokamerowa jest uniwersalna zarówno dla kanału jak i podnośnika – jest niezastąpiona gdy przed stanowiskiem znajduje się ciąg komunikacyjny lub drzwi.
9000 PIT – belka kamer przymocowana sztywno do słupa na wysokości ok. 0,9-1,2 m. Osprzęt komputerowy znajduje się w szafce Prof. Zestaw przeznaczony jest do kanału przeglądowego.
9002 TROUGH DRIVE – stanowisko przejazdowe. Kamery zabudowane są w dwóch kolumnach o wysokości 0,9-1,2 m. Prześwit między kolumnami wynosi 2,4-3,0 m. Osprzęt komputerowy umieszczony z szafce Prof. Zestaw przeznaczony do stanowisk z kanałem przeglądowym.
9004 TRUCK – stanowisko do pomiarów samochodów ciężarowych i autobusów. Kamery zabudowane są w dwóch kolumnach o wysokości 1,7 m. Prześwit między kolumnami wynosi 3,0-4,5 m. Osprzęt komputerowy umieszczony z szafce Diag z monitorem dotykowym. Dodatkowy monitor ścienny 52”. Zestaw przeznaczony do stanowisk z kanałem przeglądowym może stanowić stanowisko przejazdowe.
GDY NIE POSIADAMY ZAGŁĘBIEŃ NA OBROTNICE I PŁYT ROZPRĘŻNYCH
Istnieje możliwość zastosowania podjazdów z zamocowaną obrotnicą lub płytą rozprężną. Elementy te mogą być zakładane i demontowane na pomostach podnośnika czy też na powierzchni kanału przeglądowego.
WAŻNE
Aby uzyskać poprawne wyniki zadbaj o dobry sprzęt oraz koniecznie o stanowisko pomiarowe. Odchyłki poziomu stanowiska najlepiej aby nie przekraczały:
- pomiędzy lewą i prawą obrotnicą – 1 mm
- pomiędzy lewą i prawą płytą rozprężną – 1 mm
- pomiędzy obrotnicą i płytą rozprężną – 2 mm
- powierzchnie torów powinny być płaskie i gładkie
Komentarze