Fill it Up! czyli płyny eksploatacyjne febi: płyn hamulcowy

22 listopada 2023, 23:53

Przedstawiamy nowy artykuł z cyklu, w którym przyglądamy się ofercie płynów eksploatacyjnych marki febi do samochodów. Dziś przyjrzymy się płynowi hamulcowemu. Jest to ważny, a wręcz krytyczny z punktu widzenia bezpieczeństwa  element układu hamulcowego pojazdu.

Zobacz poprzednie artykuły z cyklu Fill it Up!:

Płyny hamulcowe febi DOT 4, DOT 4 LV (low viscosity – niska lepkość), DOT 4 Plus, DOT 5.1 oraz DOT 5.1 EHV (pojazdy elektryczne i hybrydowe) to w pełni syntetyczne płyny hamulcowe oparte na glikolach, zawierające inhibitory utleniania i korozji. Płyny te charakteryzują się doskonałymi właściwościami w zakresie suchego i mokrego punktu wrzenia, co zapobiega również powstawaniu pęcherzyków pary wodnej.

Podczas hamowania w wyniku tarcia powstaje ciepło. Ponieważ część tego ciepła absorbowana jest przez płyn hamulcowy, ten musi spełniać określone w normach wymagania w zakresie:

Dlaczego płyn hamulcowy jest higroskopijny i wymaga wymiany?

Temperatura wrzenia płynu hamulcowego to temperatura, przy której zaczynają tworzyć się pęcherzyki gazu. Gdy tylko dojdzie do powstania pęcherzyków gazu, w układzie hamulcowym nie można utrzymać wymaganego ciśnienia roboczego, ponieważ gaz daje się sprężać. Skutkiem jest gwałtowny spadek skuteczności siły hamowania, co może prowadzić do wypadku.

Zdolność płynu hamulcowego do higroskopii jest właściwością konieczną, ponieważ pozwala na równomierne rozdzielenie zawartej wody w całym układzie. Jeżeli woda zebrałaby się w jednym miejscu, temperatura wrzenia wynosiłaby tu tylko ok. 100 °C. Jeżeli zawartość wody nie przekracza określonego poziomu – przykładowo 3%, punkt wrzenia nadal jest wyraźnie wyższy od 100 °C, a tym samym niebezpieczeństwo powstawania pęcherzyków gazu jest znacząco mniejsze.

Kilka czynników wpływa i jednocześnie przyspiesza absorpcję wody. Należy do nich między innymi przechowywanie płynu hamulcowego przez dłuższy czas w otwartych, niezabezpieczonych opakowaniach, brak zachowania interwałów wymiany, uszkodzone elementy układu hamulcowego (np. pęknięcia zewnętrznych warstw elastycznych przewodów hamulcowych) lub uszkodzone uszczelnienia.

Higroskopijne właściwości płynu hamulcowego wynikają z zawartości glikolu. W rezultacie płyn stopniowo pochłania coraz większą ilość wody i dlatego musi być regularnie wymieniany. Z reguły producenci pojazdów zalecają wymianę płynu hamulcowego co 30 000 do 50 000 km przebiegu lub co dwa lata – w zależności od warunków eksploatacji.

Niezawodne hamowanie

W celu zapewnienia skutecznego i w pełni funkcjonującego układu hamulcowego gwarantującego bezpieczeństwo w ruchu drogowym płyny hamulcowe febi zostały opracowane zgodnie z obowiązującymi standardami jakości oraz wymogami producentów układów hamulcowych i samochodów. Płyny hamulcowe febi spełniają wszystkie wymogi stawiane współczesnym układom hamulcowym. Dotyczy to również hamulców sterowanych elektronicznie, które muszą niezawodnie działać w przeciągu zaledwie ułamka sekundy.

Warto zaufać częściom zamiennym febi w jakości OE.
Cały asortyment płynów hamulcowych dostępny jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com
Marka febi należy do bilstein group, firmy skupiającej również inne silne marki. Więcej informacji na stronie: www.bilsteingroup.com

Artykuł sponsorowany febi

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!