Przychody warsztatów samochodowych – wzrosty czy spadki?

13 lutego 2024, 11:23

Na rentowność warsztatu składa się wiele elementów, począwszy od oferty cenowej świadczonych usług, wysokości marży na części zamienne, a na szeroko pojętych kosztach prowadzenia działalności kończąc. Końcowy wynik finansowy warsztatu jest więc wypadkową tych wszystkich czynników.

Koszty działalności warsztatu obejmują m.in. wszelkiego rodzaju opłaty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i zatrudnianiem pracowników (podatki, składki i inne), opłaty za energię elektryczną, koszty związane z doposażaniem warsztatu, wydatki na szkolenia i podnoszenie kwalifikacji kadry, jak również opłaty związane z utylizacją odpadów warsztatowych.

Spytaliśmy właścicieli warsztatów o to, jak kształtowały się przychody w ich firmach. Mamy dane za III kw. 2023 r. w porównaniu do tego samego okresu w roku 2022.

Wynik to 47,6% respondentów deklarujących wzrost przychodów, w tym ponad 30% deklaruje wzrosty powyżej 5%. Niestety dla przeciwwagi równie duża grupa zanotowała spadki w tym obszarze: jedna czwarta firm zanotowała spadek w stosunku do roku ubiegłego i był to spadek przychodów o więcej niż 5%. Łącznie spadki przychodów raportuje aż 40,3%, przy czym 12,1% nie odnotowało żadnych zmian w tej kwestii.

– Rosnące koszty działalności, inflacja, konflikt za wschodnią granicą – to wszystko miało i nadal ma wpływ na działalność warsztatów motoryzacyjnych. Wszelkiego rodzaju zmiany geopolityczne, zmiany na rynku oraz decyzje podejmowane przez polityków mają ogromne przełożenie na zachowania konsumenckie, ale również kształtują otoczenie prawne i gospodarcze dla podmiotów działających na naszym rynku. W obliczu dopiero co rozstrzygniętych wyborów parlamentarnych nie mamy pewności co do tego, jakie decyzje w stosunku do przedsiębiorców podejmą władze z nowego rozdania. Pamiętajmy również, że branża motoryzacyjna to system naczyń połączonych i coś, co potencjalnie może wpływać tylko na jeden z segmentów, w efekcie będzie mieć przełożenie na działalność całego sektora. – powiedział Alfred Franke, Prezes Grupy MotoFocus.pl.

Dane pochodzą z raportu „Przemysł, handel i usługi w motoryzacji – podsumowanie sytuacji po III kwartale 2023 r. i prognozy, przygotowanego przez MotoFocus.pl we współpracy z Santander Bank Polska, Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych i Polską Agencją Inwestycji i Handlu.

Całość raportu można pobrać TUTAJ.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!