Czy oleje klasy OEM są dostępne dla sklepów i warsztatów? – wywiad z Sebastianem Wieruckim z ENEOS Polska

23 lutego 2023, 8:09

Choć właściciel marki ENEOS jest jednym z najstarszych producentów olejów na świecie, od lat współpracującym z producentami samochodów, wielu kierowców, a nawet mechaników w Europie nie zna zbyt dobrze jego produktów. Jest to konsekwencja dość późnej ekspansji japońskiego producenta na nasz kontynent. W rozmowie z przedstawicielem polskiego oddziału ENEOS, poruszyliśmy kilka wątków dotyczących doświadczenia firmy i technologii produkcji olejów silnikowych oraz innych środków smarnych, dostarczanych na rynki OEM, OES i aftermarket.

Oleje ENEOS są coraz bardziej widoczne na polskim rynku części i napraw, jednak zapewne nadal wielu uczestników rynku nie potrafi przypisać ich do właściwego segmentu. Wyjaśnijmy zatem na początek, czy ENOS to oleje klasy Premium, średniej, a może Budget?

Sebastian Wierucki, National Sales & Marketing Manager – Lubricants w ENEOS EuropeSebastian Wierucki, National Sales & Marketing Manager – Lubricants w ENEOS Europe: Zdecydowanie to segment Premium głównie z uwagi na fakt, że ENEOS jest światowym liderem w dostawach olejów na pierwszy montaż, gdzie marki ekonomiczne nie są obecne. Po drugie w porównaniu do konkurencji zdecydowana większość naszych produktów ma wyższe parametry jakościowe. Dotyczy się to zarówno olejów samochodowych jak i motocyklowych. Kolejny argument to długoletnia współpraca z producentami samochodów w obszarze R&D, czyli badań i rozwoju. Jako jedyni nieprzerwanie od 9 lat jesteśmy producentem olejów w klasie 0w50 i nikomu do tej pory to się nie udało. To olej do silników o dużej mocy lub kierowców lubiących wręcz torową jazdę.

Nie każdy wie, że koncern Nippon Oil, właściciel marki ENEOS, to jedno z najstarszych przedsiębiorstw na światowym rynku olejowym. Kiedy rozpoczęła się ekspansja firmy na rynki europejskie, w tym polski?

Początki firmy sięgają 1884 roku, jesteśmy drugą co do długości istnienia firmą olejową na świecie. Na początku firma nazywała się Nippon Oil. Na przestrzeni ponad 100 lat doszła do punktu, w którym jest nr 1 na świecie w dostawach na rynki OEM i OES (Original Equipment Service). Ekspansja europejska rozpoczęła się w 2006 roku, a dynamiczny wzrost sprzedaży na tym rynku notujemy od 2012 r. W Polsce oficjalnie jesteśmy obecni od 2014 roku.

Duża część kierowców decyduje się pozostać przy oleju silnikowym, zalewanym fabrycznie, także po zmianie ASO na warsztat niezależny. W przypadku jakich marek samochodów odpowiedzią na to życzenie będzie ENEOS?

Przede wszystkim marki japońskie (Toyota, Lexus,  Honda, Nissan, Mitsubishi, Suzuki, Subaru), gdzie udział naszych produktów na etapie fabrycznego zalania wynosi do 93%, niemniej również europejscy producenci samochodów jak i podzespołów np. skrzyń biegów są naszymi długoletnimi klientami. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że firma ENEOS jest jedyną firmą na świecie, która otrzymała oficjalną aprobatę na olej klasy AW1 i AW2 od japońskiego producenta skrzyń biegów, Aisin. Dodatkowo możemy pochwalić się tym, że podobnie jak w przypadku automotive, jesteśmy wiodącym dostawcą dla segmentu motocyklowego.

Oleje Genuine dostarczamy również dla marek koreańskich. Na wybranych rynkach europejskich jesteśmy dostawcą tych olejów dla aut Hyundai i Kia.

Toyota w ubiegłym roku została liderem rynku nowych samochodów w Polsce, sprzedając prawie 74 tys. aut. Czy chce Pan powiedzieć, że poprzez współpracę z tą marką macie udział w jej sukcesie?

Nie, naszym celem nie jest przypisywanie sobie jakichkolwiek medali i nagród naszych klientów, niemniej jednak gratulujemy Toyocie historycznego wyniku w Polsce. Natomiast dla nas, tak jak dla Toyoty, najwyższą wartością i priorytetem jest kwestia jakości i bezawaryjności. Nasza współpraca nieustannie się rozwija, czego dowodem jest rozpoczęcie w ubiegłym roku dostaw oleju przekładniowego do fabryki Toyoty w Polsce. Jeśli sprzedaż Toyoty w Polsce rośnie, to i my rośniemy razem z nią, dlatego ich sukces jest również naszym sukcesem.

Produkt dostarczany na pierwszy montaż (OE) to nie zawsze ten sam wyrób, który trafia na rynek niezależny. Jak przedstawia się ta kwestia w przypadku marki ENEOS?

W przypadku firmy ENEOS nie rozróżniamy produkcji dla OEM i Aftermarket. Nasze wszystkie zakłady produkcyjne zlokalizowane w różnych regionach świata, dostarczają dokładnie ten sam produkt do fabryk jak i sklepów i niezależnych warsztatów na całym świecie. Poza parametrem najwyższej jakości produktu, naszą „idee fixe” jest powtarzalność produkcji, czyli produkcja z zachowaniem parametrów technicznych i jakościowych, niezależnie od miejsca i czasu produkcji.

Na rynku olejowym bardzo popularne są wyszukiwarki, pomagające dobrać środek smarny do swojego samochodu – strony typu „Dobierz olej”. W przypadku firm, które mają szeroką ofertę, często po wpisaniu danych auta wyszukanych zostaje kilka różnych olejów, nawet o tej samej lepkości. Czym wówczas kierować się przy wyborze?

Przede wszystkim kwestie doboru oleju są zawarte na stronie www.eneosoil.pl w zakładce „Dobierz olej”. W przypadku samochodów azjatyckich mamy do czynienia z brakiem aprobat producenckich na olej, a niezbędna jest jedynie certyfikacja API, ACEA lub ILSAC. W takim wypadku użytkownik ma znacznie szersze spektrum możliwości co do wyboru właściwego oleju, gdzie wybór ten determinowany jest sposobem użytkowania, kondycją pojazdu lub wiedzą użytkownika. W przypadku samochodów europejskich, głównym, wiodącym kryterium doboru oleju pozostaje aprobata producencka (np. VW 504.507). W tym miejscu należy nadmienić, iż ENEOS posiada wszystkie niezbędne aprobaty producenckie na rynku europejskim.

Użytkownicy japońskich samochodów często preferują części zamienne pochodzące od japońskich producentów. Czy takie podejście w dzisiejszych czasach znajduje uzasadnienie?

Jak najbardziej jest to wciąż aktualne, czego dowodem są wzrosty sprzedaży, jakie obserwujemy w segmencie dedykowanym do samochodów japońskich. Ponadto mamy sygnały od dealerów, z którymi współpracujemy, że coraz częściej klient domaga się japońskiego oleju do swojego japońskiego pojazdu, niezależnie od jego wieku. Efektem upodobań użytkowników japońskich samochodów jest kontynowanie przez nas współpracy z Subaru Import Polska i bycie od ponad 8 lat bez przerwy rekomendowanym olejem dla wszystkich modeli tej marki.

Oleje silnikowe to wiodący, ale niejedyny sektor działalności marki. Jakie inne wyroby ENEOS są dostępne na polskim rynku i na które z nich chciałby Pan zwrócić szczególną uwagę?

Nieustannie przyglądamy się rozwojowi rynku automotive i jego trendom, chcąc utrzymywać status wiodącego dostawcy. Poprzez współpracę z producentami samochodów, regularnie wprowadzamy nowe produkty na rynek. Należy tu wspomnieć chociażby o najnowszych formulacjach olejów przekładniowych czy też o kompletnej linii produktów dedykowanych pojazdom elektrycznym. Ponadto we współpracy z liderami rynku OEM pracujemy nad rozwojem technologii wodorowej i jej upowszechnieniem w codziennym użytkowaniu samochodów.

Jakie najważniejsze plany na rozpoczynający się rok ma polski oddział ENEOS?

Nasz cel to nieustanna praca na rynku polskim w celu zwiększenia dostępności produktów. Ważny jest także rozwój współpracy z dealerami, warsztatami i sklepami, wsparcie sprzedaży i wspólne akcje marketingowe. Nie jest naszym celem być wszędzie i za wszelką cenę. Znamy realia rynku, jego słabe i mocne strony. Uwzględniając te realia i jednocześnie oczekiwania klientów w zakresie dostępności produktu, cały czas pracujemy nad rozwojem sieci sprzedaży. Dlatego przy tej okazji zapraszam do współpracy firmy, które chciałyby poszerzyć swoją ofertę o produkty ENEOS.

Podsumowując, naszym priorytetem jest zwiększenie dostępności produktu na rynku polskim, a celem nadrzędnym jest dostarczanie najwyższej jakości produktów odpowiadających wymaganiom rynku jak i użytkowników oraz rozszerzanie współpracy z kolejnymi producentami pojazdów w Europie i na świecie.

Artykuł sponsorowany ENEOS